۰ نفر
۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۱:۰۶

دکتر وحید ایروانی

هرچند در سال‌های اخیر تعداد مزاحمان تلفنی کم شده و تقریباً خیلی افراد کمی را پیدا می‌کنی که بگویند مزاحمان تلفنی کلافه‌مان کرده‌اند، اما در چند وقت اخیر با افزایش تعداد سیم کارت‌های اعتباری، دوباره تعداد این مزاحمان زیاد شده است. اگر بخواهیم از لحاظ روانی و اجتماعی این مسئله را بررسی کنیم باید بگوییم که مزاحمت نوعی انحراف رفتاری کم و بیش جدی تلقی می‌شود که تقریباً هیچ یک از خانواده‌های دارای خط‌تلفن از آن مصون نیستند. طبق این بررسی‌ها، عواملی مانند مشکلات خانوادگی، وضع تحصیلی، بیکاری، پریشانی روانی، طبقه اجتماعی، میزان درآمد و. . . به نحوی با مشکل مزاحمت تلفنی در ارتباط هستند.

پدیده مزاحمت تلفنی روی یک قطب متمرکز است. اول ابراز موجودیت رمزگونه و توأم با شک، ابراز تردید و ترس، انتقال احساس محبت، عشق یا شوخی، وقت گذرانی و کنجکاوی است و دوم، نوعی رفتار خلاف کارانه و غیراخلاقی، احساس حسادت، خشم ونفرت و نظایر آن که در مجموع انحراف رفتاری محسوب می‌شود. در واقع مزاحمان تلفنی مدلی ازوسواس‌های اجبارگونه هستند که درآن رفتارهای تکانه‌ای وجود دارد و در راستای لذت‌بردن اجباری است. این افراد معمولاً افرادی هستند که رفتارهای پرخاش‌جویی دارند و به دادن فحش‌های رکیک و برانگیختن میل جنسی در طرف مقابل عادت دارند. در این افراد زمینه‌های بیماری‌های شخصیتی و خلقی وجود دارد که به آن‌ها پارافیلیا می‌گویند.

بهترین راه برای درمان این افراد، مراجعه به روانپزشک است. آنچه مسلم است حفظ سلامت روان نیز مانند سلامت جسم حائز اهمیت است. شاید اقداماتی در این زمینه صورت گیرد اما خدمات بهداشت روان عمدتاً به گروه کوچکی از افراد که مشکلات جدی و آشکار دارند اختصاص می‌یابد و به همه کسانی که از مشکلات روانی طولانی مدت رنج‌می‌برند یا افرادی که معمولاً افسردگی و اضطراب را تجربه می‌کنند، کمک نمی‌کند.

ممکن است تشخیص و ریشه‌یابی مشکلات مربوط به سلامت روان دشوار باشد اما متخصصان بهداشت روان با آگاهی از علائم، این مشکلات را تشخیص می‌دهند.

مسلماً عدم درمان هر یک از مشکلات مربوط به سلامت روان مانند اضطراب و افسردگی بر شدت آن می‌افزاید و به این ترتیب درمان دشوار‌تر شده و احتمال پیدایش مشکلات عمیق‌تر وجود خواهد داشت. اشخاصی که برای روبه‌روشدن با فراز و نشیب‌های زندگی تحت تأثیر تجربه‌های احتمالاً ناخوشایند گذشته که به فرآیند رشد و یادگیری آنها لطمه زده است با دشواری روبه‌رو می‌شوند. این اشخاص و همین‌طور اشخاصی که تحت تأثیر مشکلات موقت زندگی دچار واکنش‌های روانی مثل داغ دیدگی شده‌اند بزرگترین میزان افرادی را تشکیل می‌دهند که تحت روان درمانی قرار می‌گیرند.

گروه بعد افرادی را شامل می‌شود که رفتار و حالات‌روانی آنها برای خودشان بلکه برای دیگران آزار‌دهنده است و اغلب از طرف اطرافیان برای درمان هدایت می‌شوند. محیط نامطلوب خانواده، محیط نامطلوب جامعه و دوستان ناباب از عمده‌ترین ریشه‌های بروز مزاحمت در کنار ناآشنایی با قوانین و ضعف دینی است.

روانپزشک

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 15611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۱۹:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۸/۰۲
    0 0
    be nazare man khathaye inranceell kheyli maskhare hast choon nemishe mozaheme telefooni ro peyda kard vaghti yek bache 10 sale iransell dare ba ghymate 5000 hezartooman dighe chi mishe entezar dasht nabayad inghader arzoon va ghabele dast ras bashe vaghean jaye tasoof dare