ایسنا نوشت:

ورود هواپیماهای قطری به کشور همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و مسوولان از هرگونه اظهارنظر در این‌باره خودداری می‌کنند.

 ورود هواپیماهای قطری که موافقان و مخالفان بسیاری داشت اواخر مهرماه مطرح شد ‌طوری‌که به‌ازای افزایش پروازهای قطر ایرویز از 21 به 70 پرواز، پیشنهاد شد که وقتی پروازی از دوحه به مقصد تهران می‌آید باید مسافران ایرانی را به شهرهای دیگر ببرد و پس از آن دوباره به دوحه بازگردد.

بر این اساس، هواپیماهای قطر باید تحت نام یکی از چهار شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان، هما و نفت پرواز کنند و بلیت آنها از طریق این چهار شرکت به فروش برسد؛ همچنین قرار بود این هواپیما‌ها با سوخت 700 تومان فعالیت کنند و به دلیل قیمت سوخت تا حداکثر 25 درصد افزایش قیمت بلیت داشته باشند.

در این راستا علی‌رضا منظری- کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی- با تاکید بر این‌که اگر هواپیماها به صورت استیجاری وارد شوند، ایرادی ندارد، گفت: با این شرایط منابع اقتصادی در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار می‌گیرد.

وی با بیان این‌که قطر ایرویز به دنبال افزایش پرواز‌های بین‌المللی خود و رقابت با ترکیش ایرویز و امارات ایرویز است، ادامه داد: باید امکانات و تسهیلاتی را برای شرکت‌های هواپیمایی داخلی فراهم کنیم تا خدمات خود را گسترش دهند.

همچنین فرج‌الله کریمی مجد با بیان این‌که بهتر است هواپیماهای قطری به صورت استیجاری در کشور فعالیت کنند، اظهار کرد: با توجه به این‌که ایران تحریم است، در صورتی که توافقات برای ورود این هواپیماها به کشور صورت بگیرد، به نفع ما خواهد بود.

وی افزود: با این روش ما بهره‌بردار خواهیم بود اما خدمه و خلبان پرواز با آن‌ها خواهد بود و این همان کاری است که اوایل دهه 70 یا توپولوف‌های روسیه انجام شد.

در مقابل عبدالرضا موسوی- رییس هیئت مدیره انجمن شرکت‌های هواپیمایی- ورود هواپیماهای قطری به ایرلاین‌های داخلی را، تیشه زدن به ریشه شرکت‌های هواپیمایی داخلی دانست و اظهار کرد: ورود هواپیماهای قطری مانند قرارداد ترکمانچای است که هرکس پای آن را امضا کند اسمش در تاریخ می‌ماند.

اما کاپیتان رضا نخجوانی- رییس سازمان هواپیمایی کشوری ضمن امتناع از اظهارنظر درباره مخالفت برخی شرکت‌های هواپیمایی نسبت به ورود هواپیماهای قطری به آسمان ایران و تشبیه آن به عهدنامه ترکمانچای، گفت: شرکت‌های هواپیمایی ایرانی قوی‌تر‌ از آن هستند که به این زودی از صحنه خارج شوند.

اما اکنون پس از گذشت حدود 50 روز از اعلام ورود هواپیماهای قطری از اظهار نظر درباره این موضوع امتناع می‌ورزند به طوری‌که حمید غوابش- دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نسبت به ورود و یا عدم ورود هواپیماهای قطری اظهار بی‌اطلاعی کرد.

همچنین فرهاد پرورش- مدیرعامل هما- تصریح کرد: در جریان این‌که ورود هواپیماهای قطری منتفی شد یا همچنان مذاکره‌ها ادامه دارد نیستم.

به علاوه وزیر راه و شهرسازی نیز از صحبت در این‌باره امتناع می‌ورزد و این در حالی ‌است که اوایل آبان ماه دکتر شهریار افندی‌زاده-معاون وزیر راه و شهرسازی از انجام توافقنامه‌ها در این زمینه خبر داد و اعلام کرد: زمان عملیاتی شدن این توافقنامه‌ها از طریق شرکت‌های هواپیمایی یا وزارت راه ‌و شهرسازی اعلام می‌شود.

اگرچه در بدو امر وزیر راه و شهرسازی از موافقت چهار شرکت هواپیمایی ماهان، آسمان، هما و نفت خبر داده ‌بود اما به نظر می‌رسد یا نارضایتی سایر شرکت‌های هواپیمایی باعث شده تا مسوولان بررسی‌های بیشتری را درباره ورود شرکت‌های هواپیمایی انجام دهند یا این‌که در سکوت این تصمیم را عملی کنند.

 39/39

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =