۰ نفر
۲۴ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۰۵

سیما فردوسی

از بین اختلالات مختلف روحی یکی از موارد مهمی که شیوع بیشتری دارد مبحث افسردگی است. با این که به بیماری‌ها و اختلالات روان در کشور ما توجه چندانی نمی‌شود اما باید در نظر گرفت که اختلالی مانند افسردگی در تمام جنبه‌های زندگی تاثیرگذار خواهد بود و می‌‌تواند شرایط فردی، اجتماعی، شغلی و خانوادگی افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.

تحقیقات ثابت کرده است که شیوع افسردگی در بین زنان بیشتر از مردان است و به نظر می‌رسد باید این موضوع را جدی‌تر گرفت و برای مقابله با آن اقداماتی را انجام داد.

در حالی به افسردگی زنان به ویژه زنان خانه‌دار توجه چندانی نمی‌شود که افسردگی زنان می‌تواند کانون گرم خانواده را به خطر بیندازد چرا که زنان از مهم‌ترین ارکان شادابی و سلامت هر خانواده به شمار می‌روند. زنی که نشاط نداشته باشد، در انجام دادن کارهای مربوط به خود و خانواده و تربیت فرزندان و ارتباط با همسر ناموفق خواهد بود و فرزندان در این گونه خانواده‌ها تحت تأثیر این حالات روحی مادر دچار یاس و بدبینی خواهند شد.

افسردگی زنان و دختران در جامعه ما بنا به دلایل اجتماعی و اقتصادی مختلف ممکن است به وجود بیاید که می‌تواند سرچشمه بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی و در عین حال اختلافات خانوادگی باشد.

از مواردی که می‌توان به عنوان دلایل افسردگی زنان و دختران اشاره کرد باید به خشونت‌های خانگی که علیه آنها وجود دارد اشاره کرد. تحقیقات نشان می‌دهد که خشونت و آزارهای جنسی در خانه یا در محیط کار علیه زنان بیماری‌های افسردگی را برای آنان به همراه دارد.

یکی دیگر از این موارد می‌تواند افسردگی پس از زایمان باشد که به سراغ مادران می‌آید و موارد زیادی از این دست را می‌توان مشاهده کرد که نیاز به حمایت همسر و افراد خانواده دارند تا بهبود یابند ولی گاهی مشاهده می‌شود که خانواده‌ها به سادگی از کنار این قضیه می‌گذرند.

فراهم نبودن امکانات اجتماعی و دسترسی پیدا نکردن به فرصت‌های مناسب تحصیلی و شغلی نیز از دیگر مواردی است که می‌تواند سبب ناخشنودی و افسردگی دختران و زنان را فراهم آورد و سر و کار داشتن با تبعیض‌های روزمره که ممکن است با آن مواجه شوند را نباید بی‌تاثیر دانست.

شرایط نامطلوب پس از ازدواج را نیز می‌توان در فهرست این علل و عوامل به حساب آورد به طوری که زنان گاهی در خانه چندین مسوولیت را به عهده می‌گیرند و در درازمدت آنها را خسته و افسرده می‌کند به عنوان مثال در جامعه ما زنان شاغل علاوه بر مسوولیتی که بیرون از خانه دارند، بیشتر مسوولیت‌های درون خانه، نگهداری و مراقبت از فرزندان و احیانا سالمندان بر دوش آنهاست.

با توجه به این مسائل، نقش نهادهای گوناگون اجتماعی در انجام اقداماتی برای کاهش میزان افسردگی در این قشر بسیار مهم و حیاتی به نظر می‌رسد و تلاش نهادهایی مانند صدا و سیما، آموزش و پرورش، نهادها و سازمانهای مربوط به جوانان و خانواده و ... را می‌طلبد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 194043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =