بر اساس گفته رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمان طراحی تیبا مساله نصب ایربگ (کیسه هوا) و ABS مطرح نبود لیکن قرار بود با قیمت پایین‌تری عرضه شود.

رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) گفت: امروز طراحی و توسعه پلتفرم های جدید خودرو یک نیاز اساسی برای بقای صنعت خودرو و اشتغال ایجادشده در آن است.
'مجید هدایت'در اختتامیه هفتمین همایش بین‌المللی موتورهای درون سوز اظهار داشت: امروز طراحی و توسعه پلتفرم های جدید خودرو یک نیاز اساسی برای بقای صنعت خودرو و اشتغال ایجادشده در آن است و چنانچه افرادی برای دستیابی به این هدف امکاناتی دارند و قدمی برندارند، فرصت سوزی کرده‌اند.

وی افزود: با کمک خودروسازان، قطعه سازان، دانشگاه ها و بخش خصوصی و نیز با بهره گیری از تجارب موفق دنیا، می‌توان در این مسیر حرکت و خودروهای جدید با موتورهای متنوع و سیستم های پیشرفته ارائه کرد.

وی با مروری بر تجربیات صنعت خودرو در خصوص طراحی و توسعه پلتفرم تصریح کرد: طراحی خودروی سمند بعنوان نخستین تجربه ایرانی‌ها پنج و نیم سال به طول انجامید و 350 تا 400 میلیارد تومان هزینه در برداشت لیکن تا سال88 یعنی با گذشت10سال، فقط حدود 100هزاردستگاه از این خودرو تولید شد.

رییس هیات عامل ایدرو با بیان این که ایران خودرو در همان سال 350 هزار خودروی پژو تولید کرده بود، یادآور شد: این مساله نشانگر آن است که سرعت رسیدن به محصول جدید، سرعت قابل اتکایی نبوده است.

 هدایت خودروی تیبا را تجربه دوم و گامی به جلو عنوان کرد و افزود: طراحی و تولید این خودرو نیز مجموعا با توقف هایی که در گذشته داشته هفت سال طول کشید و تولید آن سه سال پس از رونمایی به حدود 15هزار دستگاه رسید که اکنون روزانه 200 دستگاه تولید می‌شود.

وی در عین حال گفت: در زمان طراحی هر دو خودرو مساله نصب ایربگ (کیسه هوا) و ABS مطرح نبود لیکن قرار بود با قیمت های پایین‌تری عرضه شوند که افزایش قیمت پیش آمده نشان می‌دهد باید در کار مهندسی دقت بیشتری صورت می گرفت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: امروز خودروسازان جهانی که سالانه 800 هزار دستگاه تولید می کنند، در بخش تحقیق و توسعه بین سه تا پنج هزار نیروی انسانی فعال دارند و زنجیره تامین آنها نیز دارای بخش تحقیق و توسعه فعال هستند و صنعت خودرو ایران نیز برای راه‌یافتن به بازارهای جهانی و توسعه صادرات باید در این بخش سرمایه گذاری جدی نماید.

هدایت به لزوم آسیب شناسی دلایل تولید پایین موتور ملی (EF7) اشاره کرد و گفت: یکی از علت‌های این موضوع این است که طراحان موتور در زمان طراحی، با زنجیره تامین همراه نبوده‌اند؛ درحالی‌که در دنیا برای طراحی چنین محصولاتی ، دفاتر طراحی با قطعه سازان تماس روزانه برقرار می کنند.

وی اعلام آمادگی کرد که ایدرو حاضر است برای انجام تحقیقاتی کامل در خصوص علل پایین بودن تولید موتورملی پایه گازسوز کمک کند تا مشخص شود چرا تولید این موتور از 25هزار دستگاه در سال بالاتر نرفته است.

وی همچنین تصریح کرد: اگر بخش خصوصی و قطعه سازانی متعهد شوند که سال آینده 50‌هزار دستگاه از این موتور را تولید کنند، سازمان گسترش حاضر به ارائه پیش‌پرداخت این تعهد خواهد بود.

رییس هیات عامل ایدرو بر لزوم تولید سالانه 100هزار موتور ملی پایه گازسوز تاکید کرد و اظهار داشت: اگر بهترین محصول هم کمتر از 100هزار دستگاه در سال تولید شود، این تولید مقرون به‌صرفه نخواهد بود و با ورود دانش فنی جدید به‌راحتی از بازار کنار خواهد رفت.

هدایت با ارائه آماری در خصوص افزایش سهم موتورهای احتراق داخلی در سبد قوای محرکه خودروسازان جهانی، گفت: در سال 2001 این سهم کمتر از 75درصد بوده در حالی که در سال 2011 با وجود تاکید خودروسازان جهانی بر استفاده از موتورهای دونیرو و برقی، این سهم به بیش از 90درصد رسیده است.

وی با بیان این که خودروهای دونیرو و برقی، آینده دنیای خودرو را تشکیل می دهند، افزود: از مجموع چهارمیلیون 445 هزارمدل خودروی سواری که در سال جاری میلادی تولید شده فقط 33 مدل دارای موتور دیگری در کنار موتور احتراق داخلی بوده‌اند که این موضوع نشانگر اهمیت فزاینده موتورهای درون‌سوز در صنعت خودرو است.

رییس هیات عامل ایدرو نیاز کشور در افق 1404 به موتور احتراق داخلی را در بخش خودرو سه میلیون دستگاه اعلام کرد و افزود: هم اکنون حدود یک میلیون و 650 هزاردستگاه خودرو با موتور درون‌سوز تولید می شود و ظرفیت موجود حوزه ریلی و شناورها نیز 1.5 تا دو میلیون کیلووات است که رشد سالانه 50 تا 100هزار کیلووات دارد.

هدایت خاطرنشان کرد: 25هزار شناور سبک درکشور مجهز به موتور درون‌سوز هستند که باید به‌روز شوند و سالانه دو هزار دستگاه موتور هم به این شناورها اضافه می‌شود.

وی همچنین اقتصاد فعلی موتورهای احتراق داخلی را درکشور 2.5 میلیارد دلار اعلام کرد.

/39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 184390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عشق است IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    3 2
    عشق است مصرف کننده داخلی، ماشاء الله همه جیب هاشون پر پول ، هر قیمتی بفروشند می خرند .
    • بدون نام IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۴
      4 0
      مجبوریم... می فهمی؟ تویوتا یاریس تو دوبی 14 میلیونه ولی ایران 35 میلیون. البته پارسال 27 میلیون بود.
  • فرزاد IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۰
    6 1
    بله دیگه یعنی جون مردم اصلا ارزش نداره که ایربگ و ABS براتون مطرح نبود؟
  • مهدی IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۰۸
    0 0
    خداوکیلی این ماشینو واسه آدمای افسرده بخرن،هردفعه که نگاهش کنن کلی میخندن دلشون شاد میشه!مثه ماشین اسباب بازی میمونه،یجوریه خدایی ها ها ها ها