غیر از نهنگ آبی به طول 30 متر، نوعی قارچ به وسعت 965هکتار و درختان سکویای غول‌پیکر با 115 متر طول و 1500 مترمکعب حجم، لقب بزرگ‌ترین نمونه‌های حیات روی زمین را به خود اختصاص داده‌اند.

محمود حاج‌زمان: اگر از هر بچه مدرسه‌ای سوال کنید، به شما خواهد گفت که بزرگ‌ترین جانور شناخته شده فعلی و تمام طول تاریخ تکامل، نهنگ آبی (Blue Whale) است. با 30 متر طول و وزنی بالغ بر 190 تن، نهنگ‌های آبی دارای بزرگ‌ترین اندازه ممکن برای چنین نوع جانورانی هستند.

به گزارش نیوساینتیست، اگر اندازه آنها کمی بزرگ‌تر بود احتمالا آب‌پز می‌شدند، زیرا سوخت‌وساز بدنشان با چنان سرعتی گرما تولید می‌کرد که اضافه آن نمی‌توانست از راه سطح بدن این موجودات خارج شود. موضوعی که این مشکل را تشدید می‌کند، وجود لایه ضخیم چربی زیر پوست نهنگ‌ها است که برای گرم نگه داشتن آنها در زمان استراحت لازم است.

با وجود این‌که احتمالا هرگز موجودی بزرگ‌تر از نهنگ آبی وجود نخواهد داشت، نوع دیگری از مخلوقات هستند که این نهنگ‌ها در قیاس با آنها، یادآور ضرب‌المثل فیل و فنجان هستند! بزرگ‌ترین عضو خانواده این موجودات که لقب کپک غول‌پیکر (Humongous Fungus) را یدک می‌کشد، نوعی قارچ عسل است. اگرچه اندازه دقیق این کپک معلوم نیست، در حال حاضر بیش از 965 هکتار از مساحت جنگل ملی مالهور ایالت اورگان آمریکا را پوشانده است!

در خانواده گیاهان، بزرگ‌ترین درخت زنده دنیا نام جالبی دارد: ژنرال شرمن! ژنرال شرمن درخت سکویای غول‌پیکری است که در پارک ملی سکویا در کالیفرنیای آمریکا زندگی می‌کند و حجم تنه آن به تنهایی حدود 1500 مترمکعب است. (عکس زیر)

بلندترین درخت زنده دنیا نیز در کالیفرنیا قرار دارد. این درخت که به خاطر اندازه بزرگش تیتان (تیتان خدای خورشید در یونان باستان و نماد عظمت است) نامیده می‌شود، سکویای عظیمی است که 115 متر ارتفاع دارد. ( عکس زیر)

تنها یک درخت دیگر در تاریخ ثبت شده است که از تیتان بلندتر باشد. درخت اکالیپتوس بر زمین افتاده‌ای به نام درخت رابینسون با 143 متر ارتفاع، که در کوه بائوبائو استرالیا کشف شده بود. محاسبات نشان می‌دهد که این رقم، نزدیک حد نهایی تئوریک برای ارتفاع یک درخت است. این حد نهایی بر این اساس به دست آمده است که برگ‌های نوک درختان قادر نیستند با استفاده از اثر مویینگی، آب را از ریشه‌های درخت بالا بکشند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 112866

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بیژن معین IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    2 0
    مقایسه سه گونه جانوری و نباتی اینگونه با هم خیلی به نظر سنخیت ندارد
  • بدون نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۲
    3 0
    آخه این ها چه ربطی به هم دارند.؟
  • بدون نام IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    0 0
    alie
  • محمد IR ۲۰:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۳
    1 0
    معلومه که گنده تر هم داریم.نمونش هم اونایی که پول رانت رو زدن به جیب و هر کاری دلش_______ون بخواد انجام میدن.