به گفته دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، وضعیت نیروگاه هسته‌ای آسیب‌دیده ژاپن هنوز خیلی جدی است؛ ولی آمانو به این نکته هم اشاره کرد که «هیچ شکی ندارد که ژاپن به خوبی این بحران را مهار خواهد کرد».

مجید جویا- به گفته رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، وضعیت در نیروگاه هسته‌ای زلزله زده ژاپنی هنوز خیلی جدی است. ولی یوکیو آمانو، به این نکته هم اشاره کرد که «هیچ شکی ندارد که ژاپن به خوبی این بحران را مهار خواهد کرد».

به گزارش بی‌بی‌سی، کارگران در نیروگاه فوکوشیما دایچی به سختی در حال کار هستند تا راکتورها و استخرهای سوخت‌های مصرف شده را خنک نگاه دارند و از انتشار مواد رادیواکتیو در مقیاس گسترده جلوگیری کنند. در همین حال، آمار رسمی تلفات زمین لرزه و تسونامی، به بیش از 8450 نفر کشته و نزدیک به 13000 نفر مفقود افزایش یافته است.

پیشرفت‌های مثبت
نیروگاه فوکوشیما در اثر زلزله و سونامی روز 11 مارس / 20 اسفند، شاهد چند مورد آتش سوزی و انفجار در راکتورهای خود بوده است. تاکنون نیروی برق به سه عدد از شش راکتور آن بازگردانده شده و مهندسین در تلاشند تا به زودی پمپ‌های آب را آزمایش کنند.

پیش از این و بعد از متصاعد شدن دود خاکستری از راکتور شماره سه نیروگاه، برخی از کارگران به طور موقت از محل تخلیه شده بودند. در گزارش‌ها آمده بود که این دود از استخری می‌آمد که میله‌های سوخت مصرف شده راکتور در آن نگهداری می‌شدند. با این وجود، به گفته آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای و آژانس ایمنی هسته‌ای ژاپن، بعد از مشاهده این دود، سطوح تشعشع افزایش چشمگیری نداشتند. مدتی بعد نیز، دود سفید از راکتور شماره 2 خارج شد.

آقای آمانو، رئیس IAEA در جلسه اضطراری شورای حکام آژانس گفت: «بحران هنوز رفع نشده و وضعیت در نیروگاه هنوز خیلی جدی است». ولی وی این نکته را هم افزود که شاهد پیشرفت‌های مثبتی هم بوده است؛ سیستم خنک کننده راکتورهای 5 و 6 دوباره به کار افتاده و آنها «دیگر مایه نگرانی نیستند».

کمیسیون مقررات هسته‌ای ایالات متحده (NRC) (که اعضای آن در توکیو در حال رایزنی با مقامات دولتی و صنعتی ژاپن هستند) نیز اعلام کرده که بحران هسته‌ای این کشور، رو به پایداری می‌رود. به گفته NRC، راکتورهای 1، 2 و 3 دچار آسیب دیدگی در هسته خود شده‌اند ولی تا کنون دچار شکاف در محفظه خود نشده‌اند.

آلودگی رادیواکتیو مواد غذایی؟
همزمان، و با افزایش نگرانی‌ها در مورد پیدا شدن مواد رادیواکتیو در سبزیجات و منابع آب، دولت نیز دستور توقف بارگیری برخی مواد غذایی از چهار منطقه در اطراف نیروگاه فوکوشیما را صادر کرده است. به روستاییان ساکن مناطق نزدیک نیروگاه نیز گفته شده که به دلیل سطوح بالای ید رادیواکتیو از آب لوله کشی استفاده نکنند.

این تعلیق (که به ادعای دولت تنها یک اقدام پیشگیرانه است)، شامل اسفناج مناطق فوکوشیما، ایباراکی، توشیگی و گومنا، و همچنین شیر ناحیه فوکوشیما می‌شود. در تعطیلات آخر هفته، در اسفناج و شیر تولید شده در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای، سطوحی از ید رادیواکتیو پیدا شد که از محدوده مجاز بالاتر بود. 

با این حال، سخنگوی دولت ژاپن، یوکیو ادانو، در یک کنفرانس خبری گفت که خوردن غذای آلوده سبب بروز مشکل برای سلامتی افراد نخواهد شد، و از مردم خواست که «آرامش خود را حفظ کنند». سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که هیچ شواهدی از رسیدن غذاهای آلوده به دیگر کشورها در دست ندارد. 

وضع بد آب و هوا، نائوتو کان، نخست وزیر ژاپن را وادار کرد که بازدید برنامه ریزی شده از کارگران مشغول کار در نزدیکی نیروگاه فوکوشیما را لغو کند. هوای بد، همچنین کار بازسازی را خیلی سخت‌تر خواهد کرد.

50171

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 138831

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =