ایسنا نوشت:

محمود کلاری که جایزه قورباغه نقره‌ای «کمر ایمیج» را از نوزدهمین دوره جشنواره «پلاس کمر ایمیج» برای فیلمبرداری فیلم «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی دریافت کرده، بامداد روز دوشنبه 14 آذر با استقبال دوستان و هنرمندان تصویربردارش از جمله بهرام مولایی، سیف‌اله صمدیان، شهریار اسدی، بهزاد دورانی و... به تهران بازگشت.
این هنرمند در مراسم اعطای جایزه‌اش که در شهر لوتز برگزار شد، گفت: «این قشنگ‌ترین قورباغه‌ای است که در همه عمرم دیدم و باعث افتخارم است که این جایزه فوق‌العاده را به خاطر این فیلم فوق‌العاده ـ «جدایی نادر از سیمین» ـ می‌گیرم.»
تشکر ویژه کلاری از اصغر فرهادی بود و خوشحال از اینکه به این فیلمساز و شیوهٔ پیشنهادی او برای تصویربرداری این فیلم اعتماد کرده است.
فیلمبرداری روی دستِ منحصر به‌فرد و خلاقانهٔ فیلم «جدایی نادر از سیمین»، مهم‌ترین ویژگی این فیلم است که در کنفرانس خبری مراسم اعطای جایزه در لهستان بیشترین پرسش‌ها و تحسین‌ها را از سوی منتقدان و خبرنگاران در پی داشت.
کلاری در این نشست عنوان کرد: «12 سال پیش که نخستین بار به ‌خاطر فیلم «باد مرا خواهد برد» ساخته عباس کیارستمی نامزد دریافت جایزه از این فستیوال بودم، اعتقاد داشتم فیلمبرداری خوب یعنی ساختن تصاویری با ترکیب‌بندی زیبا، اما این روز‌ها درحالی‌که تصویربرداری بیش از 60 فیلم را پشت سر گذاشته‌ام، به این باور رسیده‌ام که در سینما، فیلمبرداری خوب درک دقیق فیلمنامه و نزدیک شدن حسی‌تر به مفهوم ذاتی آن است. مهم‌ترین چالش‌ در «فیلم جدایی نادر از سیمین»، دور شدن از خودم و همه تجربه‌ها و باورهای قبلی‌ام بود تا بتوانم تخیل کارگردان را تصویری کنم.»
«کمر ایمیج» جایزه‌ای معتبر و جهانی با سابقهٔ برگزاری 19 سال در لهستان است. این جایزه را مدرسه «ووژ» در لهستان که مهم‌ترین مدرسه فیلمبرداری جهان به شمار می‌رود پیشنهاد و راه‌اندازی کرده است.
 «کمر ایمیج» که از آن به‌عنوان اسکار فیلمبرداری جهان یاد می‌کنند، فستیوالی 10 روزه و تنها فستیوال تخصصی هنر فیلمبرداری در دنیاست که محفلی برای جمع شدن فیلمبردارهای شاخص جهان بشمار می‌رود.
جوایز آن مربوط به فیلمبرداری در شاخه‌های مختلف دانشجویی، مستند، تبلیغاتی، موزیک ـ ویدئو است و نیز بخش اصلی که فیلم‌های بلند داستانی است با نمایش 15 فیلم شاخص دنیا در بخش مسابقه همراه است.
این فستیوال در بخش فیلم‌های بلند سه جایزه قورباغه طلا، نقره‌ و برنز دارد. امسال کلاری برای نخستین بار در تاریخ سینمای ایران توانست برای فیلم «جدایی نادر از سیمین» قورباغه نقره‌ای را از آن خود کند.
در حالی که در جمع 15 فیلم اصلی فیلم‌هایی همچون «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک و «ملانکولیا» ساخته لارس فون تریر حضور داشتند، جولانتا دیلوسکا به‌خاطر فیلم‌ سینمایی «در تاریکی» که فیلم معرفی شده برای اسکار سال 2011 از سوی لهستان است، موفق به دریافت قورباغه طلایی شد. همچنین آندرآ آرنولد برای «بلندی‌های بادگیر» قورباغه برنز بخش مسابقه نوزدهمین دوره جشنواره «پلاس کمر ایمیج» را دریافت کرد.
هیات داوران در جریان برگزاری فستیوال در شهر «لوتز» 15 فیلم نهایی را همراه با تماشاگران می‌بینند و پنج فیلم شاخص را که بیشترین آرای هیئت انتخاب را به خود اختصاص داده‌اند به‌عنوان کاندیداهای اصلی اعلام می‌کنند.
پیش از این نیز محمود کلاری یک‌ بار به‌خاطر فیلمبرداری فیلم «باد مرا خواهد برد» و شهریار اسدی به‌خاطر فیلمبرداری فیلم «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند»، حسین جعفریان به خاطر فیلم‌های «طلای سرخ»، «دربارهٔ الی»، بهرام بدخشانی به‌ خاطر فیلم «بمانی» و بایرام فضلی به‌خاطر فیلم «ماندو» به این جشنواره راه‌یافته‌اند که در این میان شهریار اسدی که سال‌ها به‌عنوان دستیار محمود کلاری با او همکاری کرده، در سال 2004 با فیلم «لاک‌پشت‌ها هم پرواز می‌کنند» در جمع پنج کاندیدای نهایی حضور داشت.
5858
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188070

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =