در حالی که رسانه ها از تهیه طرح قطع صادارت نفت ایران به اروپاخبر می دهند، رئیس کمییسیون انرژی مجلس از تهیه این طرح بی اطلاع است.

 به گزارش خبرآنلاین، بعد از تصیم اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران، رسانه ها از تصمیم مجلس برای قطع صادارت گاز به این قاره خبر دادند.18 درصد نفت اتحادیه اروپا از سوی ایران تامین می شود.
 در این شرایط اما ظاهرا تصمیمی مشترک در میان بهارستان نشینان وجود ندارد. چه آنکه آن طور که حمیدرضا کاتوزیان رئیس کمیسیون انرژی مجلس تنها خبری هایی درباره تصمیم مجلس درباره قطع صادارت گاز شنیده است و می گوید:«من هم صرفا شنیده ام که نمایندگانی قصد ارائه این طرح را به مجلس دارند اما این موضوع با توجه به تعطیلی هفته گذشته مجلس هنوز در کمیسیون انرژی بررسی نشده است و چنین نیست که کلیت مجلس به تصمیمی در این باره رسیده باشد.»
رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ما در مسائل بین المللی و سیاسی و اقتصادی باید بسیار مدیریت شده، هماهنگ و منسجم جلو برویم و تمام تصمیم گیری ها باید از مبادی رسمی و توسط افراد ذی صلاح و مسئولان مربوطه اعلام شود، افزود: شرایط امروز کشور بسیار خاص و حساس است، بهتر است نهادها، دستگاهها و افرادی که صلاحیت ورود به مسائل تخصصی را ندارند و اساسا نسبت به تبعات اظهارنظرهای مختلف آگاه نیستند، به این حوزه ورود پیدا نکنند.
دیگر اظهارات وی به نقل از مهر شرح زیر است:
* تصمیم گیری درباره واکنش به تحریم های نفتی اروپا علیه ایران باید از سوی افراد ذی صلاح با عقلانیت و استفاده از خرد جمعی و مشورت با صاحب نظران باشد و آنها باشند که در این باره اعلام نظر کنند نه اینکه هر فردی از هر گوشه کشور اظهارنظر و اعلام سیاست کند، یکی بگوید نفت صادر نمی کنیم، دیگری بگوید به صادرات ادامه می دهیم، یکی بگوید از همین هفته صادرات را متوقف می کنیم! این نوع اظهار نظرها جز ایجاد تشتت نتیجه ای ندارد و نشان می دهد در ایران مجموعه ناهماهنگی وجود دارد که هر کسی ساز خود را می زند.
* نه این اعلام نظرها در تصمیم گیری های کلان نقش دارد و نه لحاظ می شود، آثار منفی این نوع سخنان بیش از آثار مثبت آن است. این اظهارات می تواند به عنوان پیشنهاد مطرح شود و مورد بررسی قرار گیرد اما اینکه فردی یا نماینده ای اعلام کند جمهوری اسلامی ایران چنین تصمیمی دارد، از آنجایی که به طور واقع هنوز مسئله به طور کامل رسیدگی نشده است، نمی تواند درست و به صلاح کشور باشد.
 
* چطور است که مجلس در تصمیم گیری های حساس و پر اهمیت داخلی دخالت داده نمی شود، اما جایی که می خواهند رفتار کاملا منفی و برخورد خصمانه در فضای بین المللی داشته باشند از مجلس به عنوان ابزار استفاده می کنند.
* استفاده از جایگاه مجلس به عنوان ابزار در دست دیگران لطمه به این جایگاه می زند. مجلس شورای اسلامی و نمایندگان آن هرگاه در طی سالهای گذشته احساس کردند که ورودشان به مسائل بین المللی لازم است ورود داشته و به وظیفه خود عمل کرده اند. در این مورد اخیر نیز ابتدا موضوع باید به طور کارشناسی بررسی شود و این کلیت مجلس باشد که با هماهنگی با سایر دستگاهها به تصمیم واحد در راستای اهداف نظام و کشور برسد.
/27212
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195925

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =