روند بودجه خانوارها نشان می‌دهد طی سال‌های ۷۱ تا ۸۶ وضعیت اقتصادی خانوار‌های ایرانی از نظر کسر بودجه سالیانه بهبود یافته است

علی پاکزاد

 

بررسی روند هزینه و درآمد خانوارهای ایرانی نشان می‌دهد طی سال 71 تا 86 بالاترین میزان رشد کسری بودجه خانوارهای ایرانی در سال 86 رخ داده است به طوری که در این سال کسر بودجه خانوارهای ایرانی نسبت به سال 85 بالغ بر 8/111درصد رشد داشته است.

بر اساس گزارش بررسی بودجه خانوارهای ایرانی که آخرین گزارش آن مربوط به سال 86 است، بالاترین میزان کاهش کسری بودجه خانوارهای ایرانی در سال 84 اتفاق افتاده است که در این سال در مقایسه با سال 83 میزان کسر بودجه خانوارهای ایرانی 6/53درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قابل ذکر است بالاترین میزان رشد درآمد خانوارهای ایرانی در سال 75 با نرخی معادل 33درصد رخ داده است وبالاترین نرخ رشد درآمدخانوار نیز در سال 74 با رشد 34درصدی اتفاق افتاده است.

بررسی ارقام دوره مورد بررسی نشان می‌دهد طی 15 سال هزینه سالانه خانوارهای ایرانی از 2/5 میلیون ریال در سال 71 به 101میلیون ریال در سال 86 رسیده است در مقابل درآمدسالانه این خانوارها از رقم 1/4میلیون ریال به7/96میلیون ریال رسیده است وکسر بودجه خانوارهای ایرانی نیز با فراز وفرودهای فراوان طی این دوره از رقم1/1میلیون ریال در سال 71 به 5/4میلیون ریال در سال 86 رسیده است.

مقایسه نسبت کسری بودجه خانوار به کل درآمد خانوار در دوره فعالیت دولتهای هاشمی، خاتمی و احمدی‌نژاد نشان می‌دهد میزان متوسط کسر بودجه خانوار در طول دوره فعالیت در مقایسه با این نسبت در آغاز به کار هر یکی از این دولتها نشان می‌دهد در دولت هاشمی میزان کسر بودجه به درآمد 8/5درصد افزایش داشته است در دولت خاتمی این نسبت 2/5درصد کاهش داشته است و در دولت احمدی‌نژاد این نسبت 26/0درصد افزایش پیدا کرده است که نشان می‌دهد هر یک از دولتها در زمینه افزایش توانمندی اقتصادی خانوارها موفق عمل کرده‌اند.

البته نکته قابل توجه آن است که به رغم تغییرات منحنی مقایسه میزان کسر بودجه با کل درآمد خانوارها طی دوره مورد بررسی یعنی از سال 71 تا 86 روندی نزولی داشته است که می‌تواند گویای بهبود کلی وضعیت اقتصادی خانوارهای ایرانی در این دوره است.

در نظر گرفتن این نکته بسیار مهم است که طی سالهای مورد بررسی خانوارهای ایرانی با کسر بودجه مواجه بوده و در عمل امکان پس‌انداز نداشته اند که این مسئله یکی از اصلی‌ترین معضلات بر سر راه انباشت سرمایه در کشور ما محسوب می‌شود.

جدول

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 10063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =