به گفته وزیرنفت،پیش فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی هم اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می شود در آذرماه اجرائی شود.

وزیر نفت از پیش فروش نفت‌خام به مردم از طریق اوراق سلف نفتی (عرضه و معامله قرارداد سلف موازی استاندارد نفت) به عنوان یک روش نوین سرمایه گذاری خبر داد و گفت: این شیوه سرمایه گذاری هم اکنون تصویب شده است و پیش‌بینی می شود در آذرماه اجرائی شود.
رستم قاسمی تصریح کرد: پیش‌فروش نفت به مردم در قالب اوراق سلف نفتی، یکی از روش های نوین برای جذب سرمایه در صنعت نفت است که در دستور کار جدی وزارت نفت قرار دارد و پیش بینی می شود جاذبه زیادی برای مردم و متقاضیان داشته باشد.
وی در تشریح این روش گفت: شرکت ملی نفت ایران برای تأمین مالی طرح‌های سرمایه‌گذاری خود اوراق سلف نفتی به سررسید چهار ساله را به‌وسیله بانک عامل به صورت نقدی به متقاضیان می‌فروشد و وجوه خریداران را جمع‌آوری می‌کند. سپس برگه حواله‌های استانداردی به خریدارن اعطا می‌کند که بیانگر حق مراجعه و دریافت نفت خام یا تسویه نقدی با شرکت ملی نفت ایران در سررسید است. هر برگ اوراق سلف نفتی پیش‌فروش حداقل 10 بشکه نفت خام به قیمت روز (مثلا 100 دلار آمریکا) است. البته با این شرایط ضمن عقد که چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 140 دلار پایین‌تر بود دارنده حواله حق اختیار فروش به 140 دلار به شرکت ملی نفت ایران خواهد داشت و چنانچه در سررسید، قیمت هر بشکه نفت از 160 دلار بالا‌تر بود شرکت ملی نفت ایران حق اختیار خرید به 160 دلار از دارنده حواله خواهد داشت. در صورتیکه در سررسید قیمت هر بشکه نفت بین 140 تا 160 دلار باشد خریداران می‌توانند تسویه نقدی یا مطابق شرایط شرکت ملی نفت ایران تسویه فیزیکی نمایند.
وزیر نفت با بیان این که تامین مالی از طریق پیش‌فروش نفت‌خام به مردم برای نخستین بار در کشور اجرایی می شود افزود: این روش، امروزه بهترین شیوه سرمایه گذاری بدون ریسک است که با حداقل خرید 10 بشکه نفت خام می‌توان سرمایه گذاری کرد و از ارزش افزوده و بازگشت سرمایه خوبی برخوردار بود. با تدبیر استفاده از حق اختیار خرید و حق اختیار فروش ضمن قرارداد سلف نیز ریسک این ابزار از بین رفته است.
به گفته قاسمی، مجوزهای لازم برای این شیوه جدید سرمایه گذاری دریافت و مسائل شرعی و حقوقی آن حل شده است که امیدواریم در آذرماه اجرایی شود.
انتشار اوراق مشارکت ریالی در صنعت نفت
وزیر نفت همچنین از آغاز نخستین مرحله از انتشار اوراق مشارکت ریالی شرکت ملی نفت ایران از روز شنبه 5 آذر در کشور خبر داد و گفت: فروش اوراق مشارکت ریالی، یکی از روش های تامین منابع مالی است که در دستور کار صنعت نفت قرار دارد و برنامه ریزی تبلیغاتی برای آن به‌زودی آغاز می‌شود.
رستم قاسمی با بیان این که اوراق مشارکت ریالی به تدریج با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و توسط بانک‌های عامل منتشر خواهد شد و میزان آن در هر مرحله به چگونگی فروش اوراق بستگی دارد. آین اوراق 4 ساله با نرخ سود علی‌الحساب 17 درصد است. این اوراق قابل بازخرید در بانک عامل است.
/22131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 185597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    5 0
    چرا نفت را نمی آورید به بورس /؟ اگر قانونی نیاز دارید یا اصلاح قانون بودجه را می خواهید می توانید با فوریت به مجلس تقدیم کنید و تصویبش را بگیرید.
  • اسفند IR ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    5 1
    اگه نفت 30 دلار شد کی جواب میده
    • بدون نام MY ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
      4 1
      غصه نخور تا اون موقع دلار شده 2000 تومان ضرر توش نیست
  • بدون نام CH ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    3 0
    این همان پیشنهاد دکتر عاصمی پور در مقاله ای که شما چاپ کردید بود این همان اثر گذاری رسانه است
  • بدون نام IR ۲۳:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۸
    8 0
    نفتمان را خودمان می خریم و خریداران خارجی هم بروند دلارشان را بگذارند در کوزه و آبش را بخورند. به به، به به، به به چه سیاستی، چه کیاستی
  • بدون نام MY ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    11 1
    با کدام پول؟ نکنه فکر کردید با 40 هزار تومنی که به ما میدید اینقدر زیاد میآد که باهاش نفت رو سلف خری کنیم؟ برای محض اطلاع یادآور میشوم خط فقر در ایران 1 میلیون تومن هست و حقوق کارمندی 500 هزار تومن. احتمالا از این نمد هم کلاهی گیر شهروندان درجه 2 مملکت (مستضعفین سابق) نمی آد.
  • بدون نام MY ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    8 0
    آنها که قرار است حواله 10 بشکه نفت را زیر بغلشان بگذارید، مردم عادی کوچه و بازار و خیابان اند؟ و یا از ما بهتران؟
  • حسین US ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۰۸/۲۹
    7 1
    نفت به جای پول نفت در سفره ی مردم