مرکز مطالعات و تحقیقات فلکی نجومی وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی در گزارشی وضعیت ماه‌گرفتی 25 خرداد را تشریح کرد.

به گزارش خبرآنلاین از مرکز مطالعات و تحقیقات فلکی نجومی وابسته به دفتر حضرت آیت الله سیستانی در گزارشی اعلام کرد: شامگاه روز چهارشنبه 25 خردادماه همزمان با شب میلاد با سعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) آغاز اعتکاف مومنان خداجوی ماه گرفتگی از نوع جزئی رخ خواهد داد. این ماه گرفتگی طولانی مدت تا 7 سال آینده بی‌نظیر خواهد بود و ایران از مناطق خوب رویت کننده‌ این پدیده می‌باشد. این خسوف در آسیا به جز نوار شمالی آن، آفریقا، اروپا، اقیانوسیه، آمریکای جنوبی قابل مشاهده است و تنها در آمریکای شمالی دیده قابل روئیت نخواهدبود.

مشخصات خسوف 25 خرداد

بر اساس گزارش خبرگزاری رسا خسوف نیمسایه‌ای ساعت 21 و 54 دقیقه و 37 ثانیه با آغاز می شود.
اولین برخورد سایه زمین با لبه غربی ماه و آغاز خسوف جزئی ساعت 22 و 52 دقیقه و 57 ثانیه، آغاز گرفتگی کلی ساعت 22 و 53 دقیقه، حد اکثر تاریکی ماه ساعت 43 دقیقه و 44 ثانیه روز 26 خرداد ماه، پایان گرفتگی کلی ساعت 1 و 32 دقیقه و 42 ثانیه روز 26 خرداد، پایان گرفتگی جزئی ساعت 2 و 32 دقیقه و 14 ثانیه و پایان خسوف ساعت 3 و 30 دقیقه و 41 ثانیه خواهد بود.

لازم به ذکر است پدیده ماه گرفتگی یا خسوف زمانی رخ می دهد که زمین در میان ماه و خورشید قرار می گیرد. در این حالت زمین مانع در رسیدن نور خورشید به ماه می شود و نور سفیدرنگ ماه که حاصل بازتابش نور خورشید است تبدیل به نور سرخ رنگی می شود که از جو خود گرفته است.

ممکن است خسوف به سه نوع نیم سایه‌ای، جزئی و کلی روی دهد

در خسوف نیمسایه‌ای ناظر فرضی بر سطح ماه شاهد کسوف جزئی است و ناظر زمین رفته رفته افت نوری را در یکی از لبه‌های شمالی یا جنوبی ماه مشاهده می‌کند، ولی قرص ماه کماکان دیده می‌شود. تشخیص خسوف نیمسایه‌ای کار بسیار مشکلی است و اگر ارتفاع ماه از افق مانند خسوف آتی کم باشد، زمانی که ماه در حدود 20 درصد وارد سایه شده است می‌توانیم خسوف نیمسایه‌ای را با تلسکوپ تشخیص دهیم و زمانی که این درصد به حدود 50 درصد نیز رسید می‌توانیم خسوف نیمسایه‌ای را با چشم نیز به راحتی تشخیص دهیم.

در خسوف جزئی مقداری از ماه وارد سایه زمین می‌شود ولی کل قرص ماه درون سایه زمین قرار نمی‌گیرد و ماه کاملاً از لبه‌ی سایه زمین عبور می‌کند.

در خسوف کلی تمام قرص ماه وارد سایه‌ی زمین می‌شود و چون ماه یک چهارم زمین است در زمان خسوف کلی در تمام سایه زمین قرار می‌گیرد و لذا ساکنین مناطقی که در آن نقطه شب باشد می‌توانند خسوف کلی را مشاهده کنند.

جالب است بدانید که احتمال وقوع خسوف نیم سایه‌ای بیشتر از سایر خسوف‌ها است. در یک بررسی پنج‌هزار ساله از تعداد 12064 هزار عدد خسوف، تعداد 4378 هزار عدد (36.3 درصد) خسوف نیمسایه‌ای، تعداد 4207 هزار عدد (34.9 درصد) خسوف جزئی و 3479 هزار عدد (28.8 درصد) خسوف کلی رخ می‌دهد. پس ما به پدیده‌ای نادر از دسته‌های خسوف می‌نگریم که در معدود زمانی ماه از مرکز سایه زمین نیز عبور می کند.

خسوف بعدی در شامگاه شنبه 19 آذرماه 1390 مقارن با طلوع ماه رخ می‌دهد که کلی می باشد و تا 5 مرداد 1397 دیگر خسوف کلی نخواهیم داشت که در آن زمان شاهد 103 دقیقه خسوف در ایران خواهیم بود.

یکی از مواردی که نماز آیات واجب می گردد زمانی است که ماه گرفتگی رخ دهد از این رو طبق فتوای مراجع عظام تقلید از زمانی که ماه‌گرفتگی شروع می‌شود تا زمانی که به نهایت می‌رسد‌، ‌این نماز باید با نیت ادا خوانده شود؛ اما از هنگامی که ماه گرفتگی شروع به بازشدن می‌کند تا پایان‌ماه گرفتگی نماز آیات باید با نیت مافی‌الذمه خوانده شود و پس از ماه گرفتگی باید با نیت قضا خوانده شود.

گفتنی است، در رصدخانه مرکز مطالعات و پژوهش‌های فلکی نجومی برنامه رصد گرفتگی انجام می‌شود. این برنامه از ساعت 21:00 چهارشنبه تا 2:00 بامداد روز پنج‌شنبه 26 خرداد به همراه باشگاه ماهانه نجوم و رصد سیارات سامانه خورشیدی ادامه خواهد داشت.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 157135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =