۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۳

ایرنا نوشت:

کمیته ملی تدوین پیش نویس قانون اساسی سوریه اعلام کرد: بیش از چند سناریو درباره مدت ریاست جمهوری در قانون اساسی جدید مطرح بوده و این موضوع در حال بررسی است.
کمیته افزود: اواسط هفته جاری کنفرانسی مطبوعاتی برای تشریح آخرین دستاوردها در این زمینه از جمله مدت ریاست جمهوری برگزار می شود.

' سام دله ' سخنگوی کمیته مزبور شنبه شب به خبرنگار ایرنا در دمشق گفت:کمیته کوچک قانونی که از سوی کمیته سراسری مامور بررسی اصول تدوین قانون اساسی و اجرایی کردن آن است،تقریبا بخش اعظم پیش نویس را آماده کرده و هر روز برای تکمیل پیش نویس تشکیل جلسه می دهد.

وی خاطر نشان کرد:پیش نویس برای بررسی به هیات عمومی کمیته ارائه شده است.

این مقام کمیته مزبور با اشاره به برگزاری کنفرانس مطبوعاتی در روزهای سه شنبه یا چهارشنبه درباره تدوین موضوع مدت ریاست جمهوری توسط کمیته کوچک افزود:چند سناریو مطرح شده که همچنان در حال بررسی است.

کمیته ملی تدوین پیش نویس قانون اساسی سوریه نیز هفتم آذرماه اعلام کرد که درصدد تدوین پیش نویسی است که در آن نظام حکومتی شبه ریاست جمهوری،مبتنی بر تعددگرایی سیاسی باشد تا هیچ حزبی جایگاهی خاص نسبت به سایر احزاب نداشته باشد.

دله سخنگوی این کمیته گفت:پس از تصویب اصول حاکم بر تدوین قانون اساسی در نشست های سابق کمیته،کمیته فرعی حقوقی مامور تدوین جزییات آن شد و در روزهای آینده باقیمانده پیش نویس تدوین خواهدشد.

به گفته وی،این اصول شامل موارد ذیل است:حاکمیت ملی، تعددگرایی سیاسی،تاکیدبر همه پرسی به عنوان این که ملت منبع قدرت است،تفکیک قوا، تضمین استقلال قوه قضاییه، حقوق برابر شهروندان، دولت قانونمدار، تمرکززدایی واحدهای محلی، حمایت از تنوع فرهنگی در جامعه سوریه به عنوان یکی از اصول ملی و عاملی که وحدت ملی را تقویت می کند.

وی درباره لغو ماده هشتم قانون اساسی که حزب بعث را حزب حاکم می داند، گفت: 'در پیش نویس قانون اساسی جدید اصلی مشابه ماده هشتم نیست،قانون اساسی خوب باید مبتنی بر تعددگرایی سیاسی و انتخابات باشد یعنی جایی برای یک حزب معین در قانون اساسی نیست اما این که آیا این ماده لغو می شود باید بگویم جزو اختیارات ما نیست.'

کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه با 30 عضو شامل حقوقدانان و سیاسیون چندی پیش از سوی بشار اسد رییس جمهوری سوریه تشکیل شد.51 261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
    8 4
    اینها همه بهانه هستند که مردم را ارام کنند و بعد از مدتی همه چیز به روال سابق برمیگردد