۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹

قانون جدید نظام وظیفه عمومی، 15 مهر ماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد ولی شورای نگهبان ایراداتی را به آن مطرح و طرح را به مجلس ارجاع داد.

الناز محمدی: در حالی که هنوز وضعیت قانون جدید وظیفه عمومی مشخص نشده و معلوم نیست که بالاخره مشمولان خدمت سربازی، کی قرار است مشمول قانون جدید قرار بگیرند، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا آخرین وضعیت این قانون را توضیح داده و معافیت‌های جدید مشمولان خدمت سربازی را هم اعلام کرده است.

قانون جدید نظام وظیفه عمومی، 15 مهر ماه سال گذشته از سوی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارجاع داده شد ولی شورای نگهبان ایراداتی را به آن مطرح و طرح را به مجلس ارجاع داد و مجلس نیز در اسفند ماه سال 88 ایرادات شورای نگهبان را برطرف و طرح را دوباره به شورای نگهبان فرستاد، اما شورای نگهبان مجددا ایرادات دیگری مبنی بر این که موضوع بار مالی این طرح برطرف نشده است به آن وارد کرد اما دولت هنوز منابع مالی اجرای این طرح را مشخص نکرده است.

صدرالسادات، رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا درباره آخرین وضعیت قانون جدید وظیفه عمومی گفته است که « قانون جدید هنوز در شورای نگهبان بلاتکلیف مانده است، اما در صورت تصویب و با طی مسیر خود و در صورت ابلاغ هر گونه تغییراتی که این قانون با قانون فعلی دارد، اطلاع‌رسانی خواهد شد، چون بعضی از موارد ذکر شده در قانون جدید موارد قانونی فعلی را تحت الشعاع قرار می‌دهد.»

او در ادامه معافیت‌های مختلف مشمولان خدمت سربازی را اعلام کرده است که از جمله آن‌ها موارد معافیت کفالت است. رییس سازمان وظیفه عمومی ناجا شرط اصلی برای استفاده از کلیه موارد مربوط به معافیت کفالت را یگانه مراقب‌بودن یعنی نداشتن برادر سالم و بالای 18 سال دیگر عنوان کرده است.

در حال حاضر مدت خدمت سربازی مشمولان 18 ماه است و بنابر اعلام مسئولان سازمان نظام وضیفه عمومی، تا پایان سال 1389 تغییر نمی کند؛ بر این اساس تغییر در این مدت فقط براساس نظر فرماندهی کل قوا در پایان سال 89 امکان پذیر است.

 در جدول‌های زیر آخرین وضعیت معافیت‌های مشمولان خدمت سربازی را می‌خوانید.

آخرین وضعیت معافیت‌های کفالت خدمت سربازی

اگر سن پدر مشمولی که تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم کمتر از 59 سال تمام باشد و به دلیل بیماری با تایید شورای پزشکی وظیفه عمومی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

اگر مادر خانواده‌ای فاقد همسر باشد، در صورت فوت یا طلاق، تنها فرزند ذکور بالای 18 سال و سالم وی می‌تواند کفیل مادر شده و از خدمت وظیفه عمومی معاف شود. همچنین اگر چنانچه مشمولی خواهر یا برادر صغیر داشته و پدرش هم فوت کرده باشد و برادر سالم بالای 18 سال دیگری نداشته باشد، می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

چنانچه مشمولی برادر بالای 18 سال وی بیمار بوده و نیازمند مراقبت تشخیص داده شود و همسر ، پدر و فرزند هم نداشته باشد، در این شرایط نیز در صورتی که برادر سالم و بالای 18 سال نداشته باشد، می‌تواند کفیل برادر بیمار خود شود و از معافیت کفالت استفاده کند.

چنانچه مشمول دارای خواهری باشد که از سن 18 سالگی تا 24 سالگی ازدواج نکرده و مجرد باشد و پدر وی نیز در قید حیات نباشد، در صورت یگانه مراقب بودن می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

در صورتی که پدر بزرگ مشمول در شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشروط بر آن که فاقد فرزند پسر بوده یا فرزندان پسر وی بنا به نظر شورای پزشکی قادر به مراقبت از پدر خود نبوده و مشمول نیز تنها پسر بالای 18 سال وی باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع خواهد بود.

شوهر و فرزندان ذکور مادربزرگ مشمول فوت کرده یا به علت بیماری بنابر نظریه پزشکی قادر به سرپرستی از مادربزرگ مشمول نباشند و مشمول نیز تنها پسر سالم بالای 18 سال باشد، رسیدگی و ارجاع پرونده‌ به هیات رسیدگی بلامانع است.

چنانچه پدر یگانه مراقب خانواده‌ در حبس بوده و حداقل یک سال از حبس قطعی وی باقی‌مانده باشد، می‌تواند از معافیت استفاده کند.

اگر مفقودیت پدر توسط رای دادگاه تایید شود، مشمول می‌تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

در مورد رسیدگی به کفالت مادر فاقد شوهر چنانچه همسر مادر(ناپدری) با توجه به شورای پزشکی نیازمند مراقبت تشخیص داده شود، مشمول می‌تواند از کفالت استفاده کرده و برای معافیت اقدام کند.

 

معافیت‌های معلولان

برابر ماده شش قانون جامع حمایت از حقوق معلولان یکی از فرزندان اولیایی که خود ناتوان و معلول بوده(هر دو یا یکی از آنان معلول باشد) یا حداقل دو نفر از فرزندان آنان معلول و ناتوان باشند، از انجام خدمت وظیفه معاف می‌شوند.

اگر در خانواده‌ای یک معلول (خواهر یا برادر) باشد و همچنین یک فرزند پسر بالای 18 سال نیز داشته باشند، نامبرده از خدمت معاف می‌شود.

کسانی که پدر یا مادرشان 25 درصد جانبازی یا 30 ماه سابقه جبهه یا 36 ماه سابقه آزادگی داشته باشد، از معافیت خدمت برخوردار خواهند شد.

اگر با تلفیق موارد جانبازی و سابقه جبهه مدت مورد نظر منجر به 30 ماه شود، یک فرزند خانواده‌ از خدمت معاف خواهد شد.

اگر مادری فاقد همسر و تحت پوشش کمیته امداد باشد، در صورت دارا بودن دو فرزند پسر بالای 18 سال، یکی از فرزندانش از خدمت سربازی معاف می‌شود.

44/ 131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 129324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    61 13
    اصلا سربازی در زمان صلح معنا ندارد
  • مهرداد IR ۲۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۱
    44 6
    پس قانون سه برادری چی شد؟
  • بدون نام IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    37 7
    مهم اون 18 ماه سربازی و رفتارهای بدی که با آدم می‌شه نیست می شه تحملش کرد اما زجز اور اینه هر سال بشنوی یکی از نزدیکانت برای دلایل واهی معافیت گرفته و کلی ازت جلو افتاده.
    • بدون نام IR ۰۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      12 41
      دوست عزیز آدم نباید حسود باشه و از جلو افتادن دیگران ناراحت بشه
  • فرزاد IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    1 100
    به نظر بنده سربازی برای هر جوانی لازم است.بدون استثنا.معافیت معنی ندارد.
    • بدون نام IR ۰۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۷
      49 0
      شما معلومه شکم سیری داریو پدرت تو سالمندی که وقت استراحتش رسیده صبح زود از خونه بیرون نمیره واسه یه لقمه نون ، اگه اینجوری بودی حتما به فکر این بودی که هر چه سریع تر به جای پدر سالمندت بری سر کار که پدر سالمندت که صورت و گردنش پر چروک شده و هر روز پیر تر میشه این ور و اون ور ندود . یا شکم سیری داری یا خیلی بی غیرتی . من تک پسرم هر روز چشم به چروکای صورت و گردن بابام میوفته ...
  • شهروند IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    49 2
    سربازی فقط یه بیگاریه که هیچ سودی برای ما جوونا نداره ، من با مدرک لیسانس رفتم خدمت و نتیجش فقط دوسال توقف و درجا زدن تو زندگی بدون هیچ سودی بود. بهتره حداقل سعی بشه نیروهای تحصیل کرده در جاهایی که به درد رشته و تحصیلشون می خوره مشغول به خدمت بشن.
  • سرباز IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    27 0
    من تنها برادرم 2 سال در سنندج خدمت کرد و بعد از یک ماه از پایان خدمتش در تصادف فوت کرد...اما منو معاف نکردند در حالی ک تنها برادرم به هیچ عنوان از کارتش استفاده نکرد اینها مواردی هست که در قانون پیش بینی نشده است خواهشمندم یه طوری مسئولانی که همیشه سرشون شلوغه از این موارد مطلع کنید
  • بدون نام IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۲
    28 0
    دوسال از بهترین موقعیت جوونیم رو گذاشتم بخدا هیچ چیز جز وقت گرفتن برام نداشت درحالیکه دوستم همزمان با من سرقانون قد و وزن معاف شد و الان ده سال تو زندگی کار و ازدواج از من مجرد 30 ساله جلوتره
  • جواد از اراک IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
    12 2
    سلام پدر من بالای 60 سال سن دارد و یک برادر معلول هم دارم.بارها به معاونت وظیفه عمومی مراجعه کرده ام ولی قانونی درباره شرایط من وجود ندارد.چون یک برادر سالم دیگر هم دارم.متاسفانه موارد تلفیقی از این دست وجود ندارد و هستند کسانی که با چنین شرایط سختی باز هم به خدمت سربازی برده می شوند.آیا واقعا این عدالت است؟
  • مجید GB ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۹
    10 0
    قانون نظام وظیفه تا آخر سال 89 اعتبار داره...میشه با سردار کمالی در این مورد یا با یکی از نمایندگان مجلس در این مورد مصاحبه کنید...بابا تکلیف این ملتی که میخواهند بدونند چیکار باید بکنند چیست؟
  • بدون نام IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۱/۳۱
    9 9
    سلام معافیت تحصیلی یعنی چه ؟
    • معلم مدرسه IR ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      2 0
      يعنی بيای سر كلاس درس تخته رو نگاه كنی ؟ جواد توِيی؟ نه بابا ريش دراوردی ای ای
  • سعيد IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۱۷
    6 1
    برادر من خارج از ايران هستند من ميتوانم كفيل مادرم باشم بعلت سرپرستي مجبور به غيبت شده ام
  • بدون نام IR ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۶
    27 2
    رفتن به سربازی درزمان صلح باید1ماه باشد الباقی اتلاف وقت است .فقط درحد جنگیدن باسلاحهای مختلف وچگونگی استتراومواردیگر.
  • بدون نام IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    7 0
    من پدرم 6ساله فوت شده ومن ودوبرادردیگم هرسه دانشجوبودیم من برای مر اقبت از مادرم ترک تحصیل کردم وسربازی نرفتم حالا نمیدونم چکار کنم
  • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۳
    10 0
    من پدرم 6ساله فوت شده ومن ودوبرادردیگم هرسه دانشجوبودیم من برای مر اقبت از مادرم ترک تحصیل کردم وسربازی نرفتم حالا نمیدونم چکار کنم
  • جواد IR ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۳/۳۰
    16 0
    سربازی همون طوری که دوستان گفتن تنها بی گارییه و تنها حاصل آن عقب افتادن از زندگی وتحصیل است وباید از افراد در جهت تخصص و مهارتشان استفاده شود تا حاصلی داشته باشه هم برای اون فرد هم برای کشور.
    • ميخ و چكش IR ۰۱:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      1 3
      الان اينی كه گفتی واسه امريه است
  • سهیل غروی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۱۹
    14 1
    تقاضا داریم که قانون معاف شدن یکی از دوبرادربالای 18 سالگی که پدرشان بالاتر از 60 سال ومریض وناتوان است اجرا شود برای رضای خدا ترخدا؟
  • من IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۵/۱۶
    2 56
    بابا اين كلكا كهنه شده وهيچ پسري به مادروپدرش كمك نميكنه كه شما كفيلش ميكنين و معاف ازخدمت!! بذارين همه برن خدمت و بيان آدم بشن.والا...
    • تو؟ IR ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۱۴
      36 2
      ما که آدمیم، اوناییم که مثه شما احساس میکنن آدم نیستن میتونن واسه خودشون نظر بدن. از همین لحن صحبتتون معلومه که با صد بار سربازی رفتن هم به اون حد ایده آل شعور نخواهید رسید
  • بدون نام US ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۲
    20 0
    چرا با کمی تعقل سعی نمی کنیم مانند کشور های پیشرفته سربازی را حرفه ای کنیم؟؟؟؟
  • بدون نام US ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۵/۲۶
    14 2
    قانون سه برادری چی شد؟کی جواب میده؟
  • محمود**** IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۸
    18 2
    پس قانون سه برادری چی شد
  • حسين IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۳۱
    25 1
    اقا جون سربازي فقط اموزشيش بدرد ميخوره. تو يكان كارمون شده خوردن.بست.خوابيدن.وقت تلف شدن و از زندكي عقب افتادن...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۰۵
    15 1
    پدر من 10ساله فوت كرده مادرم بالاي 60سال داره ما دو برادريم هردومون وقت سربازيمونه اگه يكيمون بريم سربازي اون يكي ميتونه كفالت بگيره با تشكر منتظر جوابم
  • بدون نام IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    12 1
    یه فکری به حال مشمولین متاهل هم باشید
  • بدون نام IR ۲۲:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۱
    12 1
    من بابام نیازمند مراقبته نتونستم برم سر یگانم 3ماه غیبت دارم شرایط معافی دارم چکار کنم
  • ارش IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۳
    8 0
    مدت خدمت در زمان صلح کم بشه تا جونا به ایندشون بهتر برسن.از درس مشقم(ذانشگاه)یا زن و زندگی هم عقب نمیمونن.
  • بدون نام GB ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    9 2
    سلام مادر من 3 ماه طلاق گرفته در حال حاظرم دانشجوام میتوانم کفالت مادر بگیرم
  • مسلم IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 4
    سلام، من فرزند شهید هستم و آخرین فرزند خانواده،2برادر بزرگتر از خودم معاف شده اند و ازدواج کرده اند،من به همراه مادرم که 56 سال سن دارد تنها زندگی میکنیم،پدر من قبل از شهادت عضو سپاه بوده و سابقه چندین ماه جبهه هم دارد،من هم اکنون دانشجوی کارشناسی هستم. میخواستم راهنمائیم کنید که معاف میشم یا نه و از چه طریق،با تشکر از شما دوستان عزیز
  • نوید IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    7 0
    ز من بد شانستر وجود نداره اخه اقام سال 2 اردیبهشت 60 ساله میشد و من معاف میشدم اما الان قانون عوض شده . نمیخوام برم سربازی ولی انگار دس زور نمیزاره.واسم دعا کنید
  • نسیم شیران IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۹
    4 9
    نامزد من جمعا چشماش 9 درجه ضعیفه آیا از سربازی معافه؟
  • عبدالله قندانى IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
    0 6
    سلام من فرزند آخر خانواده ام هستم دو خواهر دارم که هر دوتاشون ازدواج کرده اند دوتا برادر هم دارم که يکى از داداشام ازدواج کرده اون يکى هم سربازه به نظر شما قانون کفالت شامل من نميشه در ضمن پدرم 6ساله که فوت کرده
  • اکبر IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۴
    2 3
    با سلام خدمت سربازی برای کسانی که پدر آنها 30 سال به نظام جمهوری اسلامی ایران خدمت نموده و الان بازنشته نیروی انتظامی است و در ضمن یک از دو پسر خانواده نیز خدمت سربازیش را انجام باید برای فرزند دوم معافیت قرار بدهند .
  • جوان ايراني IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    11 0
    بايد خدمت سربازي خيلي كمتر شودچون واقعا دو سال عمر يك ادميست در حدود ژنج الي شش ماه
    • جنود الله IR ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      1 2
      كمتر ؟ اصلا واسه چی و كی بايد باشه ؟ چيزی كه زياده دشمن! به ما كه هيچی نميرسه بذار واسه اونی كه داره مفهومه ؟
  • علیرضا IR ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۲/۰۹
    0 2
    سلام برای اینکه پیام اور وزارت بهداشت بشم باید جیکار کنم؟
  • جلال دهقانی IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۲/۱۰
    6 1
    با عرض سلام من پدرم فوت کرده یه برادر ویه خواهر ومادرم زندگی میکنم.برادرم معافیت پزشکی گرفته است.میتوانم از معافیت کفالت استفاده کنم.با تشکر
  • سلام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۱
    2 3
    من 19 سالمه...5 برادر هستيم كه 3 تاشون در نقات بسيار دور خدمت كردن..كيش.ابوموسي.خارك..برادر چهارمي هم 8 ماه خدمت كردو قانون 3 برادري بهش خورد و معاف شد..من چيكار كنم كه اخرين هستمو در حال تحصيلم....حتما بگيد....باي
  • احمد IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۵
    2 0
    باعرض سلام من دوتا داداش بزرگتراز خودم دارم که هردوی آن متاهل شدند ومشغول زندگی خودشون هستند،پدرم فوت کرده والانم به همراه داداش کوچیکم بامامانم زندگی میکنم،مامانم تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) میباشد،درحال حاضر دانشجو میباشم و 22سالمه،خواستم ببینم میتونم معاف مامانم بشم؟
  • میثم IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۲/۲۶
    4 0
    سلام من پدرم فوت شده و دوتا برادر متاهل بزرگتر از خودم دارم و خواهر مجرد بالاتر از 18 سال هم دارم آیا قوانین معافی شامل حال من میشه لطفا بهم ایمیل بزنید ممنون
    • پنچر IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      0 0
      شما طبق قوانين ميتونيد كفالت مادرتون رو بگيريد انشالله
  • خواهرسرباز IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۵
    0 1
    پدرمادرجنگ شرکت کرده بودودرحال حاضردرقیدحیات نیستن دوبرادربزرگترم ازکفالت مادروجنگ پدراستفاده کردن ومعاف شدن هم اکنون من ومادرم وخواهرکوچکترازخودم هستیم دانشجوهستم میخواستم ببینم معاف نمیشم؟
  • بدشانس IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۰۷
    0 0
    سلام بابای من 80سالشه و یه داداش ناتنی از مادر دارم که 45سالشه ونوه هم داره که کلا سرپرستی باباومامابه عهده ی منه خودمم دانشجوام بابام دیسک کمرداره وهیچ کاری نمیتونه بکنه برادر ناتنی ازمادر هم کلا رابطه ای بامانداره چه برسدبه تامین معاش خانواده من،میتونم الان کفالت بگیرم یا نه،ممنون
  • مصطفی US ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    3 0
    من پدرم بالای 65 سال سن داره و برادرم هم به دلیل اینکه دروازه فوتبال روی بدنش افتاده نصف معده و 2/3 لوزالمعده اش رو از دست داده و خودش نیاز به نگهداری داره.ولی منو معاف نکردن که هیچ تازه توی یه شهر دیگه ام انداختن برای خدمت.خداییش این انصافه؟این چه قانون مسخره ایه که ما داریم واقعا برای قوه مجریه متاسفم که قانون گذاریش به درد لا جرز دیوارم نمیخوره.اشکا نداره خدا ا ماست و یه وز خوب میاد فط ازتون میخوام برای خونوادم دعا کنید چون نون آور خونشونو ازشون گرفتن
  • سهیل IR ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۲
    0 0
    پدر من در زندان است و حکم اعدام براش دادن آلان 4 سال تو زندان و هنوزم که هنوز تکلیفش مشخص نیست و تک فرزندم الان من سرباز برم کسی نیس که مخارج خونه رو به گردن بگیره و مادرم بی سرپرست میمونه منم میخوام کار کنم هر جا که میرم کارت پایان خدمت میخواد لطفا رهنماییم بکنین موندم چیکار کنم
  • میلاد IR ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    0 2
    چرا من ک پدرم 27 ماه سابقه جبهه داشته و من الان میخوام برم سربازی نمیتونم از این سابقه ش و کسری ش استفاده کنم چرا بعضیها استفاده کردن و من الان نمیتونم ای بابا
  • ابراهیم IR ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    2 5
    سلام. ببخشید من 5برادر دارم 5نفرهم رفتن خدمت الانم فرزند اخر خانواده هستم پدرم ب سن 60رسیده تکلیف من چیه/
  • شایان IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۲
    1 0
    سلام من سه خواهر مجرد دارم که از خودم کوچیکترن و برادریم ندارم و پدرم بازنشستست تکلیفم چیه؟
  • سعید IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۵
    0 2
    خوبه شما لااقل یه امید واسه معافیت دارین . من ترم بعد تموم میشم گوشمو میگیرن میبرن دم خدمت .!!!!!
  • کورش A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    2 0
    معاف دوبرادره نیامد به ایمیلم جواب دهید
  • بی نام A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    0 1
    خدمت کی میشه 24 ماه؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۹
    1 1
    چرا طرح سه برادری لغو شد؟
  • حسین IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۹
    0 4
    سلام. من 28 سالمه ، پدرم 17 ساله که فوت شده، مادرم بالای 60 سالشه، هر 2تا برادرم ازدواج کردن، البته یکیشون 6سال پیش یکیشون هم همین سال 92. هر دو تاشون هم سربازی رفتن. حالا من با این سنم و غیبتی که داشتم امکان معاف شدن دارم یا نه؟ لطفا جواب منو بدین.
  • بدشانس EU ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۶
    1 0
    بااجبارکردن مابا این همه مشکل میخواین به کجابرسین
  • احمد رضوانی A1 ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۰۶
    0 0
    با عرض سلام من معافی قبلا از چشمام معاف از رزم شدم برکه ایزام اومده یک سال بیش می توانم دوباره از دندان ها یم معافیت بکیرم الان 7 تا دندان دارم می توانم اقدام بکنم یا نه تو را خدا برام راهنمایی کنید من زن بچه دارم یه مادر مریض دارم من ازش مواظبت می کنم تو را خدا برام بکین چکار کنم به ګجا مراجه کنم زندکی خیلی برام سخت بعضی وقتا می خواحم خودمو بکشم ولی از خدا می ترسم تو را خدا برام کمک کنید ممنونم
  • آرمین IR ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
    1 0
    در مورد معافیت سه برادر چرا لغو شد ؟ دوباره میاد ؟