۰ نفر
۲۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰

طی سال های اخیر دو گزاره از سوی مدافعان افزایش نرخ ارز مطرح شده و براساس آنها سعی شده ، تصمیم سازان اقتصادی برای ورود به مسابقه تضعیف ارزش پول ملی هر چه بیشتر ترغیب شوند.

اول آن که، گفته می شود، به صورت کلیشه ای و مکانیکی یک رابطه معنی دار بین تغییرات نرخ ارز و تغییرات صادرات و واردات، وجود دارد. گفته می شود که وقتی نرخ ارز را افزایش دهید، کالاهای خارجی برای مصرف کنندگان داخلی گران تر تمام می شود و بنابراین انگیزه های واردات کاهش می یابد و به همین نسبت و ترتیب، متقاضیان خارجی کالاهای تولید شده در ایران با مقادیر معینی ارز می توانند میزان بیشتری از این کالاها را خریداری کنند و این هم یک انگیزه بزرگ برای افزایش صادرات است.
دوم این که، طی سال های اخیر کسانی انگشت بر روی یک نکته درست می گذارند و از آن استنتاج های غلط می کنند. آن نکته درست این است که می گویند طی 10 سال گذشته میانگین نرخ تورم تجربه شده در اقتصاد ایران به طور نسبی جزء بالاترین نرخ ها در سطح دنیا بوده و بنابراین توان رقابت ایران از این ناحیه دچار اختلال شده است اما برای نتیجه گیری یک بحث نادرست را مطرح می کنند و آن این است که می گویند طی 10 سال گذشته علیرغم رشد نسبی بیشتر تورم در اقتصاد ایران، نرخ ارز تقریباً ثابت بوده است.
اما مشکل این دو گزاره و نوع استدلال نهفته در آنها چیست؟
1-      اگر بخواهیم انتظار تئوریک نهفته در گزاره اول محقق شود، باید حجم عظیمی از واردات را با تولید داخلی جایگزین کرده و به واسطه تقاضاهای صادراتی، یک جهش بزرگ در تولید ملی را شاهد باشیم. معنایش این است که هم اشتغال در ابعاد بی سابقه ای افزایش پیدا می کند، هم سطح عمومی قیمت ها به سمت ثبات می رود و هم دولت طراز بودجه ای پیدا می کند و ده ها دست آورد اغواکننده کوچک و بزرگ دیگر. در حالی که در اقتصاد ایران در طی 40 سال گذشته به طور متوسط 85 درصد کل واردات مربوط می شود به کالاهای سرمایه ای و واسطه ای و مهمترین ویژگی کالاهای سرمایه ای و واسطه ای این است که در کوتاه مدت قابلیت جایگزینی با تولید داخلی ندارند. گزاره های تئوریک گزاره هایی مشروطند یعنی آن روابط تئوریک انتظاری تحت شرایطی اتفاق می افتد نه به حکم علی الاطلاق و در همه زمان ها و همه مکان ها. شما اگر از طریق دست کاری نرخ ارز بخواهید انگیزه تقاضاکنندگان کالاهای خارجی را تحت تأثیر قرار دهید، یکی از مهم ترین پیش شرط هایش این است که ظرفیت های تولیدی جامعه باید بتواند در کوتاه مدت، کالاهای جایگزین وارداتی را در داخل تولید کنند در حالی که اگر این ظرفیت ها وجود داشت، خیلی از مشکلات مان حل می بود و اساساً نیازی به شوک درمانی و امثال آن وجود نمی داشت.
2 - این گزاره که برخلاف رشد بالای تورم در اقتصاد ایران، نرخ ارز نباید ثابت باقی می ماند، از منظر عامیانه می تواند قابل تأمل باشد. برای این که مثلاً از 1380 تا 1390 نرخ ارز با نوسانی 30 درصدی، حول و حوش 800 تومان تغییر کرده است. اما چرا معتقدم این عامیانه است، برای این که از 1381 تا امروز به واسطه روند افزایشی قیمت نفت، ما در کل این 10 سال با مازاد تراز تجاری روبه رو بودیم. الفبای پیامدهای استمرار در مازاد ترازها این است که ارزش خارجی پول ملی باید متناسب این مازاد تراز تقویت شود. یعنی اگر قاعده متعارف رعایت می شد، ما باید شاهد کاهش شدید نرخ ارز باشیم. حالا سؤال این است که پس چرا این نرخ ارز که باید به شدت کاهش پیدا می کرد، عملاً کاهش پیدا نکرده؟ پاسخ این است که آن تلقی های کوته نگر موجب شد که دولت کاهش نرخ ارز را به زیان خود تصور کند.
در نتیجه از طریق گشایش ها و آزادسازی های بی منطق و بسیار مخرب و خلق تقاضاهای کاذب برای واردات کالاهای مصرفی، عملاً برای ارز تقاضا ایجاد می کند تا به صورت مصنوعی و علی رغم الزامات تراز تجاری مثبت 10 ساله نرخ همچنان بالا بماند. عمده این تقاضاها هم خصلت سوداگرانه و غیرمولد دارد. بنابراین این که تصور شود که چون رقم اسمی نرخ ارز تغییر چندانی نکرده پس ما با ثبات نرخ ارز روبرو بودیم، غیرفنی و نادرست است. یک وجه دیگر این استدلال هم این است که می گویند که چون تورم در ایران بیشتر بوده پس ما باید بیاییم نرخ ارز را تغییر دهیم. باز در اینجا هم یک اشتباه و مغالطه خیلی بزرگ وجود دارد و آن هم این است که محور قرار دادن تفاوت سطوح نرخ تورم به عنوان استدلالی برای افزایش نرخ ارز فقط در چهارچوب نظریه برابری قدرت خرید معنی دار هست. در حالی که اگر ما بخواهیم نظریه برابری قدرت خرید را مبنا قرار دهیم، نرخ ارز باید چیزی کمتر از یک سوم قیمت فعلی باشد.
*استادیار اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 27
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • همایون IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    30 1
    اول اسم این بنده خدا کو؟؟ دوم صنایع داخلی محتاج ارز هستند و با گران شدن ارز تولید داخلی نیز به تبع اون گرون میشه حتی اگه دولت صنایغ رو با ارز دولتی حمایت کنه( ایضا اضافه کنید گرانی خدمات و هزینه کارگر ...که با افزایش نرخ ارز افزایش پیدا میکنه ) که اگر قرار باشه حقوق متناسب با تورم افزایش پیدا نکنه و این کار انجام نشه موجب افزایش فقر در اجتماع میشه. سوم اینه که تولید داخلی هیچموقع با حمایت به جائی نرسیده نمونه بارز اون همین خودرو سازی مملکت حمایت جز اتلاف منابع داخلی چیزی درپی نداشته خیلی از کارشناسان معتقدا که اگر سرمایه های هزینه شده در بخش خودروسازی به کشاورزی اختصاص پیدا میکرد و به واردات خودرو می پرداختیم به مراتب مقید تر بود . در ضمن دکمه لابک رو بیارین پایین
    • بدون نام IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      4 0
      دکتر فرشاد مؤمنی
    • بدون نام IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
      2 29
      حمایت از خودروسازی داخلی موجب ارتقای سطح صنعت عمومی کشور شده است. ظاهرا" آقای همایون با صنعت خودرو اشنایی ندارند. البته وضعیت ما با کشورهایی مانند کره قابل مقایسه نیست اما آنها با تکنولوزی و سرمایه گذاری خارجی به این رشد رسیده اند نه با اتکا به منابع داخلی.
    • محمد IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
      2 0
      از هر دو طرف به ضرر مصرف کننده داخلی بخت برگشته است، چون ایران غالباً مواد اولیه و مواد خام صادر می کند. هم افزایش قیمت ارز و هم افزایش صادرات مواد اولیه و مواد خام که باعث گرانی مضاعف و بیکاری می شود.
  • بدون نام US ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    13 6
    خیلی عالی بود
  • بدون نام US ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    16 0
    در ضمن مدیران شرکتها حتی شرکتهای خصوصی به واردات مواد اولیه به واسطه پورسانت، معتاد شده اند و به این راحتی از مواد اولیه شرکتهای داخلی خرید نمی کنند.
  • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    11 18
    این مدیریت ها در راستای به زانو دراوردن امریکا جتایت کار هست
    • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۳۰
      1 0
      عجب!!!!!!
  • vahie IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    31 1
    بانک مرکزی برای این طلا فروشها که وقیحانه قیمت طلا را با دلار 1900 تومنی بالا پایین میکنند فکری نمی کنه ؟؟چرا خلق الله باید طلا را با نرخ آزاد آزاد!! بخرن ؟؟ اونایی که دختر پسر دم بخت دارن چکار کنن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • عباس IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    38 0
    من امروز دلار خریدم به 1820 این حرفها هم کشک است
  • دانشجو IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    10 9
    عالی بود. کاش به حرف های قابل تامل توجه می شد.
  • محمود IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۲
    32 0
    این گرانی ارز فقط به زیان ثروت مردم است. فقیر کردن یک ملت است برای رویای پوچ آنطور که استاد نوشتند.
  • رضا IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    6 49
    ارز باید گران باشد. برای چی باید ارز فروش نفت را بدهند مردم بروند گردش در خارج کشور. و در ثانی ارز ارزان باعث واردات بسیار زیاد کالا های لوکس و قاچاق کالا می شود . ارز سرمایه ملی است. ملتی که نفت می فروشد و خرج می کند , فقط باید دعا کند نفت تمام نشود.
  • بدون نام US ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    13 0
    یک نکته بخش خصوصی هم دارد و آن اینکه عده ایی از بانک ها وام ها کلان گرفته اند و اگر تورم و گرونی زیاد بشه باعث می شود این وام بانکی برای اینها مفت تمام شود اینها اگر بتوانند در جایی نظری دهند که باعث ایجاد تورم شود حتما این کار را می کنند مثلا همان هایی که به دولت نظر مشورتی داده اند که دلار را بکنید 1226 تومان حتما از گرانی که بعدش ایجاد می شود منتفع می شوند مثلا وام های بانکی که گرفته اند برایشان مفت می افتد.
  • بدون نام US ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    12 0
    یه عده ام دارند این وسط با گرانی ارز بازار سیاه ، طلا می فروشند
  • بدون نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    12 0
    الان هیچکس به خصوص شرکتیها تکلیف خودشان را نمیدانند و درصد بالایی کالا و . . . را گرانتر کرده اند و اصلا با دلار تک نرخی حساب نمیکنند و بعد میگویند تک نرخی کرده ایم
  • پای ثابت IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۳
    6 0
    آقا 1 مشاوره هم بیزحمت به آقای بهمنی و آقای حسینی بده ثواب داره والا. دوست عزیزی که جوون دم بخت داری به عروس خانم بگو اگر قراره همه چی مثل خارجی یا مشابهش باشه اولا خارجیا مهریه ندارن دوم اینکه دیگه طلا از مد افتاده مثلا تیتانیوم قبول کن هم صنعتش شکوفاتر بشه هم گرون در نیاد چه کارییییییییییییهههههههههههههه!!!(انشاله همه جوونا خوشبخت بشن 1 همسر خانواده دار گیرشون بیاد)بخدا این چیزا خوشبختی نمیاره
    • ایرانی در راه مانده CZ ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
      11 2
      به فریاد ما برسید؟ دولت باید فکری برای کسانی بکند که فرزندانشان به عنوان محصل درخارج از کشورهستند بکنه ...بخدا قسم من با داشتن سه فرزند محصل ازایران تامین معاش می کردم ..واخیرا درتهران با هزار بدبختی ومشکلات دلار خریدم 1920 تومان...وعملا این گرانی من وامثال بنده را مستقیما فقیر کرده وقادر به ادامه زندگی نیستیم خواهشمندم مسئولین محترم ترتیبی اندیشه فرمایند تا حداقل با تائید سفارت بتوانیم ارز مورد نیاز هزینه زندگی وهزینه تحصیل فرزندانمان را از طریق بانکی با نرخ مرجع تهیه بکنیم ...شایسته ایران وایرانی نیست که بخواهیم دست به بیگانه دراز بکنیم...ایرانی درهرجکای دنیا که باشد ایرانی است .وبا عزت..ولی بخدا قسم بطور ناخواسته گیر افتاده ایم.امیدوارم که با نظر مهربانانه مشکل بنده و
  • ایرانی CZ ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    11 0
    باسلام دولت باید فکری برای کسانی بکند که فرزندانشان به عنوان محصل درخارج از کشورهستند بکنه ...بخدا قسم من با داشتن سه فرزند محصل ازایران تامین معاش می کردم ..واخیرا درتهران با هزار بدبختی ومشکلات دلار خریدم 1920 تومان...وعملا این گرانی من وامثال بنده را مستقیما فقیر کرده وقادر به ادامه زندگی نیستیم خواهشمندم مسئولین محترم ترتیبی اندیشه فرمایند تا حداقل با تائید سفارت همانند دانشجویان بتوانیم ارز مورد نیاز هزینه زندگی وهزینه تحصیل فرزندانمان را از طریق بانکی با نرخ مرجع تهیه بکنیم ...شایسته ایران وایرانی نیست که بخواهیم دست به بیگانه دراز بکنیم...ایرانی درهرجکای دنیا که باشد ایرانی است .وبا عزت..ولی بخدا قسم بطور ناخواسته گیر افتاده ایم.امیدوارم که با نظر مهربانانه مشکل بنده و
  • محسن IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    3 0
    با تشکر از توجه سایت وزین شما به این مطالب پایه. فکر می کنم قیمت گذاری ارز های خارجی مقوله بسیار پیچیده ای است که به راحتی قابل ارایه به کسانی که دانش پایه در این زمینه ندارند نیست. مضافا به اینکه کاهش یا افزایش ارزش پول ملی تبعات هم مثبت و هم منفی خواهد داشت. متاسفانه نویسنده مقاله چکیده مطالب خود را بیان کرده اند. در صورت امکان بحث مفصل تری را در این زمینه با ذکر جزییات آغاز کنید. بالاخره قیمت واقعی ارز خارج از دلال بازی چقدر است؟
  • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    2 0
    چقدر فكر ميكنيد اين نظرسنجي ها و پيشنهادات و اعتراضات در تصميم گيري زحمتكشان تاثير گذار باشه؟ كسانيكه اينقدر درگيرند و به اينها نگاه نميندازند بعيده بيشتر از 5-7 درصد باشه
  • علی IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    2 0
    تو اقتصاد پشتوانه هر کشور موجودی طلای اون کشوره. و وقتی تو کشوری مثل کشور ما برخلاف تمام دنیا که قیمت طلا تقریبا ثابت بوده قیمت طلا افزایش پیدا می کنه، یعنی ارزش پول ما حدودا نصف شده. و مردم کشور ما 50% فقیرتر شدند. عواقب این سهل انگاری دولت تا سال آینده معلوم میشه.
  • اردلان IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    3 0
    موضوع قیمت دلار نیست، موضوع بی ثبات بودن قیمت هاست و عدم شفافیت. صنعت رو که کلا ورشکست کردن رفت. کار ما شده فقط فروش نفت و واردات اجناس خارجی. تا حالا فکر کردین که چه بلایی سر مارک های معتبر ایرانی اومده؟ کفش ملی، پارس، شهاب، جنرال استیل، هما و صدها برند دیگه. یا اون آقا که وضع مالی زیاد خوبی نداره برای چی دانشجو خارج از کشور داره؟ اینقدر وضع مردم و کشور خوبه که ما خبر نداریم!!؟!؟ کسانی که می خوان برن سفر خارجی به چه دلیل می تونن ارز به قیمت مرجع بگیرن و ببرن جای دیگه خرج کنن!
  • امیر DE ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 3
    جدا ! پس اقتصاد دان های یه کشوری مثل چین نفهم تشریف دارن که ارزش پولشون رو پایین تر از ارزش پول واقعیش نگه داشتن؟! با این کار فکر کنم اقتصاد دنیا رو فلج کردن نه دکتر؟؟ اونا ارزش پولشون رو نصف واقعیت ذکر می کن ما دو برابر!! با یه حساب پیچیده( 2*2=4 ) میشه حساب کرد اگه همه شرایط تو دوتا کشور مساوی باشه قیمت تموم شده برای 1 محصول تو ایران حداقل 4 برابر تولیدش تو چین میشه نه؟ در ضمن فکر کنم تراز تجاری مثبت چین امسال یه کم بیشتر از ما بوده! (180 میلیارد دلار!) پس چرا ارزش پولشون زیاد نشده دکتر؟! حتما نفهمیدن! در ضمن به ازای دو برابر شدن قیمت ارز اصولا هزینه تولید داخل دو برابر نمیشه ولی اقتصاد داخل رو از رکود نجات میده اینم مفهومش اینه که درسته ارزش مزدی که کارگرمیگیره کمتره اما حداقل مزد میگره!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 0
    هیچ حرفی که پشتوانه ندارد به خصوص در مورد کنترل بازار و گرانفروشی و ساماندهی و .... قابل باور نیست.
  • سلام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 0
    بعید می دونم افزایش نرخ ارز باعث تشویق صادرات و کم شدن واردات بشه، این کار فقط ریال رو تضعیف می کنه چون کالاهای داخلی هم با بالا رفتن ارز گران می شن و فقط افرادی که سرمایه بصورت ریال نگهداری می کنن متضرر می شن. تنها راه ترغیب به خرید کالاهای داخلی، بالا بردن کیفیت و ارزش ذاتی اونهاست.
  • بازرگان IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    6 0
    من فکر می کنم اگر در این 33 سال مدیران جمهوری اسلامی به فکر اقتصاد پویا بودن حداقل می توانستن وابستگی بو دجه را از نفت کم کنند. تا کشورهای غربی هر لحظه نگویند نفت ایران را تحریم کنند و در کل من فکر می کنم اگر در کشاورزی سرمایه گذاری بزرگی می شد حالا وابستگی از نفت به کمترین حد می رسید. و شما می دانید ما صادرات غیر نفتی در ایران بسیارکم داریم .و به اندازه ای مشکلات جهت صادرات وجود دارد من بازرگان بخاطر اینکه راحت صادرات داشته باشم بدنبال جایزه صادراتی تا امروز بعد از 10 سال نرفتم . وای بر این اقتصاد بیمار ایران