صدها تن از اندیشمندان، نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، پژوهشگران و مؤلفان آثار علمی، همراه با حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، چهارشنبه شب در سومین نشست اندیشه های راهبردی جمهوری اسلامی، به تعامل فکری و بررسی ابعاد مختلف موضوع زن و خانواده پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از پذایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، هدف از نشست های اندیشه های راهبردی که دو جلسه قبلی آن با موضوع «الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت» و «عدالت» برگزار شده است، ایجاد فضایی علمی و تخصصی برای تضارب آرا و اندیشه ها در جهت ایجاد گفتمان علمی و کاربردی و تصمیم سازی درباره موضوعات راهبردی و مورد نیاز کشور است.
در این نشست 4 ساعته 10 نفر از صاحب نظرانی که مقالات و پژوهشهای آنان از میان 188 مقاله ی رسیده به دبیرخانه نشست، به عنوان آثار برتر شناخته شده، به بیان دیدگاهها و طرح نظریات خود پرداختند.
بعد از ارائه مقالات علمی، حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی، در سخنانی، هدف از برگزاری سلسله نشست های اندیشه های راهبردی با نخبگان و اندیشمندان را، تبادل نظر عالمانه به منظور ایجاد زمینه استفاده از دیدگاههای مختلف علمی و دستیابی به یک اندیشه صحیح و جامع به عنوان قاعده ی برنامه ریزی و اجرا دانستند و تأکید کردند: دستاورد این نشست ها که در موضوعات اساسی ادامه خواهد یافت، باید متین، عمیق، ماندگار و قابل عرضه و دفاع باشد.
ایشان خاطرنشان کردند: درخصوص مباحث مطرح شده در دو نشست قبلی، کارهای خوبی انجام گرفته است و با جدیت نیز پیگیری می شود.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه مسئله زن و خانواده از مسائل درجه یک کشور است افزودند: در خصوص زن و خانواده، منابع و تعالیم اسلامیِ برجسته و متقنی وجود دارد که باید پس از تئوریزه شدن، بصورت نظریه های قابل استفاده، در اختیار همه قرار گیرد.
حضرت آیت الله خامنه ای، نقش و سهم بانوان در نظام اسلامی را ممتاز و بی بدیل دانستند و خاطرنشان کردند: نقش بانوان در دوران مبارزه، پیروزی انقلاب اسلامی، بعد از انقلاب بویژه دوره ی بسیار سخت دفاع مقدس، و در عرصه های مختلف، نقشی مؤثر، ممتاز و بی جایگزین است که با هیچ معیاری قابل اندازه گیری نیست.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اولین کسی که نقش و جایگاه ممتاز بانوان را درک کرد و زمینه ساز نقش آفرینی برجسته زنان در عرصه های مختلف شد، امام بزرگوار بود، همچنانکه آن امام، اولین کسی بود که جایگاه مردم و تأثیر حضور آنان را درک کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: امام (ره) قدر مردم را دانست، تواناییهای آنان را شناخت و با تکیه بر همین شناخت، به آنان اعتماد کرد و مردم نیز به فراخوان امام (ره) در عرصه های مختلف پاسخ دادند و همه قشرها، در هر عرصه ای که نیاز بود، جانانه وارد شدند که این حضور آگاهانه و ضروری، همچنان ادامه دارد.
ایشان با تأکید بر اینکه کشور همواره به حضور زنان در مجموعه حضور ملی، نیازمند است، خاطرنشان کردند: بر همین اساس باید برای حفظ ظرفیت بانوان در جامعه و نقش آفرینی آنان، تلاش شود.
رهبر انقلاب اسلامی، دومین علت مهم ضرورت توجه به موضوع زن را، نقش اساسی و محوری زن در خانواده دانستند.
ایشان خاطرنشان کردند: در نگاه اسلام، خانواده پایه بسیار مهم و سلول اصلی جامعه است، به گونه ای که بدون بهره مندی از خانواده های «سالم، سرزنده و با نشاط»، امکان پیشرفت جامعه به خصوص پیشرفت فرهنگی وجود ندارد و اینگونه خانواده ها نیز بدون حضور زنان مؤمن و فهیم، شکل نمی گیرند و استمرار نمی یابند.
رهبر انقلاب، تمرکز دشمنان بر مقوله زن به عنوان یکی از مبانی هجوم سیاسی – تبلیغاتی به نظام اسلامی را، سومین علت ضرورت توجه کامل به مقوله زن خواندند و افزودند: باید با روشنگری در افکار عمومی مردم جهان، اجازه ندهیم اهداف سیاستگذاران و برنامه ریزان غربی در «حمله به مبانی اسلام در قبال زن»، محقق شود.
ایشان در همین زمینه به فرار زیرکانه غرب از ورود به مقوله خانواده اشاره و خاطرنشان کردند: غربی ها، بحث زن را با شدت مطرح می کنند اما اسمی از خانواده نمی آورند چرا که بحث خانواده از نقاط ضعف بارز آنهاست.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به کارهای فراوان بر زمین مانده در موضوع زن و خانواده تأکید کردند: نظریه پردازی و گفتمان سازی در این زمینه، نیازی حقیقی است که باید مورد توجه روحانیون و اندیشمندان و صاحبنظران حوزه و دانشگاه قرار گیرد که البته نقش رسانه ها نیز در زمینه گفتمان سازی، بسیار مهم است.
حضرت آیت الله خامنه ای سرمایه گذاری پژوهشی و پرهیز از انفعال در «بررسی و نقد نظریات رایج دنیا در باب زن و خانواده را» دو پیش شرط نظریه پردازی در این زمینه دانستند و افزودند: باید با اتکای به داراییهای فراوان علمی، در میان مدت و درازمدت دهها نظریه و الگوی مترقی از اسلام استخراج و ارائه کرد.
ایشان، نگاه غرب به زن را گمراهی و ضلالتی عمیق و بزرگترین اهانت و ضربه به کرامت زن برشمردند و افزودند: حتی افراطی ترین فمینیستها نیز برخلاف تصورشان در حال زدن ضربه ای اساسی به «زن» هستند چرا که با ضایع کردن زن، او را به ابزاری برای شهوت رانی مرد تبدیل کرده اند و متأسفانه این مسئله، در افکار عمومی غرب نیز پدیده ای عادی و پذیرفته شده است.
رهبر انقلاب اسلامی نگاه اسلام به زن را فوق العاده متعالی خواندند و تأکید کردند: در نگاه اساسی اسلام، زن از حیث انسان بودن هیچ فرقی با مرد ندارد و به استناد آیات قرآنی، زن و مرد در مسیر تعالی و قرب الهی، کاملاً یکسانند.
ایشان نگاه اسلام به خانواده را بسیار متعالی و جذاب برشمردند و خاطرنشان کردند: خیلی از مشکلات زنان مربوط به مسائل خانواده است که در این زمینه خلاءهای قانونی و خلاءهای سنتی عجیب و فراوانی داریم که اگر این مسائل حل شود مشکلات برای زنان در اجتماع کاهش می یابد و قابل تحمل می شود.
رهبر انقلاب، جنسیت را در نگاه اسلام، امری ثانوی و عارضی خواندند و افزودند: مسئله جنسیت در کارکردهای زندگی معنا و مفهوم می یابد و در جایگاه زن و مرد در اسلام، هیچ تأثیری ندارد.
ایشان نقش همسری و مادری را، فوق العاده مهم توصیف و خاطرنشان کردند: همسر خوب می تواند مرد را در جامعه به عنصری مفید و مؤثر تبدیل کند.
حضرت آیت الله خامنه ای، مسئله اشتغال زنان در جامعه را، امری قابل قبول و بدون اشکال خواندند اما تأکید کردند: در این زمینه باید 2 شرط اساسی را کاملاً رعایت کرد نخست اینکه اشتغال، کار اساسی زن در خانه و خانواده و مسئولیت مهم همسری و مادری را تحت الشعاع قرار ندهد و دوم اینکه مسئله محرم و نامحرم بخوبی رعایت شود.
ایشان با توصیه به دولت برای کمک به زنان شاغل افزودند: دولت به گونه ای برنامه ریزی کند که زنان شاغل بتوانند به کار اصلی خود یعنی رسیدگی به خانه و خانواده نیز بپردازند.
رهبر انقلاب اسلامی، ازدواج را یک موضوع مقدس در ادیان مختلف بویژه دین اسلام دانستند و خاطرنشان کردند: نباید با برخی کارهای زشت همچون مهریه های سنگین، و یا تشریفات و هزینه های زائد، جنبه قدسی ازدواج را در جامعه از بین برد.
حضرت آیت الله خامنه ای، با تأکید بر اینکه ترویج ازدواج های ساده، کم خرج و با مهرالسُنّه نیازمند گفتمان سازی در جامعه است، افزودند: افراد تأثیرگذار جامعه، اساتید حوزه و دانشگاه و رسانه ها بویژه صدا و سیما نقش مهمی در شکل گیری این گفتمان دارند.
ایشان همچنین نقش مردان را در حفظ کیان خانواده بسیار مؤثر ارزیابی و خاطرنشان کردند: یکی از وظایف مهم مردان، قدرشناسی دائم از نقش و زحمات زنان در خانه است، بویژه بانوانی که زمینه حضور در خارج از خانه را دارند اما برای ایفای کامل نقش مادری، اشتغال خارج از خانه را انتخاب نکرده اند.
رهبر انقلاب اسلامی لزوم قدرشناسی از این بانوان، بویژه تأمین امنیت اقتصادی و بیمه آنان را مورد تأکید قرار دادند.
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان با اشاره به نقش فرزندان در خانواده، یکی از مهمترین وظایف آنان را، احترام به پدر و مادر دانستند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    4 6
    برای زنان خانه دار باید حقوق در نظر گرفته شود.اولویت با حضور زن نزد همسر و فرزندان است.الان زن ها خیلی از شغل های مرد ها رو اشغال کردن.مردها بیکار شدن و در نتیجه افزایش شاغلان حقوق ها کم شده.در حالیکه زن ها باید در مشاغلی که مربوط به زن ها میشه مثل پزشکی و نیروی انتظامی حاضر باشند.اما جاهای دیگه زیادند و اتفاقا در اینجاها کم.