سازمان وظیفه عمومی ناجا شرایط جدید ثبت‌نام مشمولان وظیفه در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور را اعلام کرده است.

براساس اعلام سازمان نظام وظیفه، دانش‌آموزان دانشسراها و دانش آموزان چهارساله آخر دوره متوسطه و هنرآموزان هنرستان‌ها و آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای که ارزش تحصیلی دیپلم آنها از طرف مراجع صلاحیت‌دار معادل متوسطه کامل شناخته شده و دانشجویان و هنرجویان دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی اگر در حین تحصیل به سن مشمولیت برسند تا زمانی که به تحصیلات خود ادامه می‌دهند، از اعزام به خدمت دوره ضرورت معاف خواهند بود.
مشمولانی که ضمن قبولی در آزمون‌های سراسری در سال اعزام به خدمت یعنی سالی که در آن به سن 19 سالگی تمام می‌رسند و قصد شروع به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی را دارند به شرط اخذ مدرک دیپلم حضوری در سال اعزام و یا سالهای قبل، شروع به تحصیل آنان از مهر ماه بلامانع است.

همچنین مشمولان متولد نیمه دوم هر سال که در سال اعزام به خدمت، سالی که در آن سال به سن 19 سالگی تمام خواهند رسید، به شرط اخذ دیپلم فنی‌وحرفه‌ای یا کارودانش و یا پیش‌دانشگاهی به صورت حضوری، با معرفی به موقع به سازمان وظیفه عمومی می‌توانند از مزایای تعویق اعزام به خدمت تا 18 مهر ماه سال بعد برخوردار و آمادگی جهت شرکت در کنکور سال بعد را کسب کنند. مشمولانی که دوره دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کار و دانش را حداکثر تا سن 22 سالگی و یا دوره پیش‌دانشگاهی را حداکثر تا سن 24 سالگی به صورت حضوری طی کرده‌اند مجاز به شرکت در آزمون و شروع به تحصیل در مؤسسات آموزش عالی از مهرماه سال اخذ فراغت دیپلم یا پیش‌دانشگاهی هستند.
مشمولانی که بدون غیبت و بدون سابقه دانشجوی اخراجی و انصرافی به سازمان وظیفه عمومی خود را معرفی و درخواست رسیدگی معافیت پزشکی می‌کنند و سپس در مؤسسات آموزش عالی پذیرفته می‌شوند، می‌توانند مجوز ثبت‌نام از وظیفه عمومی ذیربط اخذ و به دانشگاه‌ ارائه کنند و در صورت اخذ معافیت دائم کارت معافیت را به دانشگاه ارائه دهند، در غیراین صورت ضمن اعلام وظیفه عمومی مبنی بر سرباز شدن، دانشگاه جهت وی درخواست معافیت تحصیلی خواهد کرد. در این صورت مشمول موظف به پیگیری درخواست معافیت پزشکی بوده به نحوی که بین اقدامات او هیچ فاصله‌ای ایجاد نشود.

معافیت تحصیلی در هر مقطع یک‌بار صادر می‌شود، پس به این ترتیب تحصیل همزمان در دو دانشگاه سبب لغو معافیت تحصیلی و الزام مشمول جهت رسیدگی به وضع مشمولیت و اعزام به خدمت می‌شود. البته مشمولان غایب حق شرکت در آزمون و شروع به تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی را ندارند. فارغ‌التحصیلان مقاطع کاردانی و بالاتر در مهلت 6 ماهه مقرر پس از فراغت از تحصیل مجاز به شرکت در آزمون مقاطع بالاتر و شروع به تحصیل هستند.
مشمولان فارغ‌التحصیل دانشگاه‌ها با ارائه برگ اعزام بدون غیبت که تاریخ اعزام مندرج در آن سپری نشده باشد، می‌توانند در مقاطع تحصیلی بالاتر ثبت نام و شروع به تحصیل کنند. به گزارش ایسنا، مشمولان بندهای فوق الزامی به شرکت در آزمون در فرجه 6 ماهه پس از فراغت ندارند و ملاک برخورداری از معافیت تحصیلی جهت آنان نداشتن غیبت و سابقه اخراج و انصراف در مقطع قبلی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 17105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • لولی IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۴
    0 0
    سلام خسته نباشید من الان در حین انجام وظیفه هستم و به علت بیماری نتونستم که خدمت برم و 6 ماه اضافه خهورد سه ماه به علت دیر کرد و سه ماه به علت دستگیری الان هم در دانشگاه قبول شده ام آیا راهی برای من هست که به دانشگاه بروم البته لازم به ذکر است که بگویم مدارک پزشکی مستند دارم و همچنین الان دو ماه آموزشی را گذراندم و در ماه سوم به سر می برم منتظر یاریتون هستم
  • سارا IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۰
    1 0
    لطفا درخصوص قانون دوبرادری اطلاع رسانی کنید. و همچنین شرایط جدید معافیت ها