«خبرجنوب» نوشت:رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز گفت: به استناد اظهارنظر کارشناسان دستگاه ها و با وجود برگزاری جلسات متعدد توسط فرمانداری در خصوص شارژ غیر مجاز سیلندر11 کیلویی و پیک نیک ، این معضل همچنان در شهر شیراز بدون راه حل مانده است.

فرخ زاده در نشستی كه با حضور معاونت دادستان عمومی و انقلاب در پیشگیری از وقوع جرم، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی، نمایندگان اتاق اصناف، اداره استاندارد، شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی، واحد بازرسی شهرداری و خدمات شهری که به منظور بررسی راه کارهای قانونی ساماندهی، ایمن سازی، صدور مجوزهای قانونی و همچنین برخورد و پلمپ مراکز غیر مجاز برگزار شد، خواستار مقابله با شرکت ها و اماکن غیر استاندارد و توزیع کنندگان غیر مجاز و سیار گاز LPG در سطح شهر شد. وی با بیان اینکه در این زمینه هنوز راهکار مشخصی برای برخورد قانونی با شرکت های غیر مجاز ارائه نشده است ، افزود : متاسفانه هنوز این کسبه و افراد به فعالیت های خود ادامه داده و در شهر شیراز مغازه هایی فعالیت دارد که به صورت غیر استاندارد ، شارژ پیک نیک و سیلندر و نصب مخازن ال پی جی برروی خودروها را انجام داده و هیچ ارگان یا دستگاه متولی، مسئولیت برخورد قاطع و شناسایی آنها را برعهده نمی گیرد.
فرخ زاده اظهار داشت: باید مشخص شود مسئول کیست و کدام ارگان یا سازمان در صورت بروز حادثه به دلیل این عملکرد غیر قانونی و نبود قوانین مشخص بازدارنده ، باید پاسخگو باشد؟ این در حالی است که امسال 35 حادثه مربوط به حریق یا انفجار سیلندرگاز مایع (پیک نیکی و 11 کیلویی) در شیراز رخ داده که دو مورد آن مربوط به خودروهای ال پی جی بوده است.
وی گفت: با وجود اینکه حادثه انفجار منزل مسکونی در دست خضر در فروردین ماه امسال به دلیل پرکردن غیراصولی پیک نیک ، حادثه انفجار چند روز قبل در شهرک گلبهار یا انفجار مرگبار کپسولهای گاز مایع در منزلی واقع در شهرک اکبرآباد که منجر به کشته شدن 5 نفر و مجروحیت 6 نفر شد ، در خاطر بسیاری از شهروندان و آتش نشانان باقی مانده است اما هنوز عوامل بازدارنده در این خصوص در شهر شیراز کاملاً مشخص نیست و در بعضی موارد حتی برخورد قانونی با مرتکبان این فعالیت ها صورت نمی گیرد.
وی در ادامه افزود: استفاده از سیلندرهای گاز مایع علاوه بر اینکه مصرف سوخت را بالا می برد موجب افزایش حوادث و آتشسوزی در خودرو هایی می شود که از این کپسول ها استفاده کرده اند همچنین نصب کپسول ال پی جی برروی خودروها از نظر استاندارد ممنوع است .
فرخ زاده گفت: مکان های غیر قانونی شارژ سیلندرهای 11 کیلویی و پیک نیکی در پشت دیوارهای منازل مسکونی ، خیابان های اصلی و مکان های پرتردد شهر، جان و مال شهروندان را تهدید می کند و باید برای کاهش خسارت ها چاره اندیشی شود.
وی با اشاره به اینکه در شیراز تنها سه شرکت دارای مجوز انجام خدمات مربوط به گاز ال پی جی وجود دارد، گفت : در حال حاضر سه شرکت پرسی ایران گاز، پارس گاز و بوتان دارای مجوز قانونی فعالیت می باشند و این در حالی است که طبق آمار فعلی91 مرکز توزیع و شارژ در شیراز وجود دارد که نزدیک به 97 درصد از آنها غیرقانونی هستند و حتی آنهایی که مجوز دارند از لحاظ استاندارد مورد تایید نهایی نیستند.
رئیس سازمان آتش نشانی شیراز افزود: مغازه ها و یا مکان هایی که در هر نقطه از شهر اقدام به ارائه سوخت کپسول مایع به خودروها و یا سیلندر های دیگر می کنند مرتکب کاری غیر قانونی و خلاف شده اند و اتحادیه ها، اماکن و تعزیرات حکومتی اصناف باید با شدت با این موارد برخورد کنند.
فرخ زاده اضافه کرد: لازم است فعالان توزیع گازهای مایع در سطح شهر نسبت به ایجاد نمایندگی و مراکز استاندارد و مجاز اقدام کرده و هرگونه گازرسانی به منازل فاقد لوله کشی گاز باید با ساماندهی از سوی متولیان و عوامل انتظامی و قضایی انجام شود.
وی با تاکید بر اینکه مردم و رانندگان باید حساسیت بیشتری نسبت به مقابله با مراکز ناایمن شارژ و فروش گاز مایع LPG داشته باشند، افزود: شهروندان باید از جایگاه های عرضه سوخت مجاز استفاده کنند زیرا هرگونه بی توجهی به موارد ایمنی و عدم رعایت اصول ایمنی، بازی با جان خود و دیگران است.

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 677916

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =