۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۹

مهر نوشت:

نخست وزیر ترکیه در ادامه مواضع تند خود علیه نظام سوریه با نادیده گرفتن فعالیت گروههای مسلح مورد حمایت غرب و برخی کشورهای عربی در بر هم زدن ثبات و امنیت این کشور اعلام کرد سرکوب تظاهرات مخالفان در این کشور قابل قبول نیست .

 "رجب طیب اردوغان" در گفتگوی تلویزیونی که خبرگزاری آناتولی منتشر کرده، نظام سوریه را به ارتکاب فعالیتهایی وحشیانه و هولناک در این کشور متهم کرد.

نخست وزیر ترکیه که پیش از این نیز مواضعی علیه دمشق در جریان تحولات اخیر گرفته بود، گفت : نظام دمشق به صورت انسانی با معترضان برخورد نمی کند و سرکوب مخالفان در سوریه قابل قبول نیست.

اردوغان افزود: 4 یا 5 روز پیش بود که با "بشار اسد" صحبت کردم، اما آنان از اهمیت مسئله می کاهند و متاسفانه به صورت انسانی با مسائل برخورد نمی کنند.

وی با اشاره به مطرح شدن پرونده سوریه در شورای امنیت، حوادث این کشور را وقایعی وحشتناک دانست و گفت : اگر این اقدامات رژیم اسد ادامه یابد، ترکیه دفاع از این کشور در مجامع بین المللی را سخت خواهد یافت.

اردوغان در ادامه البته تحولات اخیر سوریه را مسئله ای داخلی دانست و تاکید کرد: اوضاع سوریه با کشوری همچون لیبی متفاوت است. ترکیه مرزهایی به طول 800 تا 900 کیلومتر با سوریه دارد و نمی تواند مرزها را در برابر مردم سوری که خواهان فرار از خشونتها هستند، بسته نگاه دارد.

از سوی دیگر، "عمر خشرم" خبرنگار الجزیره در آنکارا با ادعای اینکه رسیدن اخبار وحشتناک از تحولات سوریه عامل تغییر واضح موضع ترکیه بوده است، افزود: ترکیه از ابزارها و عواملی بهره مند است که از آنان برای فشار بر رژیم سوریه استفاده می کند.

وی با اشاره به روابط استراتژیک دمشق و آنکارا تیرگی روابط میان این دو کشور را عمیق ندانست و گفت : اردوغان با لحنی شدیدتر از این نمی تواند علیه دمشق اظهارنظر کند چون به مسائلی همچون وجود قشر بزرگی از کردها در سوریه به خوبی واقف است.

به گزارش مهر، برخی تحلیلگران سیاسی با اشاره به عمق استراتژیک روابط سوریه و ترکیه موضع گیری اخیر اردوغان علیه نظام بشار اسد را تنها در جهت بهره برداریهای انتخاباتی می دانند. انتخابات پارلمانی یکشنبه این هفته آغاز خواهد شد و رقیبان اصلی آن دو حزب جمهوریخواه خلق و حزب حاکم عدالت و توسعه  به رهبری اردوغان هستند.26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 156391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کارو IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 1
    والا شرف و انصاف چیزای خوبیند
  • یک ایرانی ساکن چین IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۳/۲۱
    0 1
    این راهش نیست......