۰ نفر
۲۰ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۲۱

سیدعلی‌میرفتاح

در جمهوری اسلامی گروهی از مدیران باسابقه و دلسوز هستند که به هزار و یک دلیل، خود را از منازعات و مشاجرات قلمی و محفلی و خیابانی دور نگه می‌دارند و به جای طرفداری از یک طرف و ضدیت با طرف دیگر، مکرر در مکرر تاکید می‌کنند که مهم‌ترین موضوع و مسئله سرعت بخشیدن به توسعه و گام برداشتن در مسیر توسعه است؛ توسعه‌ای که متاسفانه شرایط و اوضاع پیش آمده سرعت آن را کند کرده و یا در بیشتر جاها معطل نگه داشته است.

این گروه از مدیران معتقدند که جهان، چه قسمت‌هایی که آن‌ها را پیشرفته می‌دانیم و چه آن‌ها که در حال توسعه‌شان می‌نامیم، با سرعت حیرت آوری در حال رشد و توسعه‌اند. به عبارت دیگر دنیا نایستاده تا ما به منازعات و مشاجرات خود برسیم. آن‌ها دارند پیش‌روی می‌کنند و در مسابقه جهانی بیش از آنچه طبیعی به نظر می‌رسد از ما جلو می‌افتند.

از همه کسانی که مداوم به کشورهای منطقه، علی الخصوص به حاشیه خلیج فارس سفر می‌کنند، بپرسید، می‌گویند که سرعت تغییرات و توسعه و پیشرفت آن‌ها را می‌شود به سرعت نور مثال زد. سی سال پیش امارات متحده و ترکیه و آسیای دور، چه بودند، و امروز چه هستند؟ آیا آن‌ها دعوای سیاسی و منازعات بر سر مدیریت کشورشان ندارند؟ آیا آن‌ها درگیری‌های سیاسی -یا خدایی ناکرده جاه‌طلبانه- ندارند؟ خوشبینانه فکر کنیم؛ آیا آن‌ها دعوای سلیقه‌ای بر سر نحوه‌ها و روش‌های مدیریتی ندارند؟ قطع و یقین حق با شماست؛ این کشورها از خیلی جهات، خاصه از جهت حاکمیت و نسبت حاکمیت با مردم، با کشور ما قابل قیاس نیستند.

نه شکل حکومت آن‌ها و نه مردم آن‌ها شبیه به حکومت و مردم ما نیستند، اما آیا این دلیلی است که آن‌ها پیشرفت کنند و ما همچنان در شش و بش منازعات سیاسی، توان و موقعیت و زمان را از دست بدهیم؟ ما همین طوری هم از برنامه‌های توسعه عقبیم و در شرایط متعادل هم به خیلی از پیش بینی‌های اولیه‌مان نرسیده‌ایم؛ حالا چه برسد به این شرایط ویژه و استثنایی، که بسیاری از موانع جدی و سرسخت را بر سر راه توسعه کشور گذاشته است. آن که روز روزش بود، این که شب تار است...

در متد‌های توسعه، ما توسعه آمرانه هم داریم. این توسعه مختص کشورهایی است که دموکراسی یا در آن‌ها نهادینه نشده است، یا اینکه اصولا چیزی به این نام در آن‌جا‌ها دیده نمی‌شود. اما آن‌ها به هر دلیلی اصل را بر توسعه گذاشته‌اند و ترتیبی داده‌اند که در هر شرایط و اوضاع و احوالی، چرخ‌های توسعه و پیشرفت از حرکت باز نایستند و در تداوم حرکت آن‌ها خدشه‌ای وارد نشود. یقین دارم که برای مسئولین کشور ما هم -هرکه باشند و هر طور که فکر کنند- توسعه مهم است. هیچ دولتی در هیچ کجای جهان نمی‌خواهد که از پیشرفت و رفاه و آبادانی عقب بماند. چیزی که هست دعوا بر سر راه حل‌ها یا روش‌های آبادانی و رفاه و پیشرفت است.

برای همین فکر می‌کنم که در کنار همه این دعواهای سیاسی، و علی رغم همه مناقشات و مشاجرات، ما ناگزیریم که بیش از این، تعطیلی و توقف توسعه را ادامه ندهیم. اگر بخواهیم از مصداق‌های این تعطیلی نام ببریم، ناچاریم که روزنامه‌ای را سیاه کنیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 12324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =