تابلو نقاشی اثر فرانسیس بیکن روز چهارشنبه در حراجی در لندن به قیمت 17.96 میلیون پوند (28.7 میلیون دلار) فروخته شد.

به گزارش خبرآنلاین، کریستی انتظار داشت این تابلو که «مطالعه برای یک پرتره» نام دارد حداکثر به قیمت 11 میلیون پوند فروخته شود، اما تابلو بیش از حد انتظار ظاهر شد.

این تابلو با رنگ روغن در سال 1953 کشیده شده و پیش از این در هیچ حراجی عرضه نشده بود. در کاتالوگ حراجی این اثر چنین توصیف شده است: «مطالعه سیاه و تاثیرگذاری از افول قدرت». در این تابلو مردی با لباس رسمی روی یک صندلی نشسته و به نظر می‌رسد دریایی به رنگ آبی تیره او را احاطه کرده است.

پیش از این دو تن از نقاشان هم‌عصر بیکن به نام‌های رودریگو موینی‌هان و لوئیس لوبروکی صاحب تابلو بودند. موینی‌هان که اولین صاحب اثر بود استودیویی برای کار به بیکن قرض داده بود و از این طریق یکدیگر را می‌شناختند. لوبروکی، صاحب دوم تابلو نقاش ایرلندی مشهوری بود. سال 1984 این تابلو به دست دونالد ام. هِس، مجموعه‌دار آثار هنری رسید.

«مطالعه برای یک پرتره» را خریداری ناشناس از طریق تلفن خریداری کرد. نماینده او در حراجی ساندرا ندوتسکایا است که اغلب برای مجموعه‌داران روسی فعالیت می‌کند. او برای خرید این اثر دو مجموعه‌دار دیگر را شکست داد.



«مطالعه برای یک پرتره» اثر بیکن

فروش بالاتر از حد انتظار این تابلو نشانه رونق گرفتن بازار آثار هنری از زمان رکود اقتصادی است. برای مثال تابلو «مرد آبی پوش 4» بیکن که سال 1954 کشیده شده در حراجی فوریه سال 2009 و اوج بحران اقتصادی خریداری پیدا نکرد، درحالیکه قیمت پایه اثر چهار میلیون دلار اعلام شده بود.

در میان گران‌ترین آثار فروخته شده در بخش آثار هنری پس از جنگ و معاصر حراجی کریستی این تابلو در رتبه دوم قرار گرفته است، رکورددار این بخش تابلو سه‌تکه‌ای است که فوریه سال 2008 به قیمت 26.3 میلیون پوند به فروش رفت، آن تابلو هم اثر بیکن و بین سال‌های 1974 تا 1977 کشیده شده بود.

یکی از شگفتی‌های این حراجی تابلو «قایق قرمز» اثر پیتر دویگ، نقاش اسکاتلندی بود که بین سال‌های 2003 تا 2004 کشیده شده و به قیمت 6.2 میلیون پوند فروخته شد، کریستی احتمال می‌داد این اثر حداکثر به قیمت 1.8 میلیون دلار فروخته شود.

از دیگر آثار به فروش رفته در این حراجی می‌توان از «لبخند یک زن» اثر لوسین فروید نام برد که بین سال‌های 1958 تا 1959 کشیده شده و به قیمت 4.7 میلیون پوند فروخته شد. این تابلو چهره سوزی بویت را نشان می‌دهد و تنها پرتره او به تنهایی است. بویت همسر فروید و مادر چهار فرزند او بود. این اثر پیشتر سال 1973 در حراجی به قیمت پنج هزار پوند به فروش رفته بود.

پرتره اندی وارهول از چهره مائو که در مقیاس بزرگ کشیده شده نیز به قیمت هفت میلیون پوند فروخته شد و طبق انتظار عمل کرد. هفت اثر از مجموعه کای ساچی نیز در مجموع به قیمت 3.9 میلیون پوند به فروش رفتند. یکی از این آثار طراحی رنگی خرگوشی مرده اثر لوسین فروید بود که به قیمت یک میلیون پوند (دو برابر قیمت پیشنهادی) فروخته شد، دلیل علاقه خریداران به این اثر کمیاب بودن طراحی‌های فروید است.

مجموع فروش حراجی 78.8 میلیون پوند و بهترین فروش کریستی از ژوئن سال 2008 تا این لحظه بود. حراجی سوتبی، رقیب کریستی آثار هنری پس از جنگ و معاصر خود را چهارشنبه هفته آینده چکش می‌زند. چند هفته آتی هفته‌های مهمی در بازار حراجی‌ها هستند که دوباره رونق گرفته‌اند.

بی‌بی‌سی / 29 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 160171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =