شش سال پس از کشف ریزتونل‌های باستانی در سنگ‌های آتشفشانی آفریقای جنوبی، دانشمندان حدس می‌زنند این آثار مربوط به نخستین گونه‌های زنده روی زمین باشد که حداقل 3.3 میلیارد سال پیش می‌زیسته‌اند.

ابوالفضل کریمی: دانشمندان معتقدند میکروب‌ها در میلیاردها سال پیش اثراتی داخل سنگ‌های آتشفشانی ایجاد کرده‌اند که با بررسی آن‌ها می‌توان به اطلاعات ارزشمندی در مورد پیدایش حیات روی کره زمین دست پیدا کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، مجراهای بسیار کوچکی به وسیله میکروب‌ها در داخل سنگ‌های آفریقای جنوبی ایجاد شده‌اند که حداقل 3.3 میلیارد سال عمر دارند.

بررسی موادی که این ساختارها را پر کرده، نشان می‌دهد آن‌ها زمان کمی بعد از آن‌که سنگ‌های آتشفشانی کف دریا را پوشاندند به وجود آمده‌اند. به این ترتیب این مجراها می‌توانند شامل اولین ردپاها و شواهد از فعالیت انواع گوناگونی از حیات‌ روی کره زمین باشند.

تیم تحقیقاتی دانشگاه برگن، این مجراهای میکروسکوپی و حفره‌های بسیار ریز را برای اولین بار در سال 2004 کشف و خبر آن را منتشر کرد. این ساختارها در سنگ‌هایی از استان Mpumalanga در آفریقای جنوبی یافت شده بود، سنگ هایی که در ابتدا بر اثر فوران‌های آتشفشانی در زیر آب به وجود آمده و در طول زمان به تدریج به زمین‌های خشک منتقل شده‌اند.

مواد آتشفشانی تشکیل‌دهنده این سنگ‌ها دارای قدمتی بین 3.45 تا 3.47 میلیارد سال هستند. اما در مورد این که مجراها و تونل‌های بسیار ریز چگونه به وجود آمده‌اند، تردیدهایی وجود دارد.

با مقایسه ایزوتوپ‌های اورانیوم و اتم‌های مس در مواد پرکننده این ریزتونل‌ها، دانشمندان تخمین می‌زنند قدمت آن‌ها به بیش از 3.34 میلیارد سال پیش بازگردد؛ به عبارتی این مواد اندکی بعد از آن‌که سنگ‌ها خودشان شکل گرفته‌اند به وجود آمده‌اند.

دکتر نیکولا مک‌لاگلین از مرکز زمین‌شناسی بگن در این باره گفت: «ما در حقیقت به دنبال کشف ردپای حیات‌های میکروبی هستیم که توسط حشرات به داخل این سنگ‌ها منتقل شده‌اند. خود حشرات از بین رفته‌اند، اما اثر میکروب‌های آن‌ها روی حفره‌ها باقی مانده است. به این ترتیب ما به جای جستجو برای خود میکروب‌ها به دنبال حفره‌ها و سوراخ‌هایی هستیم که آن‌ها داخل سنگ‌ها ایجاد کرده‌اند. البته در آن زمان حیات ساده‌تر بود و در طول زمان تکامل نیافته بود».

بحث در مورد زمان پیدایش حیات روی کره زمین هنوز هم به شدت ادامه داد. چرخه دائمی بازیافت سنگ‌ها به این معناست که مکان‌های کمی برای دسترسی به اطلاعات زمین در دوران باستان وجود دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 100174

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پاشا IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۲۱
    4 1
    اون کدام کتاب بود که عمر زمین در اون 7000 سال ذکر شده بود؟!
  • بدون نام IR ۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۶
    3 6
    لطفادرباره ی پیدایش اولین حیوانات برروی زمین رانیز بنویسید تا قبل از17/8/89
  • علي US ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۲
    3 1
    اين ميكروبها توسط "حشرات" به درون سنگها منتقل شده اند؟!حشرات،آن هم 3.3 ميليارد سال پيش؟!باباجان حرف از زمان نخستين اشكال حيات تك سلولي است،آنوقت اين اشكال توسط "حشرات منتقل شده اند؟!!!!!