مطالعات جدید نشان داده زندگی در کنار افراد سیگاری به اندازه سیگار کشیدن زیان‌آور است

فرنوش صفوی‌فر:‌ محققان می‌گویند زنانی که در معرض دود سیگار بوده‌اند، ممکن است دچار ناباروری شوند یا بارداری آنها با عوارضی، بیش از سایر زنان همراه باشد. به گزارش رویترز، در مطالعه این محققان در دانشگاه روچستر نیویورک مشخص شده داشتن اطرافیان سیگاری هم به اندازه سیگار کشیدن می‌تواند برای سلامت فرد زیان‌آور باشد.

پیش از این انبوهی از مطالعات، خطرهای گوناگون سیگار را به سیگاری‌ها گوشزد کرده بودند؛ از ابتلا به انواع سرطان‌ها گرفته تا مشکلات پوستی، دندانی و ...، اما تا به‌ حال پژوهش‌های کمی در مورد عوارض ناگوار سیگار، برای اطرافیان فرد سیگاری انجام شده یا حداقل نتایج این پژوهش‌ها به طور گسترده منتشر نشده است.

در این مطالعه جدید که در آن بیش از 4 هزار و 800 زن غیرسیگاری شرکت داشته‌اند و نتایج این مطالعه در شماره آنلاین 27 نوامبر نشریه کنترل دخانیات منتشر شده، مشخص شده آنهایی که در کودکی در خانه‌ای با والدین سیگاری زندگی می‌کرده‌اند، بیش از دیگر زنان احتمال دارد دچار ناباروری شوند؛ یعنی بیش از یک سال برای بچه‌دار شدن تلاش کنند و نتیجه مثبت نگیرند. این در حالی است که تحمل دود دیگران، هم در کودکی و هم در بزرگسالی، می‌تواند احتمال سقط جنین یا تولد نوزاد مرده را در این زنان، تا 39 درصد افزایش دهد و امکان ناباروری را نیز تا 68 درصد بالا ببرد. جالب این که هرچه ساعات مواجهه شخص با فرد سیگاری بیشتر بوده، احتمال گرفتار شدن او به این عوارض نیز به صورت تصاعدی بالا می‌رفته، که این نشان‌دهنده اثر مستقیم تنفس دود سیگار دیگران بر سلامت است.

به گفته این محققان، سموم متنوع موجود در دود سیگار، سبب از بین رفتن DNA در سلول‌های حساس جنسی می‌شود و به این ترتیب احتمال نقائص ژنتیکی در این سلول‌ها بالا می‌رود. ناهنجاری‌های ژنتیکی و کروموزومی، از مهم‌ترین علل بروز سقط در 3 ماهه سوم به شمار می‌آیند. همچنین دود سیگار، کارآیی این سلول‌ها را از بین می‌برد و در نتیجه احتمال باروری فرد، به خصوص آقایان پایین می‌آید. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده مردان سیگاری، تعداد اسپرم‌های سالم  و متحرک و بارور کمتری به نسبت سایر آقایان دارند.

اما تاثیر بر سلول‌های جنسی و باروری، تنها تاثیر منفی سیگار بر اطرافیان سیگاری‌ها نیست. به عنوان مثال، در یکی از مطالعات انجام‌شده در این باره، در موسسه ملی بهداشت ژاپن مشخص شده زنانی که همسر آنها سیگاری‌اند، بیش از سایر زنان در معرض ابتلا به سرطان‌های مرتبط با سیگار، به ویژه سرطان ریه هستند.

نتایج مطالعاتی از این دست، باعث شده کارشناسان بهداشتی برای تصویب قانون‌های ممنوعیت سیگار کشیدن در اماکن عمومی، تلاش بیشتری به خرج دهند تا حداقل بتوانند کودکان و افراد غیرسیگاری را از خطرهای آن دور نگه دارند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =