«خبرجنوب» نوشت: رئیس مرکز پژوهشی زمین پزشکی دانشگاه شیراز بر ضرورت تعیین شاخص و ضرایب آلودگی های انسان زاد و زمین زاد در مناطق مختلف بوم سامانه های شیراز تاکید کرد.

دكتر فريد مُر گفت: با وجود اهميت تعيين شاخصهاي آلودگي در فارس همچنان درخواستي از سوي متوليان براي تدوين طراحي جامع به ما داده نشده است كه اميدواريم سياستگذاران در اين خصوص بازنگري كنند. وي افزود: طبق شنيدهها شيراز به دليل كمبود بودجه خواستار ارايه طرح جامعي براي تعيين شاخص و ضرايب آلودگيهاي بوم سامانههاي شهري نشده و با اين وجود كردستان، اصفهان، اهواز و حتي تبريز در اين خصوص اقدام كردهاند. اين عضو هيات علمي دانشگاه شيراز يادآور شد: به اين نوع طرحها در جهان به صورت مفصل پرداخته ميشود و برخي مناطق در كشور از جمله تبريز، اصفهان، اهواز و كردستان هم شاخص و ضرایب آلودگي در محيطهاي مختلف انسان زاد و زمين زاد در بوم سامانههاي شهري را تعيين كردهاند اما فارس براي چنين طرح جامعي كمبود بودجه دارد. دكتر مر گفت: در حالي كه پژوهشكده زمين پزشكي دانشگاه شيراز تنها مركز فعال در اين حوزه است، متوليان استان فارس از پتانسيل موجود در آن هنوز استفاده نكرده اند. وي اهميت تعيين شاخص و ضرايب آلودگيها را شامل تنظيم سياستهاي پيشگيري، كنترل و پايش دانست و ادامه داد: با توجه به اين كه هنوز درخواستي از استان مبني بر ارايه طرح جامعي در اين خصوص به پژوهشكده زمين پزشكي دانشگاه شيراز داده نشده، پيشگويي درست نيست اما شواهد آلودگي حاكي از اين بوده كه فارس وضعيت چندان مطلوبي ندارد.
دكتر مر در ادامه افزود: پژوهشهاي كاربردي بسياري در اين مركز پژوهشي دانشگاه شيراز انجام شده و بررسي آلودگيهاي زيست محيطي مجتمعهاي پتروشيمي سربندر و ماهشهر جزو اين طرحهاي بزرگ است كه قرار است اين طرح ها در محيط هاي مختلف بوم سامانه اجرا شود تا با تعيين آلودگي واحدهاي صنعتي، وضعيت فعلي ناشي از آن و اين كه با گذشت زمان چه اتفاقي مي افتد، پيش بيني شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 699321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =