فارس نوشت:

رئیس کل بیمه مرکزی دریافت مبلغ در قبال ارائه الحاقیه را توسط برخی شرکت‌های بیمه خلاف قانون اعلام کرد و از پرداخت خسارت بدون کروکی تا سقف 2 میلیون و 250 هزار تومان خبر داد.
 همزمان با اجرای نرخ دیه امسال که از اول آبان ماه اعمال شده است، مردم با مراجعه به شرکت‌های بیمه با ابهامات و حتی مشکلاتی مواجه شده‌اند که رئیس کل بیمه مرکزی برای رفع این ابهامات با حضور در جمع خبرنگاران به این موارد پاسخ داد.
محمد کریمی با اشاره به تدابیر بیمه مرکزی برای اجرای هر چه بهتر نرخ دیه امسال، اظهار داشت: مطابق ابلاغ رئیس قوه قضائیه و وزارت دادگستری نرخ دیه از اول آبان ماه برای ماه‌های حرام 900 میلیون و ماه‌های غیر حرام 675 میلیون ریال مشخص شده است.
وی با بیان این که بیمه مرکزی براساس قانون نرخ جدید دیه را به تمام شرکت‌های بیمه ابلاغ کرده است، افزود: بیمه مرکزی لازم می‌داند با توجه به اینکه چند روزی از ابلاغ این بخشنامه می‌گذرد نکاتی را برای روشن سازی افکار عمومی جامعه عنوان کند.
به گفته رئیس کل بیمه مرکزی بخشنامه اجرای نرخ دیه به تمام شرکت‌های بیمه و نمایندگی‌ها اعم از استانی و کارگزاران ابلاغ شده است به این صورت که آنان موظفند از تاریخ اول آبان 1390 بیمه‌نامه‌های جدید شخص ثالث را با تعهدات بدنی 90 میلیون تومان و تعهدات مالی 22.5 میلیون ریال صادر کنند.
وی متذکر شد: البته دراین 5 ماه پایانی از سال با توافق دولت و قوه قضائیه مقرر شده که شرکت‌های بیمه از بیمه‌گذاران خود مابه‌التفاوتی را دریافت نکنند؛ اما در پایان اسفند برای آن دسته از بیمه‌گذارانی که دارای بیمه نامه معتبر برای سال آینده باشند اقداماتی را در دستور کار داریم.
کریمی ضمن تأکید بر اینکه شرکت‌های بیمه در این چند ماه باقی مانده از سال باید برای همه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث معتبر بدون دریافت حق بیمه اضافی، الحاقیه افزایش تعهدات بدنی به مبلغ 900 میلیون ریال صادر کنند، گفت: با تمهیدات لازمی که بیمه مرکزی به کار گرفته است، مردم نباید نگرانی در رابطه با تضییع حقوق خود داشته باشند، چرا که مقرر شده الحاقیه‌ بیمه‌نامه‌های معتبر را شرکت‌های بیمه به آدرس بیمه نامه گذاران صادر کنند که به این واسطه مردم هیچ نگرانی در خصوص الحاقیه‌ها نخواهند داشت.
وی در ادامه افزود: البته اگر ارسال الحاقیه‌ها به آدرس مسکونی بیمه گذاران با زمان طولانی روبه‌رو شود، لزومی بر مراجعه مستقیم مردم به شرکت‌های بیمه نیست.
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه تأکید این نهاد بیمه‌ای بر ارسال تمام الحاقیه‌ها ظرف یک ماه آینده است، تصریح کرد: اگر افراد نگران این موضوع هستند، از ماه آینده می‌توانند با مراجعه تدریجی به شرکت‌های بیمه اقدام به دریافت الحاقه برای بیمه‌نامه‌های خود کنند.
وی در خصوص وضعیت برخی بیمه‌گذاران که فرصت بیمه‌نامه آنها در ماه‌های پایانی سال به اتمام می‌رسد، افزود: این افراد در زمان تمدید بیمه نامه خود باید براساس شرایط جدید اقدام به خرید بیمه نامه کنند.

*مردم تخلف شرکت‌های بیمه را به بیمه مرکزی گزارش دهند

رئیس کل بیمه مرکزی در واکنش به تخلف برخی از شرکت‌های بیمه و دریافت مبالغی برای صدور الحاقیه‌ها، افزود: مطابق توافقات لازم با تمام شرکت‌های بیمه نباید هیچ وجهی از مردم درمقابل صدور الحاقیه‌ها دریافت شود. به این صورت که اگر شرکتی مرتکب این امر شود تخلف محسوب شده و با آن برخورد خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: مردم می‌توانند به محض مشاهده تخلف شرکت‌های بیمه به واحد رسیدگی به شکایات شرکت بیمه مربوطه مراجعه و نارضایتی خود را مطرح کنند. البته اگر ترتیب اثری صورت نگرفت با مراجعه به بیمه مرکزی یا تماس با شماره 22050001 تا 4 شکایات خود را مستقیم با کارشناسان بیمه مرکزی در میان بگذارند.

*پرداخت خسارت بدون کروکی تا سقف 2میلیون و 250 هزار تومان

کریمی در رابطه با اظهارات نیروی انتظامی در پرداخت خسارت بدون کروکی تا سقف 2میلیون و 250 هزار تومان و امتناع شرکت‌های بیمه از ارائه این خسارت، تصریح کرد: بیمه مرکزی با رئیس پلیس نیروی انتظامی کاملاً هماهنگ است و موضوع فوق صحت دارد.
وی در ادامه افزود: شرکت‌های بیمه موظفند که از اول آبان ماه سال جاری خسارات را براساس 2 میلیون و 250 هزار تومان پرداخت کنند، البته این پرداخت شرایطی را نیز شامل می‌شود به صورتی که باید توافق طرفین حادثه وجود داشته باشد و حتماً کارشناس بیمه این امر را تأیید کند.
رئیس کل بیمه مرکزی ضمن تأکید براینکه بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه در خصوص اجرای تعهدات خود به بیمه گذاران ابلاغ لازم را انجام خواهد داد، گفت: چنانچه تعداد محدودی از شرکت‌های بیمه این امر را اعمال نکنند، این نهاد بیمه‌ای به طور حتم با آنها برخورد خواهد کرد.

*نرخ بیمه شخص ثالث و ارتباط بیمه‌گر و بیمه‌گذار

وی با اشاره به اینکه در این 5 ماه باقی مانده از سال عدم دریافت مابه التفاوت از بیمه نامه‌های معتبر به معنای تخفیف صنعت بیمه به بیمه گذاران است، در خصوص تعیین نرخ بیمه شخص ثالث خاطرنشان کرد: در گذشته بیمه شخص ثالث یک تعرفه ثابت داشت و بیمه مرکزی آن را به شرکت‌های بیمه ابلاغ می‌کرد که در حال حاضر این سقف برداشته شده است.
به گفته وی در شرایط فعلی، بیمه مرکزی فقط سقف پایه‌ای را مشخص می‌کند و این شرکت‌های بیمه هستند که متناسب با شرایط خود و بیمه گذار بیمه نامه‌های خود را با اعمال برخی تخفیفات مشخص می‌کنند، البته این نرخ نباید از سقف اعلامی بیشتر باشد.
وی در رابطه با افزایش حق بیمه‌های بیمه شخص ثالث نیز اضافه کرد: حق بیمه‌ها براساس فرمول‌های گذشته تعیین می‌شود و افزایش قابل ملاحظه‌ای مشاهده نخواهیم کرد.
این مقام مسئول در بیمه مرکزی ضمن اعلام این مطلب که حذف بیمه سرنشین از بیمه شخص ثالث خلاف قانون است، گفت: اگر برخی از شرکت‌های بیمه به دلیل عدم روبه رو شدن با زیان اقدام به حذف گزینه سرنشین از تعهدات بیمه نامه شخص ثالث خود کرده باشند مردم آنها را به بیمه مرکزی معرفی کنند تا با آنها برخورد جدی را انجام دهیم.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 180657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =