مشخصات فنی موشک بالستیکی که ایران با آن از داعش انتقام گرفت

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حملات تروریستی در تهران، 6 فروند موشک بالستیک به سوی اهدافی در استان دیرالزور سوریه شلیک کرد که این موشک‌ها با دقت بالایی به هدف اصابت کردند. اما موشک‌های بالستیک استفاده شده در این عملیات از چه نوعی بودند؟

به گزارش خبرآنلاین،سردار رمضان شریف، سخنگوی سپاه پاسداران اعلام کرده که در این عملیات از شش فروند موشک میان برد ذوالفقار با برد 650 تا 700 کیلومتر استفاده شده و موشک ها با پرتاب از پایگاه های موشکی در دو استان کرمانشاه و کردستان، به طور دقیق به اهداف مورد نظر در سوریه اصابت کرده اند. مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده‌اند که  این حمله کاملاً محدود و نمونه کوچکی از قدرت دفاعی و تهاجمی ایران است که در حال حاضر یکی از برترین کشورهای جهان در زمینه فناوری موشکی به شمار می رود.

موشک ذوالفقار یکی از موشک های بالستیک زمین به زمین با سوخت جامد، تاکتیکی و نقطه زن با برد متوسط و دارای قابلیت ضد جمینگ است، یعنی با استفاده از سیگنال های الکترونیکی از مسیر خود منحرف نمی شود. این موشک برای نخستین بار در مراسم رژه نیروهای مسلح در بندرعباس رونمایی شده بود.

از جمله ویژگی های برجسته این موشک می توان به سکوی پرتاب متحرک، رادار گریزی، قابلیت نقطه زنی و سبک بودن آن اشاره کرد که با حالت پرتاب مایل، اهداف خود را تا فاصله 700 کیلومتری منهدم می سازد.

موشک ذوالفقار در کلاس موشک فاتح قرار دارد که دقیق ترین موشک ایرانی است. موشک فاتح در انواع مختلف با بردهای 300 تا 500 کیلومتر است. از این مدل موشک، انواع دریایی نیز به نام های «خلیج فارس» و «هرمز» با برد 300 کیلومتر ساخته شده است.جمهوری اسلامی ایران از اوایل دهه 1380  با نسل اول موشک های فاتح 110 صاحب موشکی بالستیک کوتاه بردی با برد حدود 200 کیلومتر شد. در آغاز راه، دقت و جزییات فاتح ایرانی به مانند امروز نبود و در طول سالهای بعد، نسل های مختلفی از این موشک وارد خدمت شدند که هم برد این موشک را به 300 کیلومتر رسانده، هم خطای آن را تقریبا صفر کرده و در سیستم پیشران آن از سوخت پیشرفته تری استفاده شد.

نسل چهارم موشک فاتح 110 در شهریور ماه سال 1391 شمسی رونمایی و پس از حدود صرف یک دهه زمان جمهوری اسلامی ایران صاحب دقیق ترین موشک بالستیک خود شد. تصاویر پخش شده از تست این موشک در همان زمان جای هیچ شک و شبه ای را در نقطه زنی این موشک بر جای نگذاشت.موشک بالستیک به موشک‌هایی می‌گویند که تا ارتفاع بسیار بالایی اوج می‌گیرند (که این قسمت راه با موتور روشن انجام می‌شود) و مابقی راه را با استفاده از نیروی جاذبه زمین به سمت هدف می‌روند که مانند یک سقوط آزاد البته با هدایت صحیح است. موشک‌های بالیستیک معمولاً ارتفاع بسیار بالایی می‌گیرند و برخی از موشک‌های بالستیک که برد بسیار بالایی دارند حتی از جو زمین نیز خارج می‌شوند و با استفاده از ماشین ورود مجدد (RV) به جو بازمی‌گردند.

ایران اما طیف وسیعی از موشک‌های بالستیک را دربردهای مورد نیاز در اختیار دارد. به عنوان نمونه سجیل نخستین موشک زمین به زمین دوربرد دومرحله ای با سوخت جامد در کشور است. این موشک با برد عملیاتی 2000 الی 2500 کیلومتر، در سال 1387 رونمایی شد. از ویژگی های برجسته این موشک بالستیک می توان به دقت بالا در اصابت به هدف، زمان بسیار کوتاه آماده سازی و عملیاتی شدن سامانه پرتاب، زمان بسیار کوتاه انتقال سایت پس از شلیک، لانچر متحرک و شتاب بسیار بالا اشاره کرد.


شهاب 3 یکی از بهترین موشک های بالستیک ایران محسوب می شود که برد آن در مدل های نهایی به 2500 کیلومتر می رسد. مدل های جدید این موشک از موتور تک مرحله ای با سوخت جامد برخوردارند که می توانند بین 700 تا 1200 کیلوگرم کلاهک را با خود حمل نمایند. شهاب 3 به سامانه GPS مجهز است و می تواند در صورت نیاز، مسیر خود را پس از پرتاب تغییر دهد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 678113

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    زنده باد
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    76 16
    موشک ها را میتوان صادر کرد. صادرات سلاح با دریافت پول خوب است، چون حداقل سرمایه گذاری بعد از جنگ را میتوان بازیافت کرد. به امید خدا
    • بی نام A1 ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      9 11
      تجارت کثیفی است تجارت اسلحه.تجارت خون است.مشخص نیست این موشک ها کجا و به نفغ و ضرر چه کسانی استفاده بشود.تاریخ کشور ما پر از افتخار است.با این نوع از صادرات تاریخمان را آلوده نکنیم.
    • نیما A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
      8 3
      حالت خوبه؟مگه پسته و زعفرونه که راحت بشه صادر کرد.
    • پسرخاله IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
      9 6
      اون وقت با مهندسی معکوس تمام مشخصات فنی شون لو میره
    • بی نام IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      4 2
      منظورم ورود ایران به باشگاه صادر کنندگان تسلیخات در جهان میباشد که میتواند خوب باشد
  • بی نام DE ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۹
    4 5
    از تبریز به چابهار 2000 کیلومتر بیشتر فاصله است. درست می گم؟
  • بی نام A1 ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۳۰
    15 24
    جای موشکهای قاره پیما در بین این موشکها خالیه. چقدر خوب میشد که ایران موشک قاره پیمائی با برد 11500 کیلومتر بسازه که مستقیما نیویورک رو بتونه بزنه. باید از این به بعد روی ساختن این موشک متمرکز شد و به اینها اکتفا نکرد. گاهی این کشورهای تازه به دوران رسیده مثل خود آمریکا که 400 بیشتر تاریخ نداره امپراطوری ایران رو که از 10 هزار سال قبل وجود داشته و دنیا رو به لرزه درمیاورده و نبردهای اون با قدرتمندترین امپراطوری غرب یعنی روم همیشه با پیروزی ایران ختم میشده از یاد برده اند و ما مسئولیم که اون عظمت رو دوباره بیاد غرب بندازیم تا با روشهای مختلف درصدد تجزیه ایران و کاهش تدریجی قدرت این کشور در طول تاریخ نیفتن... تمام گروه های تروریستی خاورمیانه با هدف جلوگیری از یکپارچگی خاورمیانه بوجود اومدن
    • م ر IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۱۳
      4 11
      جنگ طلب
  • ایمان IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۳۰
    1 1
    سلام.حمل مهمات معمولی برای موشکهای بالستیک مقرون به صرفه نیست.ایا میشه مهماتی متعارف و سبک هم ساخت که تخریب موشکهای بالستیکمون با هزینش هم خون و موثر باشه؟بجز کالهک هسته ای؟کاش میشد.چون موشکهای بالستیک نمیتونن وزن زیاد حمل کنن