۰ نفر
۸ بهمن ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۹

شرق نوشت:

وضع مالی نوزادان متولد سال 89 دیگر حسادت‌برانگیز نیست. نوزادانی که قرار بود برای تولدشان مبلغ یک‌میلیون ‌تومان از دولت هدیه بگیرند و هر ساله هم تا رسیدن به سن قانونی 100 هزار تومان به آن افزوده شود، تا در 18سالگی صاحب حسابی پر از پول باشند. این یعنی پا گذاشتن به جوانی بدون دغدغه مشکلات مالی؛ موضوعی که بیشتر به رویا شبیه بود.


این رویای رنگین اما روز گذشته با حرف‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به طور کامل رنگ باخت. او گفت به دلیل نداشتن مصوبه قانونی و اعتبار یعنی تنها یک‌سال پس از این طرح، دیگر نه از آن یک میلیون تومان و نه از صد هزار تومان‌های بعدی‌اش خبری هست. داستان از این قرار بود که بر اساس مصوبه هیات وزیران دولت دهم در جلسه روز هشتم آبان 88 در مرکز استان خراسان رضوی قرار بود به حساب همه نوزادان متولد شده پس از تاریخ اول فرودین سال 89 مبلغ یک میلیون واریز شود.


این آیین‌نامه به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت مسکن و شهرسازی و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف تامین آتیه فرزندان ایرانی و برای مشارکت و حمایت از تهیه مسکن، ازدواج، اشتغال و تحصیل آنان، تحت عنوان آیین‌نامه تامین آتیه مهر امام رضا (ع) تصویب شد.

بر این اساس قرار گذاشته شد برای همه متولدان پس از تاریخ 1/1/89 توسط مجری طرح، که بانک ملی ایران انتخاب شده بود، حساب سپرده بلندمدت افتتاح ‌شود. موجودی اولیه این حساب مبلغ یک میلیون تومان بود که توسط بانک ملی به حساب نوزاد واریز می‌شد. سن برداشت هم حداقل 20 سالگی برای برداشت 10میلیون ریال وجه اولیه و 18 سالگی برای وجوهی که طی سال‌های دوم به بعد توسط والدین واریز می‌شد اعلام شد.


به این ترتیب اولین گروه از این نوزادان می‌توانستند در اولین روز کاری فروردین سال 1408 به بانک ملی مراجعه کرده و هم یک میلیون اولیه و هم کل مبلغی را که در این 20 سال از سوی دولت و والدین به حسابشان ریخته شده بود، به‌علاوه سود این همه سال دریافت کنند.


محمود احمدی‌نژاد در مراسم افتتاح همین طرح که در نیمه شعبان سال گذشته در نهاد ریاست‌جمهوری با اهدای نمادین دفترچه حساب سپرده به 12 نوزاد متولد سال‌جاری، رسما آغاز شد،در رسای این طرح دولت خود گفته بود: «این طرح را هدیه امام عصر(عج) به ملت ایران تلقی می‌کنیم و امیدواریم در تمام خانواده‌های ایرانی عشق و محبت موج بزند و رحمت و برکات الهی بیش از گذشته بر ملت ایران نازل شود. رییس دولت در این مراسم انتقادات خود را از شعار «دو بچه کافی است»، نیز مطرح کرد و آن را استعماری خواند.


آن‌طور که عبدالرضا شیخ‌الاسلامی در خصوص سرانجام طرح تامین آتیه مهر که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داوطلب اجرای آن شده بود، به مهر گفت: «به دلیل مشکلات قانونی و همچنین عدم تامین اعتبار و منابع مورد نیاز این طرح در حال حاضر اجرایی نشده است. ما هم مسوولیتی تاکنون در قبال اجرای این طرح نداشتیم، ولی داوطلب شده بودیم که اگر قرار است اجرا شود ما از سوی عوامل وزارتخانه و با به کارگیری امکانات موجود، آمادگی اجرای آن را داریم.»


شیخ‌الاسلامی با تاکید بر اینکه اگر مشکلات قانونی این طرح رفع شود و از سویی نیز مجلس با تصویب قانون در این زمینه، تامین منابع و اعتبارات لازم برای اجرایی شدن طرح تامین آتیه مهر را مشخص کن د، مانند طرح بیمه بیکاری، ما آمادگی اجرایی کردن آن را داریم.»در همین حال کافی نبودن اعتبارات سال گذشته به نسبت متولدان آن سال و حذف اعتبار 2500‌میلیاردتومانی پیش‌بینی شده در لایحه بودجه 90 در کمیسیون تلفیق، ادامه اجرای این طرح را نیز در هاله‌ای از ابهام فروبرده بود. در همین حال اما رییس سازمان ثبت احوال نیز پیش از این اعلام کرده بود: 500 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده در سال 89 برای این طرح به طور کامل اختصاص پیدا کرد و برای تعداد زیادی از نوزادان متولدشده، حساب یک میلیون تومانی در بانک ملی باز شد. حالا معلوم نیست والدینی که با چشم امید و شوق این طرح نوزادانی را به این کره خاکی رهنمون کرده‌اند با اعلام تعطیلی طرح چه خواهند کرد.

30145

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    19 0
    از اول هم معلوم بود که این طرح آبکی هستش .
  • بدون نام IR ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۸
    11 0
    یعنی برا تعدادی هم که واریز شده به حسابشان بر داشت میکنند بیچاره نوزادا اینها از همون اول بهشون نامردی شده
  • پدر ژپتو IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    9 0
    بدبخت شدیم.....حالا جواب بچه ام رو چی بدم!!!
  • بدون نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۹
    12 0
    یعنی واقعاً مردم باور کرده بودن !!!!! از همون اول این فقط یک شوخی بود برا خنده !!!!!!!