سید محمد خاتمی وضعیت فعلی کشور را قابل اصلاح دانست.

رئیس جمهور سابق کشورمان در دیدار با اقشار مختلف مردم استان گیلان گفت: معتقدم اگر نمی‌گذارند کار کرد و یا این‌قدر کارشکنی‌ها زیاد باشد که نتوان به ایده آل‌ها رسید، نباید آمد، بلکه آمدن ما ممکن است هزینه مملکت را زیادتر کند.

خاتمی تصریح کرد: همه باید تلاش کنیم که هرکس می‌خواهد بیاید با اعتقاد به آرمان‌ها و با این جهت و برنامه که بتواند مملکت را در مسیر خود بیندازد و درست جلو ببرد، بیاید.

بنده به مسوولان دسترسی ندارم، ولی بارها گفته‌ام چقدر مطلوب بود کسانی که مسوولیت و اختیارات دارند خودشان متوجه شوند، روند فعلی قابل اصلاح است تا جامعه کمتر هزینه بدهد.  

خاتمی خاطرنشان کرد: همه باید دل‌مان برای کشور بسوزد، باید برای ارزش‌ها و مصالح کشور تلاش کنیم تا راه بهتر انتخاب شود و در کنار همدیگر به سوی مسیری برویم که مورد رضایت خداست و به نفع کشور است.

خاتمی تاکید کرد: باید از این‌که سرمایه‌های کشور هدر رود جلوگیری کرد، باید در مسیر چشم‌انداز و بهبود وضع زندگی مردم حرکت کرد و هرکس دلش برای اسلام و انقلاب می‌سوزد، نباید در این زمینه تردید داشته باشد.

سیدمحمد خاتمی گفت: این کشور و انقلاب ارزان بدست نیامده که در مقابلش بی‌مسوولیتی احساس کنیم.

وی اضهار داشت: این‌ چه حرفی است که خیال کنیم که اگر کاری از دست‌مان برمی‌آید، ما نمی‌خواهیم به خاطر راحت‌طلبی یا ملاحظات دیگر آن را انجام دهیم، کسی که این کار را بکند مورد لعنت خدا و مردم خواهد بود.

وی افزود: این بدان معنا هم نیست که اگر احساس می‌کنیم نمی‌گذارند کار کنیم و یا ممکن است با آمدن ما کارشکنی‌های فراوانی صورت گیرد و بار دیگر امید مردم به یاس تبدیل شود، حتما بیاییم و در راس مسوولیت‌های رسمی قرار بگیریم؛ بلکه راه‌های مختلفی برای خدمت به کشور، پیشرفت کشور و جلوگیری کشور از عقب‌ماندگی وجود دارد، در عین حال ممکن است زمینه‌ای هم فراهم شود که بتوان کار کرد.

 تفسیرهای عجیب و غریب از قانون اساسی
وی با تاکید بر این‌که یکی از خطرات مهم امروز، تفسیرهای عجیب و غریب از قانون اساسی است افزود: خطر دیگر این است که عنوان قانون را بگیریم و برای بعضی بی‌قانونی‌ها و روش‌هایی که با روح قانون مخالف است کار بیندازیم.

وی تصریح کرد:یکی از جهات مهم اصلاحات این است که باید متوجه این سوء تعبیرها، سوءرفتارها و رویه‌هایی که درحال جا افتادن است و خودش را منتسب به قانون می‌داند، باشد، مردم بدانند و روشن شوند و آن رویه‌ها اصلاح گردد.

وی بر ظرفیت‌های عظیم نظام جمهوری اسلامی و قانون اساسی تاکید کرد و گفت: اگر به این ظرفیت‌ها توجه شود و با آن‌ها ابزاری برخورد نکنیم و کسانی‌که به انقلاب و جمهوری اسلامی و قانون اساسی باور دارند محور کار باشند، قانون اساسی آن‌قدر ظرفیت دارد که می‌توان خواست تاریخی ملت را تامین کرد. مهمترین خواست نظام ما این است که مردم‌سالاری سازگار با معیارهای دینی و فرهنگی در جامعه مستقر شود.

وی جمهوری اسلامی را از این جهت بدیع و بی‌سابقه در تاریخ دانست که به دنبال مردمسالاری سازگار با دین بوده است و گفت: جمهوریت که دست آورد بسیار بزرگ تاریخ فکر و سیاست بشر است؛ گرچه مدرن، ولی می‌تواند با دین سازگار باشد.

رئیس بنیاد باران با اشاره به این‌که بدیل جمهوری، دیکتاتوری و خودکامگی است اظهار کرد: از مهمترین شعارهایی که دیروز داده شد و امروز هم باید داده شود این است که باید همین قانون اساسی را پیاده کنیم؛ البته نقد از قانون اساسی اشکالی ندارد و قانون اساسی هم وحی الهی نیست که بگوییم تغییرناپذیر است.  

پایدار شدن مردم‌سالاری کارسیاسی نیست
خاتمی با بیان این‌که مردم‌سالاری و جمهوری اسلامی را پذیرفته‌ایم و افتخار می‌کنیم که امروز هم این شعارها را می‌دهیم گفت: پایدار شدن مردم‌سالاری ـ که بستگی به رشد فکری و آگاهی مردم دارد ـ تبدیل شدن خواست فطری و احساسی به گفتمان است و این‌که همه در جامعه بفهمند و هزینه آن را بپردازند،ازجمله کارهای درازمدت فرهنگی است، نه سیاسی.

وی در ادامه با اشاره به دو دولت گذشته و نیز به جریان اصلاحات گفت: یکی از انتقادات به دولت اصلاحات این بوده است که دغدغه این جریان و دولت، بیشتر سیاسی بوده است تا اقتصادی؛ چه برسد به این‌که به مسائل روزمره مردم برسد.

رییس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد: معتقدم آن‌چه در توسعه سیاسی در نظر ما بود، مقدمه درمان دردها و مسائل عمیق در جامعه بود و می‌توانست توسعه علمی،اقتصادی و فنی را نیز در کشور ما سریع‌تر کند.شعار ما فقط توسعه سیاسی نبود، بلکه توسعه همه‌جانبه و پایدار بود که از بخش مهم آن با توجه به خواستی که ملت ما همواره برای رسیدن به عدالت و آزادی داشته است،همان توسعه سیاسی در جامعه بود.

وی یادآور شد: مساله توسعه سیاسی مساله بدیعی نبود؛ زیرا معتقدیم توسعه سیاسی نیاز مبرم و تاریخی جامعه بود و ریشه در خواست تاریخی ملت ما داشت.

وی با تاکید بر این‌که مبداء هویت ما انقلاب اسلامی است که یک حادثه زودگذر نبود اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک واقعه بزرگ تاریخی و در ادامه جنبش بزرگ اجتماعی بود که ریشه در یک قرن گذشته داشت و یک مساله عینی خارجی را مطابق با خواست ملت ـ همان جمهوری اسلامی با همه لوازمی که دارد ـ بیان کرد.

خاتمی ادامه داد: این نظام برای ما ارزشمند بوده و هست؛ چراکه هزینه‌های فراوانی برای آن پرداخته‌ایم؛ مگر کسی می‌تواند به سرنوشت ایران و اسلام دلبسته باشد ولی به انقلاب توجه نداشته باشد؟

جامعه مدنی ملازم با ولنگاری نیست
خاتمی همچنین جامعه مدنی را امری مدرن و متعلق به امروز عنوان کرد و افزود: جامعه مدنی ملازم پذیرش دولت و ملت است، اگر قائل به حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان باشیم می‌توانیم آن را بپذیریم و بدون جامعه مدنی حاکمیت انسان بر سرنوشت میسر نخواهد شد و این‌ها لازم و ملزوم همدیگرند.

براساس گزارش روابط عمومی دفتر خاتمی، وی اظهار کرد: جامعه مدنی به صورت تشکل‌ها و نهادهای مدنی در جامعه تحقق پیدا می‌کند که از یک سو از خواست و تقاضای مردم نمایندگی می‌کند و به آن جهت می‌دهد و آن را تسریع می‌کند و باعث منسجم شدن آن‌ها می‌شود. از طرفی واسطه‌ای است بین قدرت متمرکز و مردم که بر قدرت نظارت می‌کند تا قدرت دچار دیکتاتوری نشود و هم می‌تواند سیاست‌های قدرت که به نفع مردم است را بهتر بفهمد و به آن‌ها منتقل کند.

وی تاکید کرد: اگر قائل به جمهوریت و حاکمیت مردم بر سرنوشت‌شان باشیم نمی‌توانیم جامعه مدنی را قبول نداشته باشیم و جامعه مدنی ملازم با ولنگاری نیست.

وی تصریح کرد: معتقدم دستاوردهای دولت و جریانی که روی جنبه سیاسی تکیه داشت و به بی‌تفاوتی و غافل بودن از جنبه‌های دیگر متهم بود، در جنبه های اقتصادی و بین‌المللی بیشتر بود تا جنبه‌های سیاسی.

وی ابراز عقیده کرد: آمدند و گفتند معیشت مردم مورد توجه دولت نیست، پیشرفت و اقتصاد مملکت مورد توجه نیست و امروز کسانی با آن شعارها روی کار آمدند و درست در همین جا موفقیت‌های دولت ما بیشتر است و موفقیت دولت اصلاحات در زمینه معیشت بیشتر از آن‌هایی است که شعار معیشت دادند. 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1984

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =