۰ نفر
۱۱ آذر ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۱

ایرج میرزا را خوب نمی‌شناسیم. اهل ظاهر گفته‌اند او شاعری است که همه عمر خود را صرف سرودن هزل و هجو کرد. رکاکت لفظی و معنایی بارزترین ویژگی اشعار اوست و به حکم «از کوزه همان برون تراود که در اوست» هیچ شعر قابل اعتنایی از طبع سخیف او زائیده نشده است. اما حقیقت ماجرا چیز دیگری است.

 کافی است کمی همت کنیم و فارغ از قضاوت اهل ظاهر، دیوان ایرج میرزا را در دست بگیریم و از سر تأمل و عبرت‌آموزی در کلماتش درنگ کنیم تا شاید چیزی ورای پندار اهل ظاهر نصیب‌مان شود. جدا از نکات حکیمانه‌ای که در دیوان آن شاعر مخل یافت می‌شود چند شعر مرثیه نیز در آن دیوان وجود دارد که از بهترین مراثی شعر فارسی به شمار می‌آید و علاوه بر اثبات قوت شاعری گواهیت بر اعتقاد پاک و راستین آن زنده‌یاد به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) دارد.

ایرج میرزا را بیشتر به عنوان شاعری طنز می‌شناسیم، به همین دلیل این غزل را که در رثای سالار شهیدان است در گروه طنز می‌آوریم تا نشانی باشد از ارادت طنزپردازان این سرزمین به ساحت مقدس آقا اباعبدالله‌الحسین(ع):
رسم است هر که داغ جوان دید دوستان
رأفت برند حالت آن داغ دیده را
یک دوست زیر بازوی او گیرد از وفا
وان یک ز چهره پاک کند اشک دیده را
آن دیگری بر او بفشاند گلاب قند
تا تقویت شود دل محنت کشیده را
یک چند دعوتش به گل و بوستان کنند
تا بر کنندش از دل، خار خلیده را
جمعی دگر برای تسلای او دهند
شرح سیاه‌کاری چرخ خمیده را
القصه هرکس به طریقی ز روی مهر
تسکین دهد مصیبت بر وی رسیده را
آیا که داد تسلیت خاطر حسین
چون دید نعش اکبر در خون تپیده را
آیا که غم‌گساری و انده بری نمود
لیلا داغ دیده محنت کشیده را
بعد از پسر دل پدر آماج تیغ شد
آتش زدند لانه مرغ پریده را


 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 187622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • احسان IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    10 4
    باسمه‌تعالي باسلام نمونه‌هاي اين آثار، از شعراي شيعه و غيرشيعه، مسلمان و غيرمسلمان در تاريخ هزارساله‌ي ادبيّات فارسي فراوان ديده مي‌شود، امّا همه‌ي اين موارد گواه اعتقاد پاك و راستين و صحيح شاعر نيست. كما اين كه احيانا اگر در آثار شاعري، مطالب نامربوط يافت شد، به صرف اين مطالب نمي‌توان حكم بر خلود در عذاب و گمراهي صاحب اثر داد و متاسفانه اين افراط و تفريط، همان طور كه در بسياري از شؤون زندگي ما ديده مي‌شود، دامن ادبيّات و تاريخ را نيز گرفته است و اگر كسي بخواهد راه تعادل را پيش گيرد، يا اهل ظاهر خوانده مي‌شود و يا بي‌اعتقاد.دلايلي براي وجود اين گونه آثار در مكتوبات افراد غيرشيعه يا سست‌اعتقاد ذكر مي‌شود كه از آن جمله مي‌توان به موارد ذيل اشاره كرد:
  • احسان IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    12 6
    1- مقبوليّت عام و فارغ از زمان و مكان و قوم و آيين بودن قيام امام حسين عليه‌السّلام و حسن ذاتي قيام عليه ظلم 2- استفاده از مدح و مرثيه اهل بيت عليهم‌السّلام براي نفوذ در جامعه و كسب مشروعيّت و مقبوليّت (به خاطر ارادت عموم مخاطبان زبان فارسي به اهل بيت عليهم‌السّلام) 3- سفارش‌هايي كه گاه به شعرا در اين رابطه ارجاع داده مي‌شده 4- ...
  • احسان IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۲
    14 15
    * * * اصل اين بحث از حوصله‌ي اين مقال خارج است، امّا در مورد مصداق اخير، ايرج ميرزا شاعري معلوم‌الحال است كه علاوه بر هزليّات و اباحي‌گري و بي‌پروايي فراوان در آثارش -كه در زمان خود او نيز زبان‌زد بوده- در برخي موارد صراحتاً به اسلام و احكام آن هجمه مي‌برد، هر چند صدور حكم بهشت و جهنّم براي افراد، خلاف عقل و شرع است، امّا لا اقل حتّي با نگاهي گذرا، براحتي مي‌توان به صحّت اعتقادات و عقايد ايرج‌ميرزا پي برد. ملتمس دعا
  • کاکانجف IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۴
    217 7
    برایم تازگی داشت!تاکنون ایشان را فقط درزمینه طنز وهزل می شناختیم.ازشما سپاسگزاریم.خداوند اجرتان دهد!