«نواده روح­الله...سیدحسن نصرالله»، تکبیرها و صلوات­های پی درپی از جمله صداهایی بود که مردم متعجب در هنگام پخش زنده سخنرانی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی­ایران در مراسم سالگرد ایشان از گیرنده­های خود شنیدند.

سیدحمید متقی: سیدحسن خمینی که تلاش داشت فضا را آرام کند، جملاتی کوتاه را بر زبان جاری کرد و هنگامی­که دریافت امکان آرامش معترضین مستقر در حرم مطهر را ندارد، تنها به این جمله بسنده کرد که: «عزیزان هنوز 20 سال از رحلت امام نگذشته­است» پس از سخنرانی ناتمام فرزندمرحوم سیداحمد خمینی، مقام معظم رهبری به پشت تریبون رفتند. نوع مواجهه و تفقد ویژه ایشان از حاج سیدحسن­آقا به صورتی بود که کاملا تکدر خاطر ایشان از اتفاقات آن روز را به نمایش گذاشت.

هتک حرمت خاندان امام(ره) و نوه ایشان چنان بر مراجع عظام و علمای اعلام گران آمد که در اتفاقی کم­نظیر به ویژه در دو دهه اخیر اعظم مشایخ حوزه­های علمیه قم و نجف این رویداد را تقبیح کردند، از آیت الله وحید گرفته تا آیت الله سیستانی و سایر علمای بلاد به شیوه­های گوناگون ضمن حمایت و تقدیر از نوه امام­، این اقدام را محکوم کردند. اغلب قریب به اتفاق جریان های سیاسی کشور نیز به انحای مختلف عدم رضایت خود از این اقدام را اعلام کردند. در این میان تنها بخشی از جریان نزدیک به دولت در رسانه های خود نسبت به این رویداد ادبیاتی همدلانه با معترضین اتخاذ کرد. این گروه از عدم حمایت نوه امام(ره) از محموداحمدی­نژاد و دولت وی ناراضی بودند و معتقد بودند مردم نسبت به این بخش از مواضع سیدحسن آقا انتقاد داشته اند.

شاید بتوان گفت برخلاف سال 88 که نوه امام در یکی دو موضعگیری صریح دربرابر برخی از برنامه­های صدا وسیما مستقیما وارد مباحث سیاسی شد، وی در سال گذشته تلاش داشت تا حدامکان از ورود به چالش های سیاسی روز دست بکشد وبیشتر به تدریس و تحقیق در حوزه علوم دینی بپردازد. حادثه 14خرداد نیز چالشی بود که وی ناخواسته وارد آن شد. با این حال وی پس از این ماجرا نیز تلاش کرد که از افزایش دامنه بازتاب های آن بکاهد و فعالیت های علمی خود را ادامه دهد.

با این همه نباید از نظر دورداشت که جایگاه نوه امام حتی در صورت عدم تمایل شخصی وی همپوشانی­های زیادی با عالم سیاست خواهد داشت. هنوز ماجرای حرم امام از اذهان پاک نشده بود که هفته دولت و موعد دیدار سالانه رئیس جمهور و اعضای کابینه از آرامگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران فرا رسید. طبق سنت مرسوم در دو دهه گذشته سیدحسن خمینی به عنوان میزبان به صورت رسمی از رئیس دولت و همکاران وی استقبال می کرد. اما سال 89 این مهم بر عهده سیدعلی خمینی برادر کوچک سید حسن قرار گرفت. نفس عدم حضور سیدحسن آقا در این برنامه سبب شد که رسانه ها این مساله را به عنوان مساله ای مهم مورد بررسی قرار دهند وبا تحلیل های خود پیام های این «غیبت» را مورد توجه قرار دهند.

خاندان امام در ابتدای زمستان امسال نیز مجددا خبرساز شدند. داستان نیز از جایی شروع شد که یکی از سایت­ها در خبری مدعی شد: «سیدعلی خمینی در برنامه­ مهدیه تهران در روز نه دی شرکت کرده­است» این خبر در کمتر از چند ساعت به تیتر یک رسانه­های اینترنتی حامی دولت بدل شد. این رسانه­ها تلاش داشتند، این اقدام سیدعلی را به عنوان پیام اعلام استقلال وی از برادر و بیان کننده شکاف بین آنها تعبیر کنند. در این برهه حتی تکذیب دفتر امام(ره) نیز نتوانست، رسانه­های حامی دولت را قانع کند. آنها همین امر را نیز نشانه ای دیگر از شکاف بین دو برادر دانستند و این پرسش را طرح کردند که چرا سیدعلی خمینی خود این خبر را تکذیب نکرد. همچنین یکی از این رسانه ها با انتشار گفت وگویی مدعی شد سیدعلی خمینی اطلاعیه دفتر امام(ره) را تکذیب کرده است.

این مباحث سبب شد سیدعلی خمینی خود به میدان وارد شد و در گفت وگویی با پایگاه خبری«جماران» اعلام کرد:« احساس می‌کردم همان تکذیب دفتر امام که به هر حال ارزشمندترین مرجع خبری نسبت به کل خانواده امام و مسایل مربوط به امام هست کافی است و نیازی نیست که من شخصا خودم تکذیب کنم و مصاحبه کنم. البته چه تلفنی و چه شفاهی آقایانی که صحبت داشتند، من عرض کردم، من سعادت حضور در مراسم مهدیه در روز ۹ دی را نداشته‌ام و همچنین با سایتی هم در این زمینه مصاحبه نکرده‌ام و همان خبری که دفتر [امام] منتشر کرده‌اند، حجیتش کافی بود. در واقع فکر می‌کنم کفایت می‌کند، این مصاحبه هم اولین مصاحبه است.»

این مصاحبه از نظر زمانی بسیار هوشمندانه انتخاب شده بود و درست برخلاف تحلیل ها درباره بروز اختلافات دو برادر، در افتتاحیه سایت اینترنتی سیدحسن خمینی، انجام شد. سیدعلی خمینی که به همراه سیدیاسر در کلاس های برادر خود حضور می یابد، در افتتاحیه این سایت اعلام کرد سردبیری سایت برادر را خود به عهده گرفته ­است.

با فروکش کردن این اخبار، رویدادی جدید نشان داد که خمینی­های جوان نسبت به برداشت­های سیاسی از اقدامات خود بسیار حساس هستند و برای از بین رفتن هرحرف وحدیثی در مراسم نثارگل توسط احمدی­نژاد و کابینه در 12 بهمن ماه سال گذشته هیچ یک از آنان در مراسم حضور نیفاتند و در نتیجه علی اشراقی یکی از نوه های دختری امام به عنوان میزبان از هیات دولت استقبال کرد.

این اقدام سه برادر در کنار استقبال آنها از شهردار تهران و ملاقات با تیم پرسپولیس از نظر بسیاری از تحلیلگران عرصه سیاست در ایران بیانگر دلگیری آنان از جریان حامی دولت تعبیر شد. در این میان برخی از حامیان دولت نیز مترصد فرصت برای پاسخ به سیدحسن برآمدند. این فرصت نیز در مراسم ختم داماد رهبرکبیر انقلاب اسلامی در مسجد اعظم قم فراهم آمد. در این مراسم با ورود سیدحسن خمینی برخی علیه وی شعار دادند.این اقدام با واکنش گسترده علما و مردم قم مواجه شد.

فارغ از مسئال سیاسی، باید تاکید کرد در دو سال گذشته سیدحسن خمینی عمده مساعی خود را صرف مباحث علوم دینی کرده است. سال 88 وی از کتاب تحقیقی وفقهی «ده­مقاله» روی نمایی کرده بود. یادگار امام سال 89 نیز کتابی مهم در حوزه علوم دینی را تدوین و منتشر کرد. «فرهنگ جامع فرق اسلامی» کتابی 5 جلدی است که می­توان آن را یکی از بی­طرفانه­ترین و در عین حال کامل ترین کتب در این زمینه دانست.

با نگاهی به استقبال صورت گرفته از کلاسهای درس خارج آسیدحسن آقا و برنامه­های تحقیقی و مکتوبات وی به نظر می ­رسد در آینده ای نزدیک با مرجعی جوان، نوگرا، و محبوب در حوزه علمیه مواجه شویم.

/30119

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 140045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۱/۱۴
    1 0
    اي كاش هميشه حرمت ايشان و خانواده محترم امام حفظ ميشد
  • صدا IR ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    1 0
    بدون تردید در آینده درخشش این مرجع جوان، نوگرا و محبوب بیشتر خواهد شد هرچند که هم اکنون نیز در بین علما و وفاداران به امام و ایران جایگاه برجسته ای دارند
  • بدون نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۰۸
    1 0
    ای کاش خمینی ها از سیاست کنار نمی رفتند اما اطمینان می دهم نامزدی ریاست جمهوری ایشان تحول و انقلابی جدید در ایران ایجاد خواهد کرد