بسیاری از کشورهای تأمین کنندۀ اعتبارات صندوق بین المللی پول نگران بازپرداخت بدهی کشورهای بحران زده هستند.

چشم انداز اقتصادی کشورهایی که نقش مهمی در ساختارهای اروپایی دارند همچون ایتالیا و اسپانیا و همچنین اعتباری که قرار است برای نجات این کشورها از سوی صندوق بین الملل پول اختصاص یابد، نگرانی های زیادی را در ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای تأمین کننده اعتبارات صندوق بین المللی پول به وجود آورده است. این کشورها به نوعی نگران از دست رفتن منابع مالی خود در صندوق بین الملل پول هستند.
یکی از مقامات رسمی آمریکا روز جمعه در این باره گفت که صندوق بین المللی پول نمی تواند با اختصاص بودجۀ کلان به کشورها و همچنین عدم اطمینان نسبت به بازپرداخت آن، نگران عدم ایفای تعهدات کشورهای بحران زدۀ اروپا باشد. به رغم وضعیت نسبتاً باثبات صندوق بین المللی پول، نگرانی های زیادی در خصوص اختصاص اعتبارات پولی صندوق به کشورهای بحران زده وجود دارد.
برخی از کشورها از جمله ایتالیا، اسپانیا در انتظار دریافت اعتبار برای مقابله با بحران هستند و این در حالی است که برخی دیگر همچون یونان، ایرلند و پرتغال تاکنون کمک های زیادی را از صندوق دریافت کرده اند. در صورت پرداخت اعتبار به این کشورها، صندوق پول نیز با کاهش قابل توجهی روبرو خواهد بود.
کشورهای نوظهوری هم که قول داده بود برای مقابله با بحران اقتصادی، پول در اختیار صندوق بین المللی پول قرار دهند، با مشروط کردن اختصاص این کمک ها، تمایلی به سرمایه گذاری برای نجات کشورهای بحران زده ندارند. این کشورها در این مقطع بیشتر نگران بازپرداخت آن هستند.
روز جمعه با توافق حاصل شده میان اعضای اروپا، گام بزرگی برای حل بحران یورو برداشته شد، اما نگرانی ها در خصوص موجودی صندوق بین المللی پول و اختصاص آن به کشورهای بحران زده همچنان ادامه دارد. آمریکایی ها بیش از همه نگران اختصاص یافتن اعتبار کلان به اسپانیا و ایتالیا هستند و حتی این احتمال وجود دارد که این تصمیم با وتوی آمریکا با بن بست مواجه شود. گفته می شود قانونگذاران جمهوریخواه در آمریکا برآنند تا 108 میلیارد دلاری را که ایالات متحدۀ آمریکا در سال 2009 برای صندوق بین المللی پول اختصاص داده بود، از این صندوق خارج کند. حرکتی که می تواند سبب کاهش نفوذ ایالات متحده آمریکا در اختصاص وام به کشورها داشته باشد.

گفتنی است صندوق بین الملل پول در حال حاضر اعتباری معادل 380 میلیارد دلار برای اعطای وام به کشورها در اختیار دارد و این در حالی است که ایتالیا به وام 340 میلیارد دلاری و اسپانیا نیز به 120 میلیارد دلار نیاز دارد. در نشست روز جمعه توافق شد تا مبلغ 150 میلیارد یورو در اختیار صندوق بین المللی پول برای مقابله با بحران قرار گیرد. /263/39

 

خلیج تایمز/10 دسامبر 2011
ترجمه: زهرا خدایی

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188710

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =