در شرایط بی‌صداقتی از سوی دولت، مردم حق دارند از خود سوال کنند "آیا امنیت و جان ما به خاطر رضایت عرب‌ها به مزایده گذاشته شده است !؟" این بی‌صداقتی از جنبه حقوقی دومین افتضاح اطلاعاتی پس از پنهان‌کاری در افشای گزارش چلیکوت در زمینه جنگ عراق محسوب می‌شود. دولت چه چیزی را انکار و پنهان می‌کند؟ که انتظار دارد "نگوییم، نبینیم، نشنویم، در یک کلام دهانمان را ببندیم!"

قانون عدالت علیه حامیان تروریسم""جستا-JASAT -""که سپتامبر سال گذشته توسط رئیس جمهور اوباما به بهانه آزردگی خاطر عربستان عملا کنار گذاشته شد، اینک صاحب یک دوقلوی زشت و بدترکیب در بریتانیا شده است. شبح کریستینای هراس آفرین در کوه های آپالاچی جورجیا، یک همزاد پیدا کرده است!.از امروز خیابان بغداد و دمشق،امن تر از خیابان های لندن و واشنگتن هستند!.
خانم "ترزا می" برخلاف تمامی سنت های اخلاقی واصول بنیادین شفاف سازی عمومی و افشای اطلاعات در بریتانیا، مدتهاست از انتشار گزارش تحقیقی - اطلاعاتی "چگونگی تامین مالی گروه های افراطی و تروریستی توسط کشورهای خارجی" ممانعت به عمل می آورد.اقدامی شبیه واکنش سپتامبر سال گذشته رئیس جمهور اوباما در تصویب قانون "جستا" توسط کنگره. افکار عمومی همچنان سرخورده و ناراحت از این تصمیم واشنکتن، به یکباره با تصمیم مشابهی در لندن مواجه می شود.
روزنامه گاردین سه شنبه هفته گذشته به نقل از منابع خود در دفتر نخست وزیری افشا کرد خانم "می"آگاهانه جلو انتشار عمومی این گزارش را گرفته است."کارولین لوکاس" یکی از رهبران حزب سبز بریتانیا می گوید گزارش مذکورمشخصا بر نقش عربستان سعودی در حمایت از تروریسم تاکید دارد.واقعیت جالبی که گاردین به آن اشاره کرده نشان می دهد خانم "می" در زمان تصدی وزارت کشور این گزارش راتایید کرده است. ترفندی که نهایتا موجب شد دولت بتواند حمایت حزب لیبرال دموکرات رابرای مشارکت بریتانیا در حملات به سوریه در دسامبر سال 2015 به دست آورد. اما آنچه موجب تعجب بیشتر محافل سیاسی و امنیتی مستقل در بریتانیا را فراهم آورده استدلال های دولت برای پنهان کاری ست. اینکه دولت مدعی شده "جستای بریتانیایی "، در زمان خود صرفا درک بهتری از شرایط در برابر کابینه قرار داده،نه بیشتر!(آنگونه که خانم سارا نیوتن وزیر کشور استدلال کرده)همان قدر قابل قبول به نظر می رسد که بپذیریم چیزی به نام تهدید افراطیون مذهبی اساسا وجود خارجی ندارد.
من فکر میکنم خانم" می" در شرایط کنونی تنها با یک شرم اخلاقی زود گذر روبرو نیست و باید کم کم خود را آماده روبرو شدن باشرایطی کند که احتمالا بیش از مصائب برگزید((Brexit، برای او مشکل ساز خواهد شد.خانم "لوکاس" نماینده پارلمان گفته در این زمینه سوالی رسمی تقدیم پارلمان خواهد کرد و دولت باید توضیح دهد با این گزارش چه کرده؟ آقای "کوربین" رهبر حزب مخالف کارگر وآقای "استورجن" وزیر اول اسکاتلند مواضع مشابهی اتخاذ کرده اند.در چنین شرایط بی صداقتی از سوی دولت، مردم حق دارند از خود سوال کنند"آیا امنیت و جان ما به خاطر رضایت عرب ها به مزایده گذاشته شده است؟" این بی صداقتی دولت از جنبه حقوقی دومین افتضاح اطلاعاتی پس از پنهان کاری در افشای گزارش چلیکوت در زمینه جنگ عراق محسوب می شود.حال مشخص نیست خانم "می" مشخصا کدام واقعیت بدیهی گزارش را انکار و یا پنهان می‌کند!
"کارولين لوکاس" می گوید" اين عدم تمايل تنها يک دليل دارد، عربستان!". اما به باور من مشکل تنها در حمایت مالی سعودی ها خلاصه نمی شود.مشکل بزرکتر و بغرنج تر از اینهاست،به نحوی که راه مقابله با پدیده تروریسم را سخت پیچیده و پر هزینه کرده است. این پیچیدگی با روکش ایدئولوژیک تحت حمایت سعودی ها و تفکرات وهابی،امروز و در تداوم یک روند حداقل 40 ساله تا به آنجا پیش رفته که در مقابله با آن متاسفانه پای اقلیت و جمعیت های مسلمان به میان کشیده می شود ،بدون آنکه مقصر باشند. معطوف به سعودی ها ،شاید در این زمینه بتوان مثال های زیادی زد. اما دستکم به دو نمونه علنی آن می توان اشاره کرد و پی برد افراطیون مذهبی تحت حمایت آنها چقدر پیچیده عمل می کنند. نخست، تاسیس " مراکز و مدارس اسلامی". دوم ایجاد"مراکز امورخیریه اجتماعی، درمانی و کاریابی"که از سخاوتمندی حیرت آور اعراب و سعودی ها برخوردارند. این مراکز با سوء استفاده از خلاء های قانونی،معافیت های مالیاتی وانجام حسابرسی های دولتی، اولا با نقل و انتقال میلیون ها پاوند در شبکه های رسمی بانکی اقدام به پول شویی های گسترده در داخل و خارج کشور می کنند. ثانیا با ایجاد مراکز درمانی،اجتماعی، آموزشی و مذهبی آنهم به صورت رایگان، گروه های گسترده نیازمند و همسو را به خدمت خود می گیرند. متاسفانه دولت به این دلیل که بار هزینه‌ای خود را سبک می کند چشمانش را روی واقعیات پنهان این گونه مراکز بسته است. سعودی ها و اعراب افراطی طعمه های خود مانند جان جهادی یا سلمان عبیدی را از همین مراکز صید و به جان مردم می اندازند.ببینید شرورانه، چقدر پیچیده عمل می کنند!؟.جستای بریتانیایی اینگونه شرارت ها را افشا کرده ،اما خانم نخست وزیر مانع از انتشار آن شده است.او بدتر از آنچه که بی اعتنایی به اصول اخلاقی است، برای رضایت متحدان پولدار عرب و به قیمت میلیاردها پاوند قرارداد فروش سلاح ،چشم در چشمان همه ما انداخته و می گوید " نگویید، نشنوید، نبینید. در یک کلام دهانتان را ببندید!.
matinmos@gmail.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 684225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =