جاده های درونشهری و برونشهری استان تهران و البرز طی هفته جاری شاهد وقوع 10 فقره تصادفات فوتی و 3 فقره تصادفات جرحی بود .که البته این آمار تعطیلات آخر هفته را شامل نمی شود .

از تعداد 10 فقره تصادف فوتی در جاده‌های درونشهری و برونشهری این استان ها 8 فقره از این تصادف‌ها بین وسائط نقلیه درحال حرکت و عابران پیاده رخ داده است و 2 فقره از آنها بین یک‌دستگاه خودرو سمند و یکدستگاه خودرو پراید و یکدستگاه بونکر و یکدستگاه موتورسیکلت اتفاق افتاده است که بر اساس اعلام نظر کارشناسان پلیس راه علت این تصادف‌ها اغلب به علت عدم توجه رانندگان به مسیر جلو، انحراف به چپ و عبور غیر مجاز عابر از محل و عدم استفاده از پل عابر تشخیص داده شد.

در پی وقوع یک فقره تصادف جرحی هم بین یکدستگاه خودرو سواری پژو پارس با یکدستگاه خودرو سازمانی بنز ناجا که در محور آزاد راه کرج -قزوین در حال انجام ماموریت بود، راننده هردو خودرو و سرنشین خودرو ناجا مصدوم و جهت درمان به بیمارستان منتقل شدند.

کارشناسان پلیس راه علت این تصادف را سرعت غیر مجاز از سوی راننده خودرو پژو پارس و خواب آلودگی وی تشخیص دادند.

با این حال  رییس پلیس کشور معتقد است که  تعداد تلفات در حوادث جاده ای 5/12 درصد کاهش داشته است و گفت: باید تلاش بیشتری را برای کاهش میزان وقوع تصادفات و کاهش تلفات جاده ای داشته باشیم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور سرتیپ مومنی گفت: با توجه به این که قوانین جدید راهور مانند قانون قدیمی، راننده محور و جریمه محور نیست، گفت: ظرفیت های آئین نامه جدید نیروی انتظامی بسیار وسیع و گسترده است و مولفه های دیگری مانند ایمنی جاده ها ، ایمنی خودرو و ... نیز در تشخیص علت تقصیر حوادث و سوانح رانندگی بسیار موثر است به همین منظور باید در تشخیص علت حوادث و سوانح، بسیار دقیق ترعمل کنیم و در جهت رفع ایرادات و علت حوادث قاطعیت داشته باشیم.

وی یکی از طرح های موفقی که همزمان با اجرای قوانین جدید راهور به اجرا درآمده است را استفاده از ظرفیت های مردمی در کنترل و نظارت ترافیک جاده ای دانست و گفت: در کنار افزایش حضور فیزیکی و بهره مندی از سیستم های هوشمند کنترل ترافیک ، همکاری شهروندانی که به صورت افتخاری برای نظارت بر تردد و ترافیک اعلام آمادگی کرده اند نیز پلیس را یاری خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به محرومیت سه ماهه 286 راننده متخلف که نمره منفی آنها به 30 امتیاز رسیده است گفت:یک هزار و 296 راننده متخلف دیگر نیز در آستانه محرومیت از رانندگی هستند و اعمال نمره منفی برای رانندگان متخلف ، عامل بازدارنده بسیار موثری در پیشگیری از تخلفات و وقوع حوادث رانندگی بوده است.

مومنی افزود: اگر دو عامل استفاده از کمربند ایمنی و کلاه ایمنی را با دقت و کنترل اعمال کنیم به میزان 30 درصد شاهد کاهش وقوع حوادث و سوانح رانندگی خواهیم بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به استفاده از یک روش تبلیغاتی و شیوه اطلاع رسانی در جاده دهایی که بیشترین آمار وقوع سوانح رانندگی را دارند اشاره کرد و گفت: می توان با تهیه بنرها و عکس هایی از حوادث دلخراش و قرار دادن آن در معرض دید رانندگان خودروهایی که در اثر تصادفات، خسارت جدید دیده‌اند تلنگر عمیقی به شهروندان وارد کرد تا بدانند در این محور چه حوادث دلخراشی رخ داده است و چگونه می توان از وقوع آن پیشگیری کرد.

سرتیپ مومنی همچنین به افزایش میزان اعمال قانون در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: در این مدت بیش از 489000مورد اعمال قانون با رانندگان متخلف صورت گرفته است که این رقم در مدت مشابه سال قبل 292 هزار مورد رشد داشته است.

ایران، دارای بیشترین میزان تلفات بر اثر تصادفات جاده ای است و آمارهای رسمی نشان می دهد سالانه بین 22 تا 23 هزار نفر بر اثر تصادفات جاده ای کشته می شوند. پلیس معتقد است با مجازاتهای جدید رانندگی، میزان این تلفات کاهش خواهد یافت.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 162978

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =