ابلاغ طرح نصب کاتالیست بر ناوگان حمل و نقل شهری به شهرداری کرج

هفدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج با محور نصب کاتالیست بر تاکسی ها و فیلتر بر روی اتوبوس های شهری برگزار شد.

به گزارش خبر آنلاین و به نقل از پایگاه مدیریت شهری کرج، هفدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج با حضور منصور وحیدی نائب رئیس شورای اسلامی شهر کرج و معاونین شهردار این کلانشهر برگزار شد.
دکتر حسین محمدی رییس کمیسیون محیط زیست، سلامت و ایمنی شورای اسلامی شهر کرج در توضیح طرح نصب کاتالیست بر ناوگان حمل و نقل شهری بیان کرد: از مهمترین موضوعات مطرح شهر کرج حل مشکلات مدیریت پسماند و رفع آلودگی هوا می باشد که در اولویت کمیسیون مذکور قرار دارد.
وی در خصوص ساماندهی وضعیت پسماند و حلقه دره بیان کرد: قرار بود از سال ۹۰ تا پایان سال ۹۳ در مورد تفکیک زباله ها و سپس بازیافت صددرصدی زباله ها توسط شهرداری کرج اقدام شود که متاسفانه تاکنون این مهم عملی نشده است.
این عضو شورا در ادامه با اشاره به تنظیم طرح جامع مدیریت پسماند کرج که انجام آن برای شهرداری الزامی بوده اما اجرایی نشده است، گفت: در حال حاضر برنامه راهبردی عملیاتی مدیریت پسماند توسط شهرداری با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تنظیم شده که قرار است با قرارداد ۵۰۰ میلیارد تومانی اجرایی شود و یک بسته توجیه اقتصادی در قالب آن تهیه شود تا از مشارکت بخش خصوصی در این میان استفاده شود.
محمدی با اشاره به اینکه این طرح همخوانی نزدیکی با طرح جامع و تفضیلی مدیریت پسماند دارد؛ افزود: دفن غیر اصولی زباله و سرازیر شدن شیرابه به درون زندگی شهری مردم مشکلات زیادی را ایجاد کرده است که باید ساماندهی شود.
وی بیان کرد: ۶۸ درصد آلودگی هوا در شهر کرج متعلق به خوروها است که از این میزان ۲۲ واحد سهم اتوبوس ها و ۲۲ درصد سهم تاکسی ها و سهم منابع ثابت در ایجاد آلودگی شهری ۳۸ درصد است.
رئیس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج گفت: ۵۵۰ هزار سواری معادل ۲۲ درصد آلودگی در شهر ایجاد می کند که به دلیل فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی است و موجب شده استفاده مردم از حمل و نقل عمومی کم شود و تا دوسال آینده فرسودگی آنها به حدی می رسد که نمی توانند در شهر تردد کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاصر 10 تا ۱۵ درصد تاکسی های شهری به این فرسودگی رسیده اند؛ افزود: شهرداری ها طبق مصوبه دولت برای کاهش آلودگی باید به وظایف محوله خود عمل کنند و با نصب فیلتر بر روی اتوبوس های شهری و یا کاتالیزور بر روی تاکسی ها اقدام کنند در نتیجه نیاز است تا شهرداری در قالب ارایه لایحه ای برنامه ریزی برای اجرای این اقدامات را به شورای اسلامی شهر کرج ارایه دهد.
لزوم اقدامات کارشناسی برای مقابله با وارونگی هوا
عباس زارع رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به موضوع وارونگی هوا در کلانشهرها گفت: این موضوع مشکلات اساسی را برای محیط زیست شهری در پی دارد؛ در حالی که در ماه های اول سال این پدیده چندان خودنمایی نمی کند برای مقابله با آن تدبیری اندیشیده نمی شود.
وی با بیان اینکه امسال تردد و عبود و مرور خوروها در شهر بیشتر شده است، رسیدگی به وضعیت آلودگی هوا در کرج را ضروری شمرد و افزود: حل این مشکل را می توان با برنامه ریزی های کارآمد، انتقال ترانزیت، کاهش تردد خوروهای سنگین و اجرای طرح های ترافیکی کلان از جمله طرح راهسازی کمربند جنوبی کرج - تهران که با کمک و حمایت دولت اجرایی می شود، کاهش داد.
زارع در ادامه به موضوع کنترل معاینه فنی خوروها با توجه به اینکه روزانه ۳۰ هزار نفر از کرج توسط سرویس های ادارات به محل کار خود در اطراف شهر جابجا می شوند، اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخشی از این سرویس ها عمر ۳۰ تا ۴۰ ساله دارند که این خود آلودگی زیادی در شهر ایجاد می کنند و ادارات مربوطه برای کنترل این وضعیت باید چاره اندیشی کنند.
وی با بیان اینکه شهرداری باید یکی از اولویت ها را برای کنترل منابع آلاینده انجام دهد، گفت: در کنار کاهش این منابع به کنترل ترافیک شهری کمک می شود. بر این اساس نیاز است به این مهم به صورت جدی و در اسرع وقت رسیدگی شود.
زارع با اشاره به عدم اجرایی شدن طرح خرید اتوبوس توسط شهرداری، گفت: تعداد اتوبوس های شهری از ۱۴۰۰ مورد در سال قبل به ۵۰۰ دستگاه رسیده و سال آینده کاهش بیشتری خواهد داشت، درصورتی که رسیدگی به این مهم اولویت اصلی برای شهرداری است و حتی در صورت نیاز باید از بودجه های عمرانی برای رسیدگی به این حوزه برداشت کرد.
رییس کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: شهرداری موظف است در بازه زمانی یک ماهه لوایح مرتبط با چند موضوع مهم را ارائه دهد که شامل مهیا کردن ساز و کار و تامین اعتبار لازم برای نصب کاتالیست بر روی تاکسی ها، نوسازی ناوگان اتوبوسرانی با مشارکت بخش خصوصی و ایجاد خطوط بی.آر.تی است.
وی با اشاره به اهمیت اجرای طرح الیزه خودروها گفت: با توجه به اینکه این طرح برای کاهش آلودگی شهرها اقدامی اساسی به شمار می رود اما در حال حاضر ۵ درصد هسته مرکزی شهر را پوشش می دهد که لازم است این میزان افزایش یابد.
زارع با بیان اینکه بیش از 10 درصد تاکسی های شهری به سن فرسودگی رسیده اند، افزود: تهیه بسته آموزش شهروندی برای مشارکت مردم در طرح کاهش آلودگی هوا موضوع مهمی است که شهرداری باید نسبت به انجام آن اقدام کند.
اهمیت اختصاص تابلوهای شهری برای آموزش شهروندی
محمدی در ادامه از اهمیت اختصاص تابلوهای شهری برای آموزش شهروندی در راستای اقدامات زیست محیطی سخن گفت و طرح کنترل خوروهای ایاب و ذهاب کارکنان ادارات از لحاظ اینکه آلودگی زیاد ایجاد نکنند را ضرورت برشمرد.
رییس کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه سهم شهرداری از جرایم خوروها مهم است، گفت: یک درصد از سهم خوروهای آلاینده به حساب خزانه شهرداری و برای ساماندهی شهری قرار داده می شود که طبق مصوبه کمیسیون محیط زیست شورای شهر مقرر شده تا در مباحثی همچون مقابله با آلودگی هوا بکار گرفته شود.
محمدی با بیان اینکه سامانه "سیمفا" برای کنترل آلایندگی خوروها در شهرها استفاده می شود، گفت: بحث کنترل معاینه فنی خوروها از جمله تاکسی های شهری از این طریق انجام می شود که تاکسیرانی می تواند این روش را در شهر اجرایی کند.
وی گفت: اعمال محدودیت برای تردد خوروهای فرسوده و یا ماشین های دودزا با مشارکت نیروی انتظامی در کرج عملی شود و در ادامه هزینه ای در قالب عوارض تردد چنین خوروهایی در سطح‌ شهر اخذ شده تا در راستای کاهش آلودگی هوا در کرج گام های مهمی برداشته شود.
مهدی حاجی قاسمی دبیر شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اجرای طرح الیزه در هسته مرکزی شهر که منطقه مسکونی است و موجب به اعمال طرح زوج و فرد خوردروها در آن محدوده شده است، افزود: این اقدامات که به نوعی محدودیت های ترددی را برایی شهروندان ایجاد می کند روشی موثر است اما باید توجه داشت که مسائل زیست محیطی تنها با شعار حل نمی شود و نیاز به عزم استانی برای حل آن است.
وی در ادامه اشاره کرد که حل مشکل آلودگی هوا در کرج به ورود دستگاه های حاکمیتی به این بخش نیاز دارد و افزود: کار اجرایی پروژه های بزرگی مانند بزرگراه شمالی که به یقین نقش خوبی در کنترل ترافیک کلانشهر کرج دارد باید با اعمال دستورات زیست محیطی که در پیوست اجرای پروژه آمده است پیش رود تا در آینده خود موجب افزایش بیشتر آلاینده های شهری نشود.
اکبر سلیم نژاد رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر نیز با مهم برشمردن اهمیت برگزاری جلسات کلانشهرها با حضور روسای شوراهای شهرها گفت: پیگیری اخذ سهم شهرداری ها از دولت آن هم در شرایطی که این ارگان ها از نظر وضعیت مالی اوضاع مناسبی ندارند انجام شده و شهرداری پایتخت به جد پیگیر این موضوع است که شهرداری کرج نیز باید به موازات پایتخت در این راستا حرکت کند.
احد رسولی رییس کمیسیون سرمایه گذاری شکرای اسلامی شهر کرج با برشمردن کنترل درآمدهای شهری از طریق اخذ عوارض خودروها گفت: این اقدام به تامین بخشی از هزینه های بهسازی در اتوبان کرج_ تهران و کرج_ قزوین در محدوده و حریم کلانشهر کرج کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: لازم است تا بخش دولتی در حوزه راه و شهرسازی برای ساماندهی وضعیت اتوبان تهران- کرج اقدامات لازم را اجرایی کند که مدیریت شهری کرج می تواند در این رابطه و برای برقراری تعاملات لازم با اداره کل راه و شهرسازی کرج مذاکره کند.
محمدرضا رضاپور معاون مالی اقتصادی شهرداری کرج با بیان اینکه دولت کمربندی از آبیک به چرم شهر را در دست کار دارد که به کنترل بار ترافیکی اتوبان تهران - کرج و کرج - قزوین کمک خواهد کرد، افزود: دولت در قالب فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی اقدامات راه سازی مهمی را برای کنترل ترافیک ورودی به کرج را آغاز کرده است.
منصور وحیدی نایب رییس شورای اسلامی شهر کرج با توضیح اینکه این کلانشهر جذابیت های چندانی برای جذب مسافر ندارد ، بیان کرد: در این مورد انجام وظایف هایی درونی که به عهده شهرداری است در کنار مسئولیت هایی که فرا شهری و بر دوش مدیران استانی است برای رسیدگی به وضعیت کرج اهمیت بالایی دارد.
وی با اشاره به برنامه ریزی هایی که برای بهبود وضعیت مالی شهرداری کرج انجام شده است، توضیح داد: در کنار این اقدامات با مشارکت مردم و با پرداخت بدهی های کلانی که برخی شهروندان به شهرداری دارند می توان طرح های خوبی مانند طرح های محیط زیستی را در شهر کرج اجرایی کرد چون سلامت مردم اکنون در خطر است.
بنابراین گزارش در پایان و بعد از اعمال نظرات اعضای شورای شهر طرح پیشنهادی از سوی کمیسیون محیط زیست شورای اسلامی شهر کرج به تصویب رسید و مقرر شد تا شهرداری پیشنهادات خود را در قالب ارایه یک لایحه که به برنامه ای کوتاه مدت نیاز دارد ارایه دهد و ادامه این اقدامات که به برنامه ای بلند نیاز دارد در برنامه سال آتی شهرداری گنجانده شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =