۰ نفر
۲۷ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۵۴

سایت روزنامه ایران نوشت:

کتاب«افسانه و افسون» نوشته کاوه گوهرین از سوی انتشارات آرشام منتشر شد. گوهرین در این کتاب خاطرات زندگی و فعالیت‌های تقی ظهوری، هنرمند قدیمی سینمای ایران را در قالبی داستانی نوشته است.
تقی ظهوری که در سینمای قبل از انقلاب اغلب ایفاگر نقش مکمل بود بیش از هر چیز به خاطر بازی در قالب کاراکتر حسن جغجغه در فیلم «گنج قارون» ساخته سیامک یاسمی شهره شد.

او از اواخر دهه بیست فعالیت خود را در سینما آغاز کرده و در مهرماه 1349 تصمیم به کناره‌گیری از سینما گرفت. روزنامه‌های عصر دوشنبه شش مهر 1349 متن اطلاعیه او را به چاپ رساندند. ظهوری پس از این اطلاعیه به زیارت خانه خدا رفت و پس از مراجعت از مکه از طرف سندیکای هنرمندان به او پیشنهاد شد تا به عنوان مشاور عالی سندیکا فعالیت کند. ظهوری این پیشنهاد را پذیرفت و ازآن پس در هیچ فیلمی بازی نکرد.

«افسانه و افسون» در فصل‌های متفاوت، داستان زندگی ظهوری را‌ با زبانی ساده و صمیمی روایت کرده است. «دوران خوش کودکی»، «نخستین تجربه نمایشی»، «شاه عبدالعظیم و ماشین دودی»، «تفریحی به نام سینما»، «ورود به هنرستان هنرپیشگی»، «ورود به دنیای افسانه و افسون سینما»، «اندر قضایای ازدواج»، «میهن‌پرست و برای تو» و «باز هم چند خاطره»، نام بخش‌های این کتابند.
در پیوست‌های این کتاب مطالبی چون «بخش‌هایی از متن استعفانامه‌ ظهوری»، «گفت‌و‌گو با ظهوری»، «تقی ظهوری، ‌مبتلا به بیماری خنده» (مطلبی به قلم پرویز خطیبی) و «فیلم‌شناسی تقی ظهوری» به چاپ رسیده است.

«افسانه و افسون» در شمارگان هزار نسخه از سوی نشر آرشام منتشر شده است. این کتاب 159 صفحه و قیمت آن سه هزار و 500 تومان است.

5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 179180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناصر IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    7 1
    سلام کتاب خاطرات تقی ظهوری چطوری باید درخواست داد