دومین همایش شاعران ایران و جهان قرار است 16 تا 20 مهرماه در تهران و شیراز برگزار شود.

به گزارش خبرآنلاین، اولین همایش شاعران ایران و جهان فروردین سال 89 در سه شهر اصفهان، شیراز و تهران برگزار شد.

 موسی بیدج که مانند سال گذشته دبیری این همایش را بر عهد دارد ، گفت: « کارهای علمی این همایش درحال انجام است و شاعرانی که از کشورهای مختلف به این همایش دعوت ‌می‌شوند شناسایی شده‌اند و مشغول رایزنی‌ با سفارت‌خانه‌های ایران برای دعوت آن‌ها هسیتم.»

او یادآور شد: «لیستی از شاعران شناسایی شده به دست ما رسیده است، دعوت‌نامه‌ها هم آماده است. اما تعداد نهایی این شاعران معلوم نیست، اما 50 شاعر از قاره‌ها و کشورهای مختلف شناسایی شده‌اند و قرار است دعوت‌نامه‌شان به زودی ارسال شود.»

این مترجم و شاعر درباره تفاوت‌های همایش امسال با همایش پیشین به خبرآنلاین گفت: «هر کار بزرگی ممکن است نقاط تاریک و روشن داشته باشد. در این دوره سعی می‌کنیم نقایص سال‌ گذشته را پوشش دهیم تا همایش به صورت بهتری برگزار شود. تفاوت همایش امسال  سال گذشته در تنوع کشورها و انجام شدن بهتر آن خواهد بود. به این صورت که در سال گذشته همه شاعران در یک‌جا جمع می شدند و شعرخوانی می‌کردند، امسال سعی می‌شود که در مراکز فرهنگی مختلف این شعرخوانی‌ها صورت گیرد و همچنین یک سفر هم به شیراز خواهند داشت.

سه روز اول این همایش در تهران برگزار می‌شود و دو روز پایانی در شیراز . به گفته بیدج برای این همایش اختتامیه نداریم؛ زیرا شعر اختتام پذیر نیست، از این رو بعد از همایش نیز در طول سال شعر ایران با شعر دنیا پیوند دارد.

همایش بعد از سومین روز در شیراز دنبال خواهد شد و شاعران خارجی دعوت شده همزبان با شب حافظ که در شیراز برگزار می‌شود در این شهر حضور می‌یابند تا مراسم بزرگداشت حافظ را از نزدیک شاهد باشند.

او با اشاره به شاعران خارجی که در این همایش حضور خواهند یافت توضیح داد:« با دعوت از شاعران کشورهای مختلف قصد داریم از اطلاعات و تجارب‌شان استفاده کنیم و همچنین از ادبیات کشورهای‌شان بیشتر بهره بگیریم. همه این‌ها مجالی به مان می‌دهد که میزگردهایی با نام «شب قاره‌ها» داشته باشیم، میزگردی که به صورت گفت و گو خواهد بود. سال گذشته میزگردهایی از این دست بسیار کم بود و گفت و گوها بیشتر در راهروها و یا لابی‌ها بود.»

اولین همایش شاعران ایران و جهان در فروردین ماه برگزار شد اما امسال زمان جشنواره به پاییز موکول شده است، بیدج درباره این تغییر زمان نیز توضیح داد: «پاییز بهار شاعران است. از این که بگذریم سال گذشته همایش شاعران ایران و جهان با جشنواره شعر فجر از نظر زمانی نزدیک بود و چون دبیرخانه این دو همایش یکی است، زمانش می‌توانست اشکالاتی در برگزاری ایجاد کند، از این رو زمان جشنواره را به پاییز موکول کردیم تا فرصت بیشتری برای برگزاری هر چه بهتر همایش داشته باشیم.»

او همچنین درباره بودجه این جشنواره گفت: « ما کارهای خود را انجام می‌دهیم. اما تا جایی که می‌دانم وزیر ارشاد نامه بودجه را امضا کرده و مراحل اجرایی را سپری می‌کند. ضمن این‌که وزیر ارشاد سال گذشته نوید برگزاری این همایش را داده بودند؛ امیدورام که درموعد مقرر کلید بخورد.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 165701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =