خانه ملت نوشت:

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات منفعلانه سفیر اخراج شده انگلیس از تهران، اقدام مجلس در تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس را تاثیر گذار خوانده و تاکید کردند: تصمیمات رئیس مجلس و نمایندگان ملت در راستای منافع و خواست ملت ایران و پایان راه خیانتهای انگلیس است. 
 
 فرافکنی سفیر اخراج شده انگلیس، پریشان گویی است
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات سفیر اخراج شده انگلیس و تحلیل وی از نقش رئیس مجلس در حمله به سفارت انگلیس را یاوه‌گویی و فرافکنی خواند و گفت: آنچه مجلس در طرح کاهش رابطه با انگلیس و دفاع از این طرح انجام داد در واقع انعکاس نظر ملت ایران بود.
علاء‌الدین بروجردی، اظهارات دامنیک چیلکات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران علیه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را پریشان گویی خواند و گفتسفیر :انگلیس در ماموریت خود در جمهوری اسلامی ایران فردی شکست خورده و ناموفق بوده و نتوانست به عنوان فردی که در جایگاه سفیر مسئولیت تنظیم روابط میان کشورها را برعهده دارد ، بخوبی عمل کند به همین دلیل هم در صدد توجیه شکست خود است.
نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد:انگلیس نمی‌توانست تحمل کند ایران روابط‌‌ش را با این کشور در سطح کاردار تنزل دهد و حمله دانشجویان به این سفارت را بهانه‌ای برای خروج از خاک ایران قرار داد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه خروج سفارت انگلیس از خاک ایران موجب خوشحالی مردم ایران شد، تاکید کرد: عدم حضور اعضای سفارت انگلیس هیچ ضرری به جمهوری اسلامی ایران وارد نمی‌کند زیرا آنها دیگر نمی‌توانند شیطنت‌های گذشته خود علیه نظام جمهوری اسلامی ایران را انجام دهند و این به نفع ایران است.
 بروجردی اظهارات سفیر انگلیس و تحلیل وی از وقایع رخ داده را یاوه‌گویی نامید و تصریح کرد: اظهارات سفیر اخراج شده انگلیس در مورد ریاست مجلس فرا‌فکنی است زیرا آنچه مجلس در طرح کاهش رابطه با انگلیس و دفاع از این طرح انجام داد در واقع انعکاس نظر ملت ایران بود که موجی از خرسندی را در سطح ملی ایجاد کرد.
 اقدام منفعلانه انگلیس در پی بصیرت رئیس مجلس است
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، اظهارات اخیر سفیر انگلیس نسبت به رئیس مجلس را، در ادامه اقدامات کینه‌توزانه دولتمردان این کشور نسبت به منافع ملی و مردم ایران اعلام کرد و گفت: اقدام منفعلانه انگلیس در پی بصیرتی است که مجلس با تصویب طرح کاهش ارتباط با انگلیس از خود نشان داد.
فرهاد تجری با بیان این­که رئیس مجلس عصاره و چکیده تفکرات گروه­های مختلف سیاسی در کشور است، افزود: با توجه به این که آقای لاریجانی عصاره تفکرات جناح­ها و جریان­های مختلف سیاسی در کشور محسوب می شود و مواضع وی تنفر عمومی را نسبت به سیاست­های خصمانه و کینه توزانه دولتمردان این کشور آشکار می کند بنابراین طبیعی است که دولتمردان انگلیسی دست به چنین اظهارات سخیفی بزنند.
 نماینده مردم قصر شیرین، سر پل ذهاب و گیلان غرب در مجلس شورای اسلامی، با بچگانه خواندن اظهارات سفیر انگلیس در مورد رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولتمردان و دیپلمات‌های این کشور ذره‌ای شعور سیاسی داشتند سعی می‌کردند درک صحیحی از ملت ایران، شخصیت‌های ایرانی و ارزش های مورد تاکید آن‌ها به دست آورند نه این که برای سر پوش گذاشتن بر ناتوانی خود در ایجاد گفتمان دیپلماتیک مواضعی بی‌پایه و اساس را مطرح کنند.
 این نماینده مردم در مجلس هشتم، با تاکید بر این­که آقای لاریجانی از بطن مردم برخواسته و با آراء مردم وارد مجلس شده است تاکید کرد:‌ از آنجا که آقای دکتر لاریجانی تبلور اراده ملت در مجلس هستند هر گونه اهانت وجسارتی به وی اهانت به ملت ایران تلقی می شود.
 عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، با تاکید بر این که رئیس مجلس شورای اسلامی نماد تفکرات ملت ایران است، تاکید کرد: آقای لاریجانی به موقع و به درستی تفکرات و احساسات ملت ایران را درک کرده و آن‌ها را در قالب بیانیه،‌ نطق و بیانیه‌های قبل از دستور به ویژه در ارتباط با اقدامات خصمانه انگلیس اعلام می‌کرد که همین موضوع باعث موضع گیری سفیر انگلیس علیه وی شده است.
 حمایت لاریجانی از طرح کاهش رابطه با انگلیس پاسخ به خواست ملت است
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر اینکه حمایت رئیس مجلس از طرح کاهش رابطه با انگلیس پاسخ به خواست ملت ایران است گفت: اظهارات بی منطق سفیر اخراج شده انگلیس از تهران خباثت ذاتی انگلیسی‌ها را نشان می‌دهد و این کشور در صورتی که بخواهد چنین رویه‌ای را تعقیب کند حتما مجلس بالا‌تر از این چیزی که تصمیم گرفته عمل خواهد کرد.
اسماعیل کوثری درباره اظهارات دامنیک چیلکات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران علیه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: اقدام مجلس در تصویب کاهش روابط با انگلیس، ضربه بسیار کاری و سنگینی به اعتبار سیاست مداران این کشور زد که در طول یکی دو دهه اخیر بی‌نظیر بود.
نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر وشمیرانات در مجلس شورای اسلامی موضع‌گیری سفیر اخراج شده انگلیس از تهران را ناشی از خشم وی خواند و افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از یک سال قبل طرح قطع رابطه با انگلیس را به هیئت رئیسه ارائه کرد، حال اینکه انگلیسی‌ها بخواهند به شخص لاریجانی تهمت بزنند، جزء سیاست‌های تفرقه افکنانه آن‌ها است چون کل کمیسیون و مجلس به دنبال این مسئله بودند.
وی با بیان این‌که علی لاریجانی و 290 نماینده مجلس به خواست کل ملت ایران جواب دادند، ادامه داد: اظهارات بی منطق سفیر اخراج شده انگلیس از تهران خباثت ذاتی انگلیسی‌ها را نشان می‌دهد و این کشور در صورتی که بخواهد چنین رویه‌ای را تعقیب کند حتما مجلس بالا‌تر از این چیزی که تصمیم گرفته عمل خواهد کرد.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات دامنیک چیلکات را غیر دیپلماتیک و قابل پیگیری خواند و تصریح کرد: ‌ علی لاریجانی بعد از تصویب طرح کاهش روابط با انگلیس، از روح حاکم بر ملت و مجلس در صحن علنی حمایت کرد و این چیزی نیست که قابل کتمان و رد باشد.
تدبیر مسئولان نظام در کاهش رابطه با انگلیس، علت اظهارات خصمانه سفیر بریتانیا
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی ادعای اخیر سفیر انگلیس درباره رئیس مجلس شورای اسلامی را حساب شده و جهت‌دار خواند و اتهام علیه مجلس شورای اسلامی را، اتهام به مردم ایران دانست.
غلامرضا اسدالهی ،‌ با بیان این که یکی از توطئه‌های دولتمردان انگلیس نسبت به ایران هجمه به ملت، ‌دولت و مقامات ایرانی بوده است، افزود: همواره این طور بوده که دولتمردان انگلیس نسبت به شخصیت‌های کلیدی و تاثیرگذار ایرانی سیاست‌های خصمانه‌تری را در پیش گرفته‌اند.
نماینده مردم تربت جام و تایباد در مجلس شورای اسلامی،‌ آقای لاریجانی را سیاست‌مداری دپیلمات و کهنه کار توصیف کرد و ادامه داد: وی زمانی که در سمت دبیر شورای عالی امنیت ملی بودند نقش موثری درموازنه سیاسی داشت، همین موضوع باعث شده سیاست‌های خصمانه نسبت به وی تشدید شود.
وی با تاکید بر روشنگریهای رئیس مجلس شورای اسلامی از تریبون مجلس درباره اقدامات خصمانه دولتمردان انگلیس تصریح کرد: واقعیت این است که موضع‌گیریهای آقای لاریجانی درباره عملکرد دولتمردان انگلیس دررابطه با ایران به ویژه بعد از تحریم بانک مرکزی ایران و همچنین یادآوری انفعال انگلیس در حمله به سفارت ایران و به شهادت رساندن تعدادی از دیپلمات های ایرانی در گذشته آنها را به شدت عصبانی کرده است.
عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل نودم قانون اساسی تاکید کرد: ادعای اخیر سفیر انگلیس نسبت به آقای لاریجانی در ادامه سیاست‌های خصمانه دولتمردان این کشور نسبت به ملت،‌ دولت و مقامات ایران است.
 اظهارات غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس قابل پیگیری است
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهارات غیر دیپلماتیک سفیر انگلیس را از طریق مجامع بین المللی قابل پیگیری خواند و گفت: هدف این فرد از اتخاذ موضع علیه مجلس، تفرقه افکنی میان شخصیت‌های سیاسی نظام بود.
سیدحسین نقوی حسینی درباره اظهارات دامنیک چیلکات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران علیه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: این فرد با هدف تفرقه افکنی میان شخصیت‌های سیاسی نظام جمهوری اسلامی چنین حرف‌هایی را بیان کرد.
نماینده مردم ورامین و پیشوا در مجلس شورای اسلامی افزود: دامنیک چیلکات با کج فهمی می‌خواهد پیام روشن و واضح مصوبه نهاد قانون‌گذاری ایران را طوری معکوس کند که حیثیت و اعتبار زیر سئوال رفته انگلیس نزد افکار عمومی جهان قدری بازسازی شود.
وی ادامه داد: ‌ سفیر انگلیس، اراده رئیس مجلس شورای اسلامی را ارجح بر نظر کل نمایندگان نهاد قانون گذاری اعلام کرده، در حالیکه از مدت‌ها پیش تاکنون چندین مرتبه طرح تجدید نظر در روابط با انگلیس از سوی تعدادی وکلای مردم کلید خورد تا خوشبختانه روز یکشنبه (6 آذر) کاهش مناسبات با این کشور به تصویب رسید.
نقوی حسینی با یادآوری دفاع قاطع علی لاریجانی از مصوبه طرح کاهش روابط با انگلیس، تصریح کرد: ایشان در نطق پیش از دستور نشست علنی به سیاست‌های خصمانه، رفتارهای شیطنت آمیز و مداخله گرایانه انگلیس علیه ملت ایران تاخت و مصوبه نمایندگان را کاملا درست و منطقی توصیف کرد، به همین علت سفیر انگلیس هنگام بازگشت به لندن به لاریجانی تهاجم کرد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که دامنیک چیلکات با اظهارات خود قصد تخریب شخصیت لاریجانی و ایجاد تفرقه میان مدیران سیاسی کشور را در سر داشت، ادامه داد: از آنجائیکه ‌ حرف‌های این سفیر اهانت به یک شخصیت سیاسی عالی رتبه کشور ایران محسوب می‌شود، این موضوع قطعا قابل پیگیری است چرا که هیچ سفیری اجازه ندارد علیه مسئولان کشور میزبان اهانت آمیز رفتار کند.
 نمایندگان به نیابت از مردم ایران عمل کردند
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس، با مثبت ارزیابی کردن موضع‌گیری مجلس شورای اسلامی در مقابل سیاست‌های خصمانه انگلیس، گفت: نمایندگان مجلس به نیابت از همه مردم ایران، اقدام به تصمیمی گرفتند که شاید باید خیلی زودتر به آن می‌اندیشیدیم.
حسین نجابت با بیان این‌که موضع‌گیری رئیس مجلس شورای اسلامی در مقابل سیاست‌های خصمانه انگلیس موضع‌گیری به جا و درستی بوده است، افزود: حضرت امام (ره) در جمله‌ای به این موضوع تاکید کردند که هرگاه دشمن از شما تعریف کرد باید به خود شک کنید. از سویی وقتی دشمن به چنین شرایط بدی می‌افتد، زبان به حرف‌های بی‌اساس می‌گشاید. در این شرایط باید خوشحال باشیم.
 نماینده مردم تهران،‌ ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی‌،‌ با تاکید بر این که دفاع از تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس از افتخارات هر کسی است، ادامه داد: دفاع از چنین طرحی جزء افتخارات و موارد مثبت درکارنامه کاری هر شخصی است؛ چه نمایندگان مجلس و چه به طریق اولی‌تر رئیس مجلس شورای اسلامی. ما باید به این نوع نگاه افتخار کنیم.
 عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم، اظهارات سفیر انگلیس نشان از شرایط بحرانی این کشور دانست و تاکید کرد: این اظهارات در شرایطی که سفیر این کشور در آستانه اخراج شدن بوده مطرح شده و چندان ارزشمند نیست که نیازی به پاسخ داشته باشد.
 نجابت، با بیان این که موضع‌گیری آقای لاریجانی در تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس، مقامات این کشور را عصبانی و وادار به صحبت‌های غیر دیپلماتیک کرده‌است، تصریح کرد: هنگامی که موضوع کاهش رابطه با انگلیس مطرح شد همه هم‌رای بودند که این تصمیم باید گرفته شود. خشم دولت انگلیس هم از همین تصمیم جمعی بوده است.
 وی با اعلام این که تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس از جمله طرح‌هایی بود که اجماع همه گروه‌ها در مجلس را به دنبال داشت، ادامه داد: نمایندگان مجلس به نیابت از همه مردم ایران، اقدام به تصمیمی گرفتند که شاید باید خیلی زودتر به آن می‌اندیشیدیم.
 عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم،‌اظهارت سفیر انگلیس را اقدامی برای مطرح و مشهور شدن خواند و گفت: زمانی که شخصی می‌خواهد بر سر زبان‌ها بیافتد و به عبارتی مشهور شود، به جای این که افراد هم رتبه خود را خطاب قرار دهد بزرگان را هدف قرار می‌دهد. ‌سفیر انگلیس در ایران کسی بود که در زمان حضور خود در ایران بارها درخواست دیدار با مراجع، ‌علما و دانشگاهیان را داشت که هیچ‌گاه درخواست وی مورد پذیرش قرار نگرفت. ‌در چنین شرایطی بسیار طبیعی است که دست به بیان چنین اظهاراتی بزند.
 جاه‌طلبی برازنده سردمداران انگلیسی است
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این که اظهارنظرهای اخیر سفیر انگلیس در ایران درباره اتفاق‌های اخیر، کوتاه‌نظری وی را نشان می‌دهد، گفت: اقدام‌های انگلستان در کشورهایی مانند عراق و افغانستان نشان می‌دهد که جاه‌طلبی برازنده سردمداران انگلیسی است.
سیدناصر موسوی‌لارگانی با یادآوری این که مجلس هشتم به اتفاق آرا طرح کاهش رابطه با انگلیس را تصویب کرد،‌ تصریح کرد: حتی برخی از نمایندگان خواهان قطع کامل رابطه با انگلیس بودند.
 نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس پاسخ ایران به دخالت‌های بی‌مورد انگلستان در ایران و جنایات و ظلم‌های این کشور در دنیا بوده است.
 وی با بیان این که تمام مردم ایران از نمایندگان مردم در مجلس برای تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس تشکر کردند، گفت: اظهارنظرهای اخیر سفیر انگلیس در ایران درباره اتفاق‌های اخیر کوتاه‌نظری وی را نشان می‌دهد.
 این عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با بیان این که بررسی طرح کاهش رابطه با انگلیس مدت‌ها در دستور کار مجلس بوده است، تصریح کرد: موضوع تحریم بانک مرکزی ایران باعث شد تا نمایندگان مردم در مجلس با شتاب بالایی این طرح را تصویب کنند و پاسخ قاطعی به اقدام‌های انگلیس بدهند.
 موسوی‌لارگانی با بیان این که اظهار نظر اخیر سفیر انگلیس درباره رئیس مجلس شورای اسلامی ظلم بزرگی در حق لاریجانی است، افزود: تمام نمایندگان مردم در مجلس به علت جنایات و ظلم‌هایی که استعمار پیر در دنیا و به خصوص ایران انجام داده است این طرح را تصویب کردند.
 این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم تأکید کرد: اقدام‌های انگلستان در کشورهایی مانند عراق و افغانستان نشان می‌دهد که جاه‌طلبی برازنده سردمداران انگلیسی است.
 انگلیس به جای فرافکنی کارنامه سیاه خود را ارزیابی کند
عضو فراکسیون روحانیون مجلس، کارنامه سیاه انگلیس در ارتباط با ایران را ، ریشه نفرت تاریخی ملت ایران از این کشور دانست و گفت: اگر قرار باشد در دنیا روزی رفراندوم برگزار شود بی‌تریدی انگلیس، منفور‌ترین کشور در اذهان عمومی دنیا شناخته خواهد شد.
علی بنایی گفت: اظهارات سفیر انگلیس پیش از خروج از تهران در خصوص نقش حاکمیت، به خصوص رییس مجلس شورای اسلامی، در ساماندهی تسخیر چند ساعته سفارت انگلیس بی‌پایه و اساس است. مقام‌های انگلیسی دولتمردان انگلیسی باید پیش از متهم کردن دولت مردان ایرانی، عملکرد خود را نقد و ارزیابی کنند.
 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر دشمنی آشکار انگلیس با ایران افزود: انگلیس با این فرافکنی‌ها نمی‌تواند عملکرد منفی خود را در ارتباط با ایران از خاطره‌ها بزداید و حافظه تاریخی ملت ایران عملکرد منفی انگلستان را به طور کامل در خود ثبت و ضبط کرده است و نقش انگلیس در فضای سیاسی ایران بسیار مخرب‌تر از آن بوده که امروز بتواند مدعی باشد.
 عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر نفرت ملت ایران از دولت انگلیس گفت: اگر قرار باشد در دنیا روزی رفراندوم برگزار شود بی‌تریدی انگلیس با کارنامه سیاه خود در خاورمیانه، آفریقا، ایران و شبهه قاره هند منفور‌ترین کشور در اذهان عمومی دنیا شناخته خواهد شد.
 عضو فراکسیون اصول‌گرایان روابط خصمانه و نفرت ملت ایران را ریشه ورود دانشجویان به سفارت انگلیس توصیف و تصریح کرد: انگلیس به جای تهمت زدن به دولتمردان ایران عملکرد خود را ارزیابی کند.
 اظهارات سفیر انگلیس در ادامه سیاست‌های استعمارگرایانه این کشور است
عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس سخنان سفیر انگلیس را در ادامه سیاست‌های استعمارگرایانه دولت این کشور دانست.
سیدمصطفی طباطبایی‌نژاد بیان کرد: سوابق انگلیس و نحوه برخورد این کشور با ایران در طول 30 سال انقلاب اسلامی برای ملت ایران مشخص و واضح است.
 نماینده مردم اردستان در مجلس شورای اسلامی افزود: سخنان ضد ایرانی دامپینک چیلکات سفیر انگلیس در ایران موجب بیانگر سیاست‌های خصمانه انگلستان در رویایی با ایران است.
 وی با بیان این که مصوبه مجلس ضربه محکمی بر پیکره کشور انگلیس بوده است، ادامه داد: آنان این مصوبه قانونی مجلس را برنتابیدند و اظهارات اخیر سفیر انگلیس ضد مجلس و رئیس مجلس به دلیل عصبانیت آنان است.
 عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس هشتم ضمن مردمی و خودجوش خواندن تظارات در مقابل سفارت انگلیس، تصریح کرد: این جنگ لفظی که سفیر انگلیس علیه مجلس و مردم ایران به راه انداخته‌اند با پاسخ همه مردم همراه خواهد شد.
 ایران از قطع کامل رابطه با انگلیس وحشت ندارد
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تشریح جنایات و خیانت‌های انگلستان در طول تاریخ علیه ملت ایران، گفت: ضرب و شتم دیپلمات‌های انگلیسی از سوی دانشجویان ایرانی دروغ‌پردازی بیش نیست.
علی عباسپور تهرانی فرد نیز درباره اظهارات ضد ایرانی سفیر انگلستان، گفت: وی طی یک موضع‌گیری اعلام کرد، ایران کشوری نیست که افراد بتوانند به طور خودجوش به سفارت خانه‌ای حمله کنند اما این دیپلمات انگلیسی زمینه‌های شکل گیری و پیروزی انقلاب اسلامی را فراموش کرد که چگونه یک حرکت مردمی خارج از استاندارد‌ها و تحلیل‌های غربی پایه‌های سلطنت محمدرضاشاه پهلوی را از بنیان جدا کرد.
 نماینده مردم تهران، ری، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انگلستان در طول تاریخ معاصر ایران خیانت‌ها و حرکت‌های فراوانی را ضد ملت ایران انجام داد، افزود: ‌آن اقدامات هیچ‌گاه با عوض شدن نسل‌ها از حافظه تاریخی ملت ایران پاک نمی‌شود.
وی اعتراض دانشجویان ایرانی به سیاست‌های انگلیس را یکی از نمادهای خشم انباشته ملت ایران علیه استعمار پیر توصیف کرد و افزود: مردم بعد از پیروزی انقلاب با رفعت و عطوفت اسلامی رویکرد گسترش روابط با سایر کشورهای جهان را در پیش گرفتند و برای جبران گذشته فرصت دیگری به انگلستان دادند اما لندن نه تنها از این فرصت استفاده نکرد بلکه هرجا رصد شود دست توطئه انگلیس بیشتر از سایر قدرت‌های استکباری بارز و نمایان است.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با یادآوری پیش قدم شدن انگلیس برای تحریم بانک مرکزی ایران، ادامه داد: با این تفاسیر تنفر و خشم ملت آزادی‌خواه ایران از سیاست‌های استعمار پیر کاملاً منطقی و قابل توجیه است.
وی ادامه داد: سفیر انگلیس در ایران اعلام کرده که نباید انتظار داشت روابط مناسبات دو کشور در آینده نزدیک عادی شود، واقعیت آن است که ایران هم تمایلی به این کار ندارد چراکه ارتباط با سایر کشور‌ها برای حل مشکلات مشترک در قالب رایزنی‌های دیپلماتیک است اما لندن در مقاطع مختلف از نقطه ضعف جامعه ایران برای ضربه زدن به نظام جمهوری استفاده کرد.
عضو مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: سفیر انگلیس درباره تصویب قانون کاهش روابط تهران و لندن نیز علی لاریجانی و علاءالدین بروجردی را مقصر دانسته، در حالیکه این اقدام مجلس یک حرکت منطقی و برخواسته از خواسته اصلی ملت بود؛ حتی آن روز رئیس مجلس با پیشنهاد قطع رابطه کامل مخالفت کرد تا روابط تهران با بریتانیا در سطح کاردار باقی ماند.
وی ادامه داد: ایران از قطع کامل رابطه با انگلیس وحشت ندارد اما می‌خواهد در سطح کاردار روابط ادامه پیدا کند تا مانعی برای تداوم گفت‌و‌گو‌های بین المللی ایجاد نشود.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تأکید کرد: ‌ نکته جالب این است که سفیر کشور انگلیس علیه ایران دست به افشاگری می‌زند و رئیس قوه مقننه و رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس را اشخاصی مسئله دار معرفی می‌کند، ایشان باید جواب دهد که براساس کدام کنوانسیون بین المللی به خود اجازه می‌دهد علیه مقامات عالی رتبه کشور میزبان حرف‌هایی خارج از عرف دیپلماتیک به زبان آورد.
وی افزود: سفیر انگلیس اعلام کرده ایران به کنوانسیون ژنو احترام نمی‌گذارد، واقعا این چه کنوانسیونی است که فقط کشورهای مسلمان باید آن را محترم بشمارند، زمانی به سفارت ایران در لندن حمله شد دیپلمات‌های ایران مضروب شدند اما مقامات انگلیسی اقدام درخور توجهی در این باره انجام ندادند.
عباسپور با بیان این‌که ایران قطعا به کنوانسیون‌های بین المللی احترام می‌گذارد، گفت: جمهوری اسلامی در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد انهدام سلاح‌های اتمی را مطرح کرد اما آمریکا و انگلیس خلاف مصوبات آژانس بین المللی انرژی اتمی با آن مخالفت و بر نگهداری این سلاح‌ها پافشاری کردند.
وی ادامه داد: ‌ مقامات انگلیس باید بدانند زمانی که آن‌ها خود را سرور جهان می‌دانستند به سر آمده، اکنون ایران و کشورهای اسلامی به دنبال حق مسلم خود هستند و از ژست‌های سیاسی هیچ هراسی را به دل راه نمی‌دهد.
نماینده تهران تصریح کرد: ‌البته احساسات مردم هر کشوری باید در چارچوب قوانین بین المللی بروز و ظهور یابد اما به هر حال با توجه به خیانت‌ها و جنایت‌هایی که سیاست مداران انگلستان در طول تاریخ در قبال مردم ایران انجام دادند، تنفر ایرانیان از آن‌ها امری طبیعی است.
وی افزود: دانشجویان مسلمان ایران با وجود خشم به انگلستان خود را ملزم به رعایت ضوابط اسلامی و انسانی می‌دانند، بنابراین آنچه درباره ضرب و شتم دیپلمات‌های انگلیسی از سوی دانشجویان ایرانی مطرح شد یک دروغ‌پردازی و شایعه پراکنی بیش نیست.
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یادآور شد:‌ اظهارات سفیر انگلیس برازنده خود این کشور است زیرا در طول تاریخ به خود اجازه داد تا برای رسیدن به مقاصد استعماری‌اش میلیون‌ها انسان را در سایر کشور‌ها به خاک و خون بکشد.
 سفیر انگلیس کارنامه سیاه استعماری کشورش را فراموش نکند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با محکوم ساختن ادبیات خصمانه سفیر انگلیس در تهمت زدن به مجلس ایران گفت: سفیر انگلیس به جای تهمت زدن به مجلس ایران، کارنامه سیاه استعماری کشور خود را مرور کند و سعی در بهبود روابط خود با ایران داشته باشد.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: اظهارات سفیر انگلیس بی‌پایه و اساس است وافرادی مثل وی باید به جای این قبیل اظهارات به دنبال اصلاح روابط خصمانه خود با ملت و حاکمیت قانونی ایران باشند.
 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بر جایگاه ممتاز ایران در جهان امروز تاکید کرد و افزود: ایران کشوری است که در صورت تصحیح روابط می‌تواند منشا آثار مثبتی برای انگلیسی‌ها باشد و این با ادامه روند خصمانه کشور انگلیس امکان پذیر نیست.
 وی افزود: سفیر انگلیس به جای تهمت زدن به مجلس ایران، کارنامه سیاه استعماری کشور خود را مرور کند و سعی در بهبود روابط خود با ایران داشته باشد.
 فرهنگی با تاکید بر اینکه حکومت ایران در صورت تجدید نظر انگلیس در روادید و رویکردهای خود آماده برقراری ارتباط مناسب‌تر و بهتر است افزود: در حال حاضر به طور عملی ارتباط ما با سیاستمدران انگلیسی قطع شده و در حالی که با تجدید رویه، این ارتباط می‌تواند بسیار بهتر از آن باشد که در حال حاضر است.
محمدحسین فرهنگی ادامه داد: اظهارات سفیر انگلیس بی‌پایه و اساس است وافرادی مثل وی باید به جای این قبیل اظهارات به دنبال اصلاح روابط خصمانه خود با ملت و حاکمیت قانونی ایران باشند.
 نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی بر جایگاه ممتاز ایران در جهان امروز تاکید کرد و افزود: ایران کشوری است که در صورت تصحیح روابط می‌تواند منشا آثار مثبتی برای انگلیسی‌ها باشد و این با ادامه روند خصمانه کشور انگلیس امکان پذیر نیست.
 انگلیس در پی هجمه علیه مقامات ایران است
 نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در اظهارت اخیر سفیر انگلیس را خبیثانه خواند و گفت: برخلاف اظهارات مطرح شده ، آقای لاریجانی در موضوع قطع رابطه با انگلیس تعدیل کننده این طرح به سطح کاهش رابطه بود.
حسین ابراهیمی با رد ادعای سفیر انگلیس مبنی بر دخالت آقای لاریجانی در اصرار بر تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس در مجلس افزود: اتفاقا رئیس مجلس در این زمنیه نقشی بازدارنده و تعدیل کننده داشت،‌ واقعیت این است که سال گذشته ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به دنبال قطع رابطه بودیم و همین موضوع را هم به تصویب رساندیم .
نماینده مردم بیرجند در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر عملکرد رئیس مجلس شورای اسلامی در مجلس در زمان تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس ادامه داد: اگرچه عده ای در مخالفت با طرح کاهش روابط موضوع قطع رابطه را مطرح کردند، رئیس مجلس نقش تعدیل کننده را بازی کرده و موضوع را در حد کاهش رابطه پیگیری کردند.
وی با بیان این که اقدامات انگلیس در حدی خبیثانه و رذیلانه است که لیاقت ارتباط با ایران را ندارد، توضیح داد: اظهارات سفیر انگلیس در مورد شخص آقای لاریجانی ادعایی جهت دار بوده و به هیچ وجه صحت ندارد،‌ آقای لاریجانی از خانواده ای متدین و محترم بوده و در هیچ دوره ای هیچ مشکلی برای این خانواده و شخص آقای لاریجانی ذکر نشده است.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تاکید کرد: اظهارات خبیثانه سفیر انگلیس نباید ملاک عمل قرار بگیرد، واقعیت این است که این تازه اول کار است و مقامات این کشور به زودی هجمه علیه سایر مقامات ایران را آغاز خواهند کرد.
انگلیسی‌ها از هوش، ذکاوت و سیاست‌مداری لاریجانی خشمگین هستند
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان این‌که انگلیسی‌ها از هوش، ذکاوت و سیاست‌مداری لاریجانی خشمگین هستند، گفت: ‌ لندن هرگاه بخواهد اقدامی ایذایی ضد کشوری انجام دهد، ابتدا افرادی که مانع تحقق امیالش هستند را تخریب می‌کند.
عزت الله یوسفیان ملا درباره اظهارات دامنیک چیلکات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران علیه رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: علی لاریجانی از جمله مغزهای متفکر است که توطئه‌ها و نقشه‌های شوم انگلیس را در قبال ایران به خوبی تشخیص می‌دهد و با اقدامی مناسب مانع از عملیاتی شدن آن‌ها می‌شود.
نماینده مردم آمل و لاریجان در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که انگلیسی‌ها از هوش، ذکاوت و سیاست مداری لاریجانی مطلع هستند، افزود: لندن هرگاه بخواهد اقدامی ایذایی ضد کشوری انجام دهد، ابتدا افرادی که مانع از تحقق طرح، برنامه و امیالش هستند را تخریب می‌کند.
وی با یادآوری کارنامه درخشان علی لاریجانی در دوران دبیری شورای عالی امنیت ملی، افزود: ‌ آن روز‌ها انگلیس در جریان مذاکرات هسته‌ای بار‌ها و بار‌ها از سوی لاریجانی مات شد، به همین علت آن‌ها از هوشمندی، علم، آگاهی و تسلط بسیار بالای لاریجانی در مذاکرات خسته شده بودند.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با اعلام این‌که خشم انگلیس از هوشمندی علی لاریجانی محدود به دفاع وی از مصوبه مجلس درباره کاهش روابط با لندن نمی‌شود، تصریح کرد: لاریجانی در زمان مذاکرات هسته‌ای تنها کسی بود که دست انگلیسی‌ها را رو می‌کرد.
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس ادامه داد: وقتی مجلس طرح دوفوریتی کاهش روابط با انگلیس را به تصویب رساند لاریجانی نخستین مسئول رسمی کشور بود که در حمایت از این مصوبه مجلس موضع گیری رسمی و قاطع کرد.
ادعای سفیر انگلیس هیچ پشتوانه حقوقی ندارد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با بیان این‌که خشم مردم ایران در حمله کوتاه مدت به سفارت تحقق یافت، گفته‌های سفیر انگلیس را نقد کرد و گفت: این حرکات فقط در شأن مسئولان انگلیس است که در تمامی امور دخالت می‌کنند.
محمود احمدی بیغش ادامه داد: اظهارات سفیر انگلیس پیش از خروج از تهران درباره نقش و ساماندهی حاکمیت ایران در هدایت دانشجویان برای ورود به سفارت انگلیس بی‌پایه اساس است و رییس مجلس در ورود دانشجویان و تسخیر چند ساعته سفارت انگلیس هیچ نقشی نداشته و ادعای سفیر این کشور نیز هیچ پشتوانه حقوقی ندارد.
 نماینده مردم شازند تاکید کرد: انتظار هم این است که دولت بی‌منطق انگلیس اظهاراتی از این دست داشته باشد و آن‌ها اگر ادعای این موضوع را دارند پس بی‌شک باید قبول کنند حادثه تروریستی لندن و شهادت دوتن از دیپلمات‌ها ایرانی در این کشور با طراحی و برنامه ریزی سیاستمداران انگلیسی انجام شد.
 احمدی بیغش رفتار انگلیس و تحقیر کردن مردم ایران را طی سالیان پیش سبب حرکت خود جوش دانشجویان توصیف و تصریح کرد: انتظاری بیش از این نیز از سفیر بی‌تدبیر انگلیس نمی‌رفت و این حرکات فقط در شأن مسئولان انگلیس است که در تمامی امور دخالت می‌کنند و مسئولان ما نیازی ندارند که بخواهند ملت را به طور پنهانی به کار ترغیب کنند.
 وی افزود: مردم ما سالهاست از طرف انگلیس تحقیر شدند و حمله دانشجویان به سفارت انگلیس، ریشه در خشم ملت به استعمار پیر دارد.
 تصمیمات مجلس و رییس آن در راستای منافع مردم بود
عضو فراکسیون خط امام مصوبه قانونی مجلس مبنی بر کاهش روابط با انگلیس را مورد حمایت قاطع همه نمایندگان دانست و تاکید کرد: خیانت‌های انگلیس به ملت ایران در طول تاریخ، دلیل تصویب این مصوبه بود و رییس مجلس نیز در این امر به بهترین وجهی و در راستای تصمیم مردم ایران عمل کرد.
مصطفی کواکبیان ،افزود: مصوبه قانونی مجلس مبنی بر کاهش روابط با انگلیس یک مصوبه مورد حمایت قاطع نمایندگان مجلس بود و تمامی سلایق سیاسی و جناح‌ها در این مسئله اتفاق نظر داشتند.
 نماینده مردم سمنان تحریم بانک مرکزی از جانب انگلیس و کارنامه سیاه این کشور در رابطه با ایران را از علل ارائه و تصویب این طرح توسط نمایندگان ملت عنوان و تاکید کرد: هیچ انگیزه‌ای جز محکومیت کار انگلستان در تحریم بانک مرکزی و خیانت‌هایی که دولت انگلستان به ملت ایران در طول تاریخ استعماری داشته است وجود نداشت و مجلس تنها وظیفه قانونی خود را انجام داد.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر غیر قانونی بودن تسخیر چند ساعته سفارت انگلیس افزود: برخورد غیر قانونی که در تسخیر چند ساعته سفارت انگلستان صورت گرفت، مورد تایید هیچ یک از مقامات رسمی ایران نبود و رییس مجلس هم از این اقدام هیچ حمایتی نداشت و صرفا آن را یک حرکت واکنشی و عکس العملی در برابر اقدامات انگلستان تلقی کرد.
 وی افزود: فرافکنی سفیر انگلستان با ادبیات نامطلوبی که به کار گرفتند نشانگر اعتقاد سیاست‌مردان انگلیسی است که تصور می‌کنند هم چنان در دهه‌های 50 و 60 میلادی به سر می‌برند و خودشان را به عنوان ابر قدرت جهانی و در تمامی رویداد‌ها محق می‌دانند که در همه امور داخلی کشورهای دیگر دخالت داشته باشند، اما باید بدانند این دوره برای آن‌ها به سر آمده است.
 عملکرد انقلابی رئیس مجلس باعث اظهارات خصمانه سفیر انگلیس است
عضو هیات رئیسه مجلس اظهارت اخیر سفیر انگلیس را غیردیپلماتیک خواند و گفت:‌ چنین اظهاراتی بیانگر این است که اقدام مجلس در تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس اقدامی تاثیر گذار بوده است.
محسن کوهکن ریزی با بیان این­که طرح کاهش رابطه با انگلیس پس از طی مراحل قانونی، از سوی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید افزود: مجلس شورای اسلامی به صورت قانونی طرح کاهش رابطه را به خاطر خصومت های انگلیس در دستور کار قرار داده و در نهایت با اکثریت آرا آن را به تصویب رساند.
 نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری جمله ای از حضرت امام(ره) ادامه داد: حضرت امام (ره) تاکید کردند هرگاه دشمنان از شما تعریف کردند نگران باشید و به شک بیفتید که چه اتفاقی رخ داده است، در این زمینه هم اگر سفیر انگلیس هنگان خروج از ایران تعریف و تمجیدی از آقای لاریجانی می کرد جای تعجب داشت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس هشتم،‌ اظهارات سفیر انگلیس را اظهاراتی بی اساس و به دور از منطق خواند و تاکید کرد: بهتر بود مقامات انگلیس در این زمینه همانند آبا و اجداد خود زیرکانه عمل کرده و مقداری پخته­تر برخورد می­کردند، شایسته بود سفیر انگلیس زبان دیپلماسی در پیش می گرفت و اظهاراتی مبنی بر این که امیدواریم تنش در روابط دو کشور کم شده و به حداکثر روابط برسیم را مطرح می کرد.
 کوهکن با تاکید بر این که اظهارات سفیر انگلیس علیه رئیس مجلس شورای اسلامی ارادت نسبت به رئیس مجلس را افزایش داده و در کفه اقدامات مثبت آقای لاریجانی قرار خواهد گرفت تصریح کرد: استنباط مقامات انگلیس این است که چون آقای لاریجانی در نطق قبل از دستور خود مواقعی عملکرد و مواضع انگلیس در رابطه با ایران را نقد کرده و به ویژه در نطق عالمانه ای اظهارات مقامات انگلیس مبنی بر ارجاع موضوع ریختن به سفارتخانه انگلیس به شورای امنیت را زیر سوال برده پس در طرح و تصویب آن نقش پررنگی داشته است.
 این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: آقای لاریجانی بعد از بروز چنین حادثه ای در نطق قوی که داشت بر این موضع تاکید کرد اگر ارجاع این موضوع به شورای امنیت امروز بسیار پر اهمیت است پس چرا سال­ها قبل که به سفارت ایران حمله و منجر به مجروح شدن کارمندان شد، این موضوع مطرح نشد.
 عضو هیات رئیسه مجلس اظهارات اخیر سفیر انگلیس را بیانگر عمق جراحت وارده به دولت این کشور در پی مصوبه مجلس توصیف کرد و گفت: تصویب طرح کاهش رابطه با انگلیس به شدت مقامات انگلیس را ناراحت و به چنین واکنشی واداشته است.
 انگلیس به دنبال تفرقه افکنی در حوزه تصمیم گیری سیاست خارجی ایران است
رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس در واکنش به اظهارات سفیر اخراج شده انگلیس، گفت: انگلیس به دنبال تفرقه افکنی در حوزه تصمیم گیری سیاست خارجی ایران است.
حشمت الله فلاحت پیشه درباره اظهارات دامنیک چیلکات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران علیه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: هر تصمیمی که مجلس یا دولت ایران در قبال انگلیس اتخاذ می‌کند براساس اقتضا و شرایط جامعه و پشتوانه مردمی است.
 نماینده مردم اسلام آبادغرب، کرندغرب، گهواره و حمیل در مجلس شورای اسلامی افزود: موضع سفیر اخراج شده انگلیس از تهران نشان می‌دهد که انگلیسی‌ها فکر می‌کنند از مصوبه مجلس شورای اسلامی به شدت آسیب دیدند از این رو با چنین موضع گیری‌هایی سعی در تخفیف یا تضعیف مسئله دارند.
 وی با بیان این‌که دامنیک چیلکات هنگام خارج شدن از ایران به دنبال تفرقه افکنی و ابهام سازی درباره تصمیم گیری در حوزه سیاست خارجی ایران بود، افزود: هیچ وقت در ایران درباره موضوعات مختلف حوزه سیاست خارجی قشری یا سطحی تصمیم گیری نشده و نمی‌شود.
 عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: از آنجاکه انگلیسی‌ها در طول تاریخ نقش منفی در قبال ایران ایفا کردند، امروز نیز سفیر اخراج شده این کشور به جای آنکه برود و به دولت خودش توصیه کند اختلافات را با ایران کنار بگذارند متاسفانه دوباره یک سرخط اشتباه را به لندن نشان می‌دهد.
وی ادامه داد: انگلیسی‌ها بعد از مصوبه مجلس شورای اسلامی فهمیدند که دستشان در خیلی از مسائل بسته شد بنابراین با بهانه تراشی قطع رابطه بین دو کشور را کلید زدند.
 رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: ‌ معتقدم چون هیچ وقت سیاست انگلیسی‌ها در منطقه طوری نبود که قصد قطع روابط طولانی مدت با کشوری را داشته باشند بنابراین آن‌ها در آینده‌ای بسیار نزدیک به تکاپو می‌افتند تا این رابطه را ترمیم کنند، پیام‌هایی که امروز نه به طور مستقیم از سوی دولت انگلیس بلکه از سوی کا‌ترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای از سرگیری مذاکرات به ایران داده می‌شود خود به نوعی حکایت از تلاش انگلیسی‌ها برای از دست ندادن جایگاه و منافعشان در ایران دارد.
 اظهارات سفیر انگلیس در راستای تفرقه‌‌افکنی بین قوای سه گانه است
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس اظهارات سفیر اخراج شده انگلیس از تهران را در راستای تفرقه افکنی بین قوای سه گانه دانست و گفت: ناتوانی این سفیر در برقراری رابطه مناسب با ایران در کارنامه دولت انگلیس باقی می‌ماند. حسن نوروزی درگفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت،اظهارات اخیر سفیراخراج شده انگلیس در مورد مصوبه مجلس شورای اسلامی را، در راستای تفرقه‌افکنی بین‌ قوای سه گانه دانست و گفت: درحالی که وی باید ایران را خانه خود می‌دید، از هر اقدامی علیه ایران و ایرانی‌ها استفاده می‌کرد.
نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سفیر انگلیس با مخالفان داخلی مردم ایران نیز ارتباط داشت، تصریح کرد: وقتی موضع وی و دولت انگلیس در ایران مشخص شد، برای فرار رو به جلو از شکست‌های خود،  اتهام زنی به مقام‌های ایرانی را آغاز کرد.
وی  تاکید کرد: وی سفیری شکست خورده است که نتوانسته به صداقت‌ ملت و دولت ایران پاسخگو باشد.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه تصمیمات نا به حق دولت انگلیس عامل اصلی تصویب مصوبه کاهش رابطه با انگلیس شد، گفت: سفیر انگلیس نتوانست به عنوان نماینده عالی دولت انگلیس در کشوری که مقیم آن است، ارتباط مناسبی را برقرار کند که این ناتوانی در کارنامه دولت انگلیس باقی می‌ماند.
/2727
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • کیومرث رحمانی IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    0 0
    سلام کارنامه انگلیس درست تکلیف مدارک مردم درسفارت انگلیس چه میشود متشکرم