اسدالله عسگراولادی که در گفت و گویی با خبرآنلاین خود را هفتمین ثروتمند ایران معرفی کرده بود در رابطه با آشفتگی بازار ارز و طلا توضیح می دهد.

در چند هفته گذشته بازار ارز و سکه رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کرد، اتفاقی که با تحت تاثیر قرار دادن بازار کشور، منجر به تعلل فروشندگان در فروش اجناسشان شد، هر چند که پس از آن با واکنش بانک مرکزی و دولت هفته گذشته و با اعلام نرخ مرجع ارز و اعلام نرخ های جدید سود سپرده های بانکی، تا حدودی بازار تحت کنترل قرار گرفت.

«اسدالله عسگراولادی» رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین و عضو هیأت نمایندگان اتاق ایران در رابطه با آشفتگی بازار طلا و ارز توضیح می دهد.

افزایش قیمت های ارز و سکه از چه زمانی آغاز شد و چه عواملی در بروز چنین بحرانی موثر بود؟
تیرماه امسال بود که دو اطلاعیه از سوی دولت، مبنی بر این که خرید و فروش اوراق قرضه به اظهارنامه های بانکی نیاز دارد‏‏، ابلاغ شد و به این علت مردم به بازار سکه و ارز رو کردند، هرچند این موضوع در بورس به طور کلی نامفهوم است.
در این شرایط افرادی که هیچ گونه کار تجاری انجام نمی دادند، وارد بازار سکه و ارز شده و با خرید آن ها از بازار سیاه، باعث خروج تعداد زیادی ارز و سکه از گردش مالی کشور شدند. به این ترتیب، قیمت ها افزایش یافت. روز سه شنبه هفته گذشته، دولت اعلام کرد که بهای ارز تک نرخی خواهد شد تا بتواند تا حدودی بازار ملتهب موجود را ثبات ببخشد.
دولت در روز هشتم بهمن ماه، نرخ ارز را بیش از یک هزار و ٢٢٦ تومان اعلام کرد. در این بین، بهای سکه و طلا نیز در همین تاریخ ٤٥٠ هزار تومان کاهش یافت و به قیمت ٧٥٠ هزار تومان رسید.
حرکت دولت در این وضعیت خوب و تاثیرگذار بود، اما باید این روند ادامه پیدا کند. زیرا اگر قصد حل این مشکل را داریم، باید تثبیت نسبی نرخ ارز به طور مستمر دنبال شود،‏ نه این که به صورت دستوری و برای مدت کوتاهی بهای ارز را پایین نگه داریم.
امروز چند مشکل اساسی وجود دارد. سهمیه مسافران در یک سال، تنها مبلغ یک هزار دلار است و اگر قصد چندین سفر خارجی را در طول سال داشته باشند، باید ارز مورد نیاز خود را از بازار سیاه خریداری کنند.
مشکل دوم مربوط به دانشجویانی است که در خارج از کشور تحصیل می کنند و ما باید بتوانیم ارز مورد نیاز آ نها را نیز تامین کنیم.
از سوی دیگر، بازرگانانی که کالای خود را در اقصی نقاط دنیا به فروش می رسانند‏ نیز با مشکل اصلی بازگرداندن پول به ایران رو به رو هستند. من به عنوان یک فعال اقتصادی پیشنهاد کردم کمیته بررسی ارزی متشکل از نماینده بخش خصوصی یا اتاق و یک نماینده از بانک مرکزی تشکیل شده و به حل این مشکل بپردازند، زیرا در اتاق کارشناسان خوبی وجود دارند که برای مشاوره و حل مشکلات آمادگی کامل دارند.

به نظر شما شیوه مدیریت بانک مرکزی در ایجاد این التهاب در بازار ارز و سکه موثر بوده است؟
نکته پر اهمیت در بحث مدیریت انسجام است و از سوی دیگر تصمیمات بانک مرکزی در خصوص قیمت بازار ارز و سکه باید با ثبات باشد تا مشکلی ایجاد نشود.

یکی از علل افزایش قیمت ارز و سکه محدود کردن گزینه های سرمایه گذاری بیان شده و گفته می شود امروز حضور در بازار مسکن،‏ بورس و یا سرمایه گذاری در بخش تولید با ضرر همراه است، نظر شما در این رابطه چیست؟
هم اکنون یک خط زنجیروار حول محور مدیریت ارز وجود دارد. اگر مدیریت ارز به خوبی اعمال نشود، نابسامانی های بورس بیشتر خواهد شد، زیرا برخی اقلام کالایی هستند که به حمایت های ارزی نیاز دارند و این کالاها شامل کالاهای مجاز‏ و کالاهای ضروری می شوند.
امروز حمایت های ارزی‏، ثبات نرخ ارز و مدیریت منسجم بانک مرکزی از نیازهای فوری اقتصاد کشور است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 196630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۱
    33 0
    "برخی اقلام کالایی هستند که به حمایت های ارزی نیاز دارند"!!!؟!؟ لابد مانند پورشه چندصد میلیونی!!
  • بدون نام DE ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    23 0
    یکی به این اقا بگه چه خبره این همه واردات از چین؟
  • یاری IR ۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۲
    12 0
    شرکت ما در زمینه تولید محصولات پزشکی (بیهوشی و تنفسی) در خاورمیانه بی رغیب است، ولی تا این لحظه هیچ حمایتی از ما نکردن بلکه ما مجبوریم برای تهیه مواد اولیه (گرانول پی وی سی و ...) به صرافی ها مراجعه و به قیمت 1850 تومان حواله کنیم ، در رسانه ها چند وقته اعلام می کنند دلار به نرخ دولتی میدهیم ولی ما هر کجا که فکرش را بکنید مراجعه کردیم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۳
      1 0
      من به جاي تو آه كشيدم