۰ نفر
۲۰ آذر ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۲

امروز 11 دسامبر، شصت و پنجمین سالگرد تأسیس سازمان یونیسف است.

صندوق کودکان ملل متحد United Nations Children's Fund و یا همان یونیسف UNICEF در 11 دسامبر 1946 برای نجات کودکان و آسیب دیدگان در جنگ جهانی دوم تأسیس شد. در اکتبر 1953 مجمع عمومی ملل متحد این سازمان را به عنوان یکی از ارکان دائمی سازمان ملل شناخت و نام آن را از صندوق بین‌المللی اضطراری کودکان سازمان ملل به نام فعلی تغییر داد. در همان سال سازمان ملل بودجه ای را برای کمک و نجات کودکانی که والدین خود را در جنگ از دست داده بودند، اختصاص داد.  مقر این سازمان در نیویورک است. مهمترین اولویت های یونیسف عبارتست از : گسترش آموزش، واکسیناسیون و مبارزه با ایدز، حمایت از کودکان، سلامتی نوزادان.
یونیسف عمدتا در نواحی فقیرتر آفریقا فعالیت می‌کند اگر چه کمک‌رسانی به سراسر جهان را در دستور کار دارد. یونیسف بیشتر در راستای سیاست حمایت از حقوق بشر (کودکان) و انسان محور حرکت می کند. ایران، پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک را در سال 1373 (1994 میلادی)، با قید شرط کلی، تصویب کرد و تا به حال دوبار به کمیته حقوق کودک گزارش داده است. مجلس ایران نیز امضای پیمان‌ "رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان" را در سال 1382 (2003 میلادی) تصویب کرد، اما اجرای آن منوط تصویب نهایی از جانب دستگاه دولتی بالاتری می باشد.
یونیسف توجه خود را به سه استان ایران که بیشترین نیاز را دارند، متمرکز کرده است. این سه استان، هرمزگان، آذربایجان غربی و سیستان‌وبلوچستان می باشند.
یونیسف از اولین سازمانهایی است که کمکهای افراد مشهور را به حساب آوردند. دنی کی اولین بار در سال 1954 نقش سفیر صلح نیت را ایفا کرد و پس از او آدری هیپبورن و دیگران این مسیر را ادامه دادند تا به امروز که جمعی از سفیران صلح نیت که چهره های شناخته شده ای در سطح بین المللی، ملی و منطقه ای هستند به این کار ادامه می دهند.
مهتاب کرامتی، هنرپیشه ایرانی نیز به عنوان سفیر حسن نیت یونیسف انتخاب شد. او دومین سفیر حسن نیت یونیسف ایران بعد از ستاره فوتبال علی دایی است. 263 49
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 188887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =