سید شریف حسینی

نمایندگان عضو فراکسیون موضوع آلودگی هوای تهران را بر اساس کار کارشناسی دنبال خواهد کرد، و بعد از اینکه توانستیم شرایط آلودگی هوا را بسنجیم به دنبال ارائه راهکارهایی خواهیم بود تا بتوان مشکلات را کاهش داد ، زیرا سعی بر این است که شهری سالم برای زندگی داشته باشیم.

در بحث آلودگی هوا اظهارنظرها متفاوت است به طوری که برخی معتقدند وضعیت آلودگی هوای تهران بالاتر از حد مجاز است و برخی می گویند که در حد مجاز است. اما کسانی باید اظهارنظر کنند که متخصص این کار هستند و قرار نیست که هر مطلبی در این زمینه پذیرفته شود.

وقتی از تهران دور می شویم و پشت سر خود را نگاه می کنیم جز هاله ای از دود و یک پرده سیاه رنگ که شهر را به تسخیر خود درآورده چیز دیگری نمی بینیم و تاسف بار است که در هر دم و بازدم فقط منوکسید کربن تنفس می کنیم و هیچ خبری از گاز حیات بخشی به نام اکسیژن نیست.

نظر به قرار گرفتن در وضعیت هشدار آلودگی هوای شهر تهران و پیش بینی سازمان هواشناسی مبنی بر کیفیت خاص جوی و احتمال وقوع پایداری و وارونگی دما و با توجه به اینکه در حال حاضر کیفیت آلودگی هوا بر اساس سنجش به عمل آمده از ایستگاههای موجود مرکز مهار در شرایط ناسالم قرار دارد که این امر می تواند به عنوان بحران جدی در به مخاطره انداختن سلامت شهروندان تهران تلقی شود.

بنابراین اگر قرار بر متضرر شدن مردم باشد باید راهکارهایی برای برون رفت از این وضعیت در پیش گرفت.

کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی، کاهش فعالیت بیماران قلبی، ریوی و مبتلا به آسم، کاهش حضور دانش آموزان در فضای باز، جلوگیری از فعالیتهایی که در معابر موجب افزایش آلودگی هوا می شود از جمله مواردی است که باید در مواقع آلودگی هوا رعایت کنیم.

خودروها به عنوان یکی از اصلی ترین منابع تولید آلودگی، درصد زیادی از خودروهایی که در خیابان های تهران تردد می کنند، فرسوده هستند و خودروهای شخصی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، هر چند نقش آنها در آلودگی هوا قابل کتمان نیست.

ضمن اینکه محدودیت زمانی و مکانی برای تردد خودروها، تعطیلی مراکز آموزشی تا مقطع راهنمایی، تعطیلی موقت کارخانجات و مراکز آلاینده شهر، استقرار پایگاه موقت امداد رسانی فوریت پزشکی در مراکز شلوغ و آلوده، عدم حضور سالمندان و کودکان در محیط باز و همچنین ممنوعیت کامل تردد خودروهای شخصی و استفاده از خودروهای گازسوز از جمله مواردی است که باید در شرایط اضطراری و بحرانی آلودگی هوا به آن توجه کنیم.

البته آلودگی هوای تهران اولین بار نیست که اتفاق می‌افتد و آخرین بار هم نخواهد بود اما برای خارج شدن از این وضعیت و رسیدن به شرایطی که مردم بتوانند به راحتی کار و فعالیت کنند باید راهکارهای جدیدی اتخاذ شود. اما من معتقدم که مشکل آلودگی هوا فقط به دست مردم حل خواهد شد.

متأسفانه بسیاری از مردم و حتی مسئولان برای کوچکترین کارهای خود از وسیله شخصی استفاده می‌کنند؛ و این امر به مرور زمان باعث ایجاد چنین شرایطی در تهران شده است بنابراین فکر می‌کنم رسیدن به چنین وضعیتی به دست خودمان بوده است.

 به عقیده بنده فرهنگ‌سازی در این زمینه احساس می‌شود هر چند که زمان‌بر است اما باید به صورت مقطعی قوانین و بخشنامه‌هایی را در نظر گرفت و از رسانه ملی نیز درخواست کرد تا شرایط را به صورت جزئی برای مردم تشریح و اعلام کند.

از چند سال قبل یک برنامه 10ساله برای مبارزه با آلودگی هوای تهران آغاز شد و در این باره طرح جامعی از سوی محیط زیست برای کنترل آلودگی هوا بسیاری از کارشناسان امر و مردم نیز این موضوع را به خوبی حس کرده اند که هنوز نهاد مشخصی بعنوان متولی امر مبارزه با آلودگی هوا وجود ندارد و تقریبا همه این نهادها در اجرای این مهم از خود سلب مسئولیت می کنند و تنها اقدام جدی آنها اعلام وضعیت هشدار و درخواست عدم حضور سالخوردگان، کودکان و بیماران در خیابانها یا تعطیلی مدارس به علت افزایش آلودگی است.

جمله نقاط منفی در بازنگری طرح جامع کاهش آلودگی هوای استان تهران عدم نگرش مسئولان و تصمیم گیران در اجرای برنامه های پیش بینی شده از جمله ماده ۶۲ قانون چهارم، عدم مشارکت مردم، عدم وجود ساختارها و پایش، عدم توجه کافی به اطلاع رسانی صحیح و فرهنگ سازی توسط صداوسیما اعلام شد.

به نظرم در شرایط پاییز امسال که بارش کم بوده به مرحله هشدار آلودگی هوا نزدیک می‌شویم و ناچار هستیم که نسبت به برنامه جامع کاهش آلودگی هوا توجه نشان داده و برنامه‌ ریزی ویژه‌ای داشته باشیم.

باید توجه داشت که مساله آلودگی هوا یکی از حادترین و بغرنج ترین مسایل ناشی از تمدن صنعتی است. اگرچه در حالت عادی تنها به اثرات سوء وارد بر انسان توجه می شود اما علاوه بر انسان، بر روی گیاهان، جانوران و محیط زیست جهانی تاثیر گذاشته است.

مشکل آلودگی هوای تهران باید با یک مدیریت واحد برطرف شود و در این راستا کمیته کاهش آلودگی هوا، ستاد حمل و نقل و ستاد سوخت باید موضوع سوخت و حمل و نقل و تاثیر آن در ایجاد آلودگی هوا را مورد بررسی قرار دهند.

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 111429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    شمااز کسانی هستی که اوایل سال موضوع ارتقای الایندگی خودروسازا بود می گفتی با کما تعجب نباید به انها فشار اورد و شما از حامیان نفر اول از خودروسازا هستی بله علت اصلی الودگی همین خودرهایی تولیدی است که ازشون دفاع می کردید تمام خودرهای شما تکنولوژی 20 سال پیش را دارند استاندارد یورو 2 را هم به سختی دارند یعنی چند برابر خودروی وارداتی که هم 90 درصد تعرفه می خوره و هم به خاطر استاندارد یورو5 و 6 جریمه می شه و الانم وارداتش ممنوع شده هوا رو الوده می کند
  • نارین IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۷
    0 0
    کو گوش شنوا؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۰۸
    0 0
    برج میلاد خفه میشود
  • بی نام A1 ۰۵:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۲
    0 0
    خبر مربوط به شش سال پیش و همچنان داریم خفه میشیم.