۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۳

«خبرجنوب» نوشت: ساعت گل با قدمتی 80 ساله یکی از نمادها و قدیمی ترین المان کلان شهر شیراز است که در میدان امام حسین (ع) واقع شده است.

اين المان شهري از اوايل دهه 80 به دليل اجراي عمليات قطار شهري به كارگاه اين پروژه انتقال يافت و با طولاني شدن اين پروژه طي سال هاي گذشته به انبار شهرداري منتقل شد و هر از مدتي خبرهاي جسته و گريخته اي از برگشت دوباره آن در رسانه ها منتشر مي شد تا اين كه در سال جاري با پيگيري اصحاب رسانه و مردم، اين المان شهري خاطره انگيز و قديمي دوباره توسط شهرداري شيراز احيا شد.
اگر چه برگشت دوباره ساعت گل شيراز خوشحالي مردم را در پي داشت اما به نظر مي رسد نصب اين المان نسبت به سالهاي گذشته تفاوت زيادي دارد و با زيبايي و جذابيت گذشته فاصله دارد. در حال حاضر نيز شهروندان شيرازي شاهد واكاري فصلي گل هاي ساعت گل هستند.
در همين رابطه رئيس سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز در گفت و گو با خبرنگار «خبرجنوب» با اشاره به اين كه در گذشته اعداد اين ساعت با گل نصب شده بود گفت: در احيای دوباره ساعت گل، صفحه ساعت با گل ساخته شده و از گل هاي متناسب با فصل تابستان استفاده شده بود. سعيد معصومي درخصوص عمليات واكاري گل هاي ساعت گل افزود: به دنبال آنيم تا در ساعت گل از گل هايي استفاده شود كه دوام بيشتري داشته باشند. وي با اشاره به اين كه در گذشته در ساعت گل شيراز از گونه هاي متنوع گل اطلسي استفاده مي شد، اظهار داشت: در حال حاضر باتوجه به تنوع گل ها تلاش مي شود تا در كنار بهره بردن از گونه هاي گل اطلسي از ساير گلها نيز استفاده گردد تا به زيبايي اين ساعت افزوده شود.
معصومي افزود: اعداد اين ساعت شهري در دهه50 از گل بوده و بعدها از عددهاي سنگي و فلزي استفاده شد، در حال حاضر نيز جنس ارقام ساعت گل شيراز از نئون است.
رئيس سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز در خصوص هزينه نصب ساعت گل شيراز گفت: هزينه نصب و نگهداري اين ساعت شهري به صورت مستمر است به نحوي كه در سال 20 ميليون تومان صرف نگهداري ساعت ميشود و چندين برابر اين رقم نيز صرف فضاي سبز و گلكاري ساعت گل مي شود.
معصومي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه چرا المان هاي مناسبتي و به ويژه نوروزي با وجود پايان يافتن مناسبت ها همچنان در شهر خودنمايي مي كند؟ گفت: المان هاي نوروزي و فصلي معمولاً در ارديبهشت و خرداد ماه بايد جمع آوري شود اما برخي از اين المان ها كه زيبايي خاصي دارند و مناسب محل نصب، تشخيص داده مي شود ماندگار مي گردند كه از جمله آن ها المان تقاطع شهيدان شيخي است كه انساني را در حال اهداي گل نشان مي دهد يا المان نقاشي سر ميدان نصر و تقاطع معالي آباد نيز از ديگر المان هاي ماندگار شيراز است. معصومي با اشاره به اين كه طرح هاي زيباسازي شهري در روزنامه ها به فراخوان گذاشته مي شود بيان داشت: اين فراخوان در سطح ملي نيز ارائه مي شود و از مردم و هنرمندان براي ارائه ايده و مشاركت در آن دعوت مي شود.
وي با تاييد اين موضوع كه برخي طرح ها و المان هاي شهري نورزوي و فصلي موضوعيت و تناسب چنداني با محيط نصب شده ندارند، اظهار داشت: تلاش مي كنيم كه در نصب المان هاي شهري از آثاري استفاده كنيم كه با صبغه تاريخي و فرهنگي- اجتماعي محل نصب المان به ويژه كسب و پيشه و آداب اجتماعي محل همخواني داشته باشد.
معصومي با تاكيد بر اين كه طرح هاي دريافتي المان هاي شهري از بطن جامعه فرهنگي و هنري ارائه مي شود گفت: در اين زمينه نيازمند مشاركت فعال هنرمندان و اهالي عرصه علم و ادب هستيم تا بتوانيم هنر واقعي را در سطح شهر در قالب المانهاي شهري به نمايش بگذاريم.
رئيس سازمان سيما، منظر و فضاي سبز شهرداري شيراز بيان داشت: المان ها و مونومانها (بناهاي يادبود) تداعي كننده حس خاطره انگيزي براي شهروندان هستند و كيفيت بصري سيماي شهري را ارتقا مي بخشند و در نهايت منظر شهري را زيباتر مي سازند، ضمن آن كه به جذب گردشگران خارجي
نيز كمك مي كند.
معصومي با بيان اين كه المان ها در تلطيف منظرگاه شهري و كاهش اثرات ترافيك و آلودگي هوا تاثير به سزايي دارند، گفت: در سال گذشته با در نظر گرفتن المان هاي نوروزي حدود 25 اثر در قالب المان شهري در نقاط مختلف سطح شهر شيراز نصب شده است.
وی اظهار داشت: براي طراحي المان حافظ در سطح كشوري فراخوان داديم كه تا كنون تعداد محدودي براي شركت در اين فراخوان اعلام آمادگي كرده اند.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717139

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =