۰ نفر
۲۷ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۷

با توجه به اهمیت تشکیل و تحکیم خانواده، کتاب «الفبای زندگی (آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده)» نوشته حجت‌الاسلام جواد محدثی، برای دهمین‌بار از سوی موسسه بوستان کتاب منتشر شد.

کتاب حاضر در 10 عنوان، الفبای زندگی را برای آشنایی با اصول عوامل تحکیم خانواده بازگو می‌کند. به گزارش ایبنا، اثر حاضر، گامی در راه شناخت اصول اولیه یک زندگی سالم، عاطفی، عاقلانه و عاشقانه بر مبنای آموزش‌های مکتب است که برای هر خانواده ـ‌به‌ویژه آنان که در آغاز این راهند‌ـ می‌تواند راهنمایی برای عمل باشد تا طعم شیرین «زندگی مکتبی» در کانون خانواده را بیشتر بچشند.

کامیابی و سعادت، گمشده و مطلوب همگان است، لیکن این که کامیابی به چیست و سعادت در چیست و چگونه به دست می‌آید؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌سازد.

بر اساس مطالب کتاب، اگر زندگی، برخوردار از صلح و صفا، محبت و احترام، قدرشناسی و همکاری، حق‌شناسی و مراعات حقوق و ادب و آداب شایسته باشد، برای افراد، بهشتی دوست‌داشتنی پدید می‌آورد. اما اگر زندگی‌ها از روح تفاهم و معرفت و وفا تهی باشد و نزاع و کشمکش و کینه و کدورت و خودخواهی و خودمحوری بر آن سایه افکند، جهنمی بیش نخواهد بود.

در سایه زندگی مشترک زن و شوهر، فرزندان به دنیا می‌آیند، بزرگ می‌شوند و آداب اجتماعی می‌آموزند. روح و جان و فکر کودکان هم در همین کانون شکل می‌گیرد. تربیت فرزندان شایسته و باشخصیت و مفید به حال جامعه، آبروبخش والدین و زینت‌بخش زندگی است. برعکس، بی‌توجهی به تربیت فرزند، نسلی فاسد، بی‌هویت و مردم‌آزار پدید می‌آورد که مایه رنج روحی و بی‌آبرویی پدر و مادر و عامل انحطاط جامعه می‌شود. بازخواست خداوند در قیامت نسبت به این سهل‌انگاری در تادیب هم به جای خود.

به عقیده نویسنده، کانون خانواده هم می‌تواند مهد انسان‌سازی باشد، هم می‌تواند کانون بحران شود تا رفتار و منش والدین و اهتمامشان به مسایل مهم و حیاتی زندگی چقدر باشد و با بزرگ و کوچک و افراد خانواده و فامیل چگونه برخوردی داشته باشند.

درس‌های زندگی را چه زمان باید آموخت؟
بسیاری پس از سپری شدن عمر و در سن پیری، با تجربه‌های تلخ و شیرین یک عمر، درمی‌یابند که چگونه باید زیست و چگونه باید معاشرت کرد و چگونه باید فرزند تربیت کرد و تدبیر امور زندگی را بر چه پایه‌ای باید استوار ساخت، ولی؛ دیگر فرصت زیستن و مجال به کار بستن تجربه‌ها نیست. اگر تجربه‌ها را در آغاز زندگی داشته باشیم، حیاتی پربارتر و سعادتمندانه‌تر خواهیم داشت.

حال سوال این است که اصول اولیه زندگی برین چیست و الفبای حیات برتر و زندگی مشترک و معاشرت شایسته کدام است؟ و روش مردم‌دوستانه و خداپسندانه چیست؟

انسان‌ها، گرچه واحدهای جدا از یکدیگرند، اما عوامل مختلفی از این آحاد، «مجموعه» پدید می‌آورد و آنان را به شکل‌های مختلفی «با هم» و مرتبط با یکدیگر می‌سازد. «خانواده» یکی از این گونه مجموعه‌هاست و از مقدس‌ترین نهادهای اجتماعی و پیوند دهنده افراد به شمار می‌آید.

آنچه افراد را وادار می‌سازد که با هم زندگی مشترک و جمعی داشته باشند و در واقع، زیرساخت پدید آمدن این گونه نهادها، «نیاز متقابل» آنان است، چه در مسایل فکری و حل مشکلات اجتماعی خود، چه در مسایل و زمینه‌های اقتصادی و اشتغال و معیشت، و چه از نظر روحی و عاطفی و غریزی.

بنیان نهادن «نهاد خانواده» هم تامین‌کننده نیازهای روحی و عاطفی انسان‌هاست، هم روحیه تعاون و ایثار را زنده و تقویت می‌کند و زمینه‌ساز بروز استعدادهای انسان می‌شود. رمز و راز تاکید شدید اسلام بر «ازدواج» نیز در همین نکته نهفته است، زیرا با این برنامه، انسان‌ها حیاتی فطری‌تر و رو به کمال‌تری می‌یابند. در بیان نورانی حضرت رسول(ص) ازدواج به عنوان محبوب‌ترین بنیان نزد خداوند به شمار آمده است: «ما بنی بناء فی‌الاسلام احب الی‌الله عزوجل من التزویج».

در حدیث دیگری از آن حضرت، ازدواج به عنوان «آبادی یک خانواده»، و در مقابل آن، طلاق به عنوان «ویران شدن یک خانه» با جدایی بیان شده است. در این حدیث، رسول خدا(ص) ضمن تاکید و تشویق بر ازدواج و عهده‌داری زندگی و مخارج یک زن، می‌فرماید: «در اسلام، هیچ چیز نزد خداوند محبوب‌تر از خانه‌ای که با ازدواج، آباد می‌شود، نیست. در مقابل، هیچ چیز نزد پروردگار، نکوهیده‌تر از آن نیست که خانه‌ای در اسلام، به وسیله جدایی، ویران شود».

به اعتقاد نویسنده، مهمتر از اصل این نهاد و تشکیل خانواده، انگیزه‌ای است که دو انسان را در سایه ازدواج، به هم پیوند می‌دهد و «زندگی مشترک» آغاز می‌شود. نهاد خانواده با آنکه مقدس و معنی‌بخش زندگی و آرامش‌بخش روح و سالم کننده اخلاق و نگهدارنده دین و تامین کننده خلا روحی است، اما اگر غفلت شود، یا انگیزه‌های ناسالم و غیر متعالی در آغاز کار وجود داشته باشد، یا «توان مدیریت» نسبت به این نهاد، ضعیف باشد، یا بنا بر تفاهم و همدلی دو روح و دو فرد و گذشتن از برخی خودخواهی‌ها نباشد، ممکن است این کانون یا از هم بپاشد و این بنا دچار زلزله اختلافات و تنش‌های ویرانگر شود، یا پیوسته بحرانی و رنج‌آفرین باشد.

آن چه در این کتاب می‌خوانیم، چیزی جز الفبای اولیه زندگی سعادتمندانه نیست. به یقین در متون و منابع و کتب مفصل‌تر، رهنمودهای فراوانی با الهام از مکتب وحی و تعالیم قرآن و عترت آمده است که می‌سزد آنها را بیاموزیم و به کار ببندیم.

کتاب حاضر در 10 عنوان، الفبای زندگی را برای آشنایی با اصول عوامل تحکیم خانواده بازگو می‌کند.

چاپ دهم کتاب «الفبای زندگی (آشنایی با اصول و عوامل تحکیم خانواده)» به سفارش سازمان فرهنگی خانواده سپاه پاسداران (شاغلین و بازنشستگان) در شمارگان 10هزار نسخه، 100 صفحه و بهای 15000 ریال راهی بازار نشر شد.
60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 137931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =