قصه مادری عاشق و عاطفی که در شهری بزرگ با وجود فرزندانش گم شده داستان گم شدن ارزش‌های سنتی کشور کره و شاید دیگر کشورها باشد که شهرنشینی و مدرنیته عامل اصلی آن است.

 

به گزارش خبرآنلاین، اگر بخواهیم دلیل فروش یک میلیون نسخه از رمان نویسنده اهل کشور کره، «یونگ سوک شین» با عنوان «لطفاً مراقب مادر باشید» یا لطفا به مادر توجه کنید، آن هم در مدت کوتاهی را توضیح دهیم به طور حتم باید به چیزی فراتر از قصه و نوع نوشتار کتاب دقت کنیم. قصه این کتاب که قرار است در 22 کشور دنیا منتشر شود ماجرای روابط عاشقانه مادر با فرزندان خود و قصه فداکاری مادر برای فرزندانش را روایت می‌کند که شخصیت های آن هرچند خیالی هستند ولی به نظر می رسد از روی حوادث و وقایع واقعی الهام گرفته شده است.

شاید ترجمه انگلیسی رمان توسط «چی یانگ کیم» نیز توانسته به خوبی صحنه های عاطفی بین مادر و فرزندان که در جای دیگری بزرگ می‌شوند را به خوبی ترسیم کند ولی با مراجعه به اصل داستان کره ای تفاوت های قابل توجهی معلوم می‌شود چرا که دلیل فروش یک میلیون نسخه کتاب در مدت کوتاه به غیر از قصه جالب و روان آن پیام اصلی کتاب است که معمولاً در کشورهای سنتی مشرق زمین با آداب و رسوم و فرهنگ خود این کشورها مطابق است و نمی‌تواند به زبان‌های دیگر ترجمه شود و اگر هم ترجمه شود نمی‌تواند به خوبی درک شود. پیامی که به نظر نویسنده و منتقدان ادبی غربی در کشورهای غربی با زندگی مدرن تقریباً نایاب شده است از همان عنوان کتاب برمی‌خیزد.

در فرهنگ کشور کره جنوبی و بعضی از کشورهای شرق وقتی مادری زندگی نامطلوبی داشته باشد، شوهر یا فرزندان او را مقصر می‌دانند و در حقیقت در این فرهنگ نگهداری از مادر یک مسئولیت جدایی ناپذیر فرزندان محسوب می‌شود که توسط پدیده ای به نام ابرشهرها در حال از بین رفتن است.

در مقدمه داستان، پیرزنی در ایستگاه راه آهن از شوهر دارای اختلال حواسش جدا و در شهر گم می شود. چهار فرزند پیرزن برای پیدا کردن مادر خود آگهی‌هایی به دیوارهای شهر می‌زنند ولی نمی‌توانند مادر خود را پیدا کنند و از این مسئله پشیمان هستند که هیچ کدام برای استقبال مادر به ایستگاه نرفته‌اند.

پسر بزرگتر یک تاجر معروف است که در زمان رسیدن پدر و مادر مشغول تفریح بوده و دیگر فرزندان هر کدام مشغول فعالیت‌های خود بودند. یکی از فرزندان دختر پیرزن که قصه نویس است در نمایشگاه کتاب پکن حضور دارد و نمی تواند مادرش را مراقبت کند که به نظر می رسد شخصیت خود نویسنده کتاب را روایت می‌کند ولی از این جای داستان به بعد قصه وارد شهری بزرگ می‌شود که بی توجهی به پدر و مادر که در زمان‌های گذشته جنایتی بزرگ محسوب می‌شده حالا تبدیل به مسئله‌ای عادی شده است.

 

لطفا مراقب مادر باشید

 

به عقیده نویسنده سفر به شهرهای بزرگ در عصر کنونی عاطفه و احساس نسبت به مادر را از بین برده است و وقتی فرزندان برای مراقبت از مادر از آنها درباره خواسته هایشان سوال می‌کنند نوعی شرط برای آنها قرار می‌دهند.

«یونگ سوک شین» در منطقه‌ای روستایی در کره جنوبی بزرگ شد و در سن 16 سالگی برای کار در کارخانه لوازم الکترونیک به سئول سفر کرد و داستان کتابش نیز از همان روزها کلید خورد. قصه مادر گم شده در شهری بزرگ داستان گم شدن ارزش‌های سنتی کشور کره و شاید دیگر کشورها باشد که شهرنشینی و مدرنیته عامل اصلی آن است.

ان‌پی‌آر/ پنجم آوریل/ ترجمه محمد حسنلو

60

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 141492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =