۰ نفر
۱۹ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۲۵

بخشی از کتابی 500 ساله که یکی از اولین نمونه‌های کتاب مصور قرن 15 میلادی است به قیمت 35 هزار دلار در کتابفروشی در یوتا به فروش گذاشته شد.

به گزارش خبرآنلاین، کِن سندرز، دلال کتاب آوریل امسال بطور داوطلبانه در مراسم خیریه یک موزه در شهر سندی حاضر بود و با دیدن کتابی خاک گرفته در دستان مردی محلی شگفت‌زده شد.

سندرز که فروشنده کتاب‌های نایاب در ساوت‌لیک در جنوب سندی است، گفت: «انگار خواب می‌دیدم. دیدن کتابی 500 ساله یک اتفاق باورنکردنی است.»

این کتاب نسخه آلمانی زبان «وقایع‌نگاری نورمبرگ» است که آنتون کوبرگر آن را چاپ کرده و در سال 1493 منتشر شده است. کتاب تاریخچه جهان است که وقایع زمان ظهور حضرت مسیح به بعد در آن ثبت شده است.

گفته می‌شود چندصد نسخه از این کتاب در دنیا وجود دارد، این کتاب اگر کامل بود و تعداد نسخه‌های موجود از آن کمتر آن وقت اثری «نایاب» و بی‌قیمت معرفی می‌شد. صفحات نسخه فعلی فقط یک سوم نسخه اصلی است و شیرازه آن وارفته است.


صفحه‌ای از کتاب

با این حال داشتن این کتاب با همین وضعیت هم آرزوی هر مجموعه‌دار کتاب است. هیتر اودانل، صاحب فروشگاه کتاب‌های نایاب باومن در نیویورک در این مورد گفت: «کتاب بسیار جالبی است، تمام صفحات آن چشم​نواز است. هر صفحه این کتاب ارزشی بسیار دارد. یکی از نقاط اوج صنعت چاپ است و تعداد خریدران این اثر بیش از نسخه‌های موجود آن است.»

کتابفروشی باومن یک نسخه کامل از «وقایع‌نگاری نورمبرگ» را که تصاویرش کار دست بودند سال 2006 به قیمت 300 هزار دلار به فروش رساند.

با وجود کیفیت نسخه فعلی، بسیاری به خرید این اثر علاقه دارند و دلیل آن ارزش مالی کتاب نیست بلکه اهمیت ادبی آن است. این کتاب بخشی از تمدن غرب است و خریداران علاقه دارند آن را حفظ کنند و به دست نسل بعد بسپارند.


سندرز درحال ورق زدن کتاب

صاحب نسخه‌ای که در دست سندرز است نام خود را فاش نکرد اما گفت کتاب را عموی پدرش به او داده بود و سال​ها در اتاق زیرشیروانی خاک خورده است. او هیچ اطلاعی از ارزش تاریخی کتاب نداشته است.

تاکنون صداها نفر برای خرید کتاب با سندرز تماس گرفته‌اند و بسیاری تمایل دارند کتاب را ببینند. بسیاری هم که توانایی خرید کتاب را ندارند به کتابفروشی سندرز هجوم برده‌اند و از نزدیک این کتاب را تماشا کردند. تا پیداشدن خریدار، «وقایع‌نگاری نورمبرگ» در این کتابفروشی نگهداری می‌شود.

رویترز / 8 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

57241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =