شهیندخت مولاوردی: انتظار ما این است که قانونی که نوشته می‌شود، جمیع جهات را ببیند و راه تفسیر، دوپهلو بودن یا مبهم بودن را ببندد و مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند.

بعد از آنکه در شهریورماه گذشته، بالاخره لایحه حمایت از خانواده در صحن مجلس بررسی شد و به خاطر وجود اعتراض‌های بسیار به مواد جنجالی آن یعنی همان مواد 22، 23 و 24، به دستور رئیس مجلس دوباره به کمیسیون قضایی بازگشت، این روزها اعضای این کمیسیون می‌گویند که بررسی این مواد تمام شده و مجلس منتظر است که بعد از اتمام بررسی برنامه پنجم توسعه در مجلس، این مواد برای بررسی دوباره به صحن مجلس بیاید. شهیندخت مولاوردی، حقوقدان و عضو ائتلاف اسلامی زنان در میزگردی که در کافه خبر برگزار شد، در رابطه با این لایحه گفت: با توجه به نگاه قانون مدنی به ازدواج موقت و مسائلی که به این ازدواج مربوط می‌شود که نگاهی کاملاً ظریف و بدون توجه خاص است باید گفت که تعدد زوجات در قانون مدنی به طور رسمی مطرح نشده و به آن اشاره مستقیم نشده است، بنابراین این مسئله ما را نگران می‌کند که اشاره مستقیم قانون به این مسئله، آن را در جامعه به طور رسمی مطرح می‌کند و این به نفع زنان جامعه نیست.

او همچنین در این رابطه بیان داشت: معتقدیم که چنین ماده‌ای ممکن است راه سوءاستفاده را برای معدود زنانی باز کند که در مسیر مردان متأهلی قرار می‌گیرند که با باردار کردن خودشان خانواده‌هایی را به هم بریزند و با امید اینکه می‌توانند این ازدواج را به ثبت برسانند، به نان و نوایی برسند.

مولاوردی با بیان این که انتظار ما این است که قانونی که نوشته می‌شود، جمیع جهات را ببیند و راه تفسیر، دوپهلو بودن یا مبهم بودن را ببندد و مشکلی از مشکلات جامعه را برطرف کند اظهار کرد: در جهان اسلام این مسئله مطرح است که چرا مسلمان‌ها بخش اول آیه 2 سوره نسا را متوجه شدند که مرد می‌تواند 4 تا زن بگیرد و به آن صورت رسمی، قانونی و حقوقی بخشیدند و بخش بعدی آیه را واقعاً مورد توجه قرار نداده‌اند و برایشان محلی از اعراب ندارد. برای مسلمان‌ها در سوره 129 سوره نسا بحث کلمه لن مطرح می‌شود که به معنی هرگز در واقع نفی ابد هست. یعنی هرگز نمی‌توانید میان زنانی که متعدد هستند به عدالت رفتار کنید هرچند که راغب و حریص باشید به عدل و راستی. نهایتآً قرآن در اینجا می‌گوید که اگر سازش و پرهیز کنید همانا خداوند بخشنده و مهربان است و توصیه به پرهیزکاری می‌کند.

متن کامل این میزگرد را میتوانید اینجا بخوانید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 107262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۰۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۹
    0 0
    ازدواج مجدد کار نادانی که یک اشتباه را دو بار تکرار می کند . (لطفا درج شود )