۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳

یک متخصص داخلی با اشاره به در‌پیش‌بودن سونامی سرطان در کشور، پیشنهاد کرد که هر شهروند باید سالانه دوبار آزمایش‌های غربالگری لازم را انجام دهد تا نسبت به تشخیص بیماری‌های نهفته زودتر اقدام شود.

به گزارش همشهري،اين پيشنهاد را رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي مي‌گويد و ادامه مي‌دهد: در كشورهاي پيشرفته اين كار انجام مي‌گيرد و بايد در كشور ما هم با كمترين هزينه آزمايش‌ها انجام شود.

 ايرج خسرونيا در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آمار بالاي فوتي مبتلايان به سرطان در كشور اظهار داشت: در دنيا از هر ۱۰۰هزار نفر بالغ بر ۱۸۰نفر مبتلا به سرطان مي‌شوند ولي در ايران از هر ۱۰۰ هزار نفر بالغ بر ۱۳۵ نفر دچار سرطان مي‌شوند.

وي با اشاره به اين آمار افزود: دليل آمار فوتي كمتر ايران نسبت به ميانگين جهاني اين است كه نمودار سن جمعيتي ما جوان و ميانسال است ولي در كشورهاي صنعتي همچون ژاپن كه سن مردم‌شان بالاست ميزان شيوع سرطان در آنها بسيار بيشتر از ايران است.

وي افزود: ژاپن كه هم‌اكنون آمار بيشترين ابتلا به سرطان را در جهان داراست، كمترين ميزان مرگ‌ومير بر اثر سرطان را نيز در دنيا دارد چرا كه ۴۰ درصد سرطان‌ها قابل درمان هستند.

خسرونيا با بيان اينكه ۴۰ درصد سرطان‌ها نيز قابل پيشگيري هستند، اظهار داشت: در ژاپن به‌عنوان كشوري پيشرو در مقابله با سرطان، فقط ۲۰ درصد از سرطان‌ها باعث مرگ مي‌شود ولي متأسفانه در ايران اينگونه نيست و ۹۰ درصد كساني كه سرطان مي‌گيرند مي‌ميرند؛ چون سرطان آنها زود تشخيص داده نمي‌شود.

رئيس جامعه پزشكان متخصص داخلي با اشاره به اينكه سرطان يك بيماري سالمندي است و كشور ما در سال‌هاي آينده بايد براي اين بيماري فكر اساسي و سرمايه‌گذاري جدي در پيشگيري و درمان كند، بيان داشت: البته اگر هم در جامعه مشاهده مي‌شود كه برخي در سنين جواني نيز دچار سرطان مي‌شوند به چند علت است كه از مهم‌ترين آن دخانيات و آلودگي هواست.

وي تصريح كرد: به‌دليل مصرف بسيار سيگار و دخانيات و همچنين آلودگي هوا به‌طور ميانگين سن ابتلا به سرطان در كشور ما ۱۰سال كمتر شده، يعني افراد در سنين پايين‌تر دچار سرطان مي‌شوند، كما اينكه عوامل سرطان دلايل بسياري دارد و به هيچ عنوان برخي استدلال‌ها مبني بر اينكه فلان عامل دليل اصلي سرطان است علمي نيست چون سرطان عوامل بسياري دارد كه مهم‌ترين آن سبك زندگي غلط است.

خسرونيا مصرف سيگار و دخانيات را از عوامل بسيار جدي ابتلا به سرطان عنوان كرد و گفت: در ۵۰سال قبل در كشور، افراد بالاي ۳۰سال سيگار مي‌كشيدند ولي امروز در ميان نوجوانان و متعاقباً جوانان زير ۳۰سال شاهد استعمال سيگار و دخانيات هستيم.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 664112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =