چهارشنبه 1 آذر 1396
یکشنبه 23 بهمن 1390 - 11:07:00 چاپ

سنگسار و اعدام مجرمان زیر 18سال، از قانون مجازات اسلامی، حذف شد

جامعه > قضایی - سه هفته پیش که سخنگوی شورای نگهبان، درباره تایید صلاحیت های نامزدهای انتخابات مجلس نهم نشست خبری داشت، از تایید چند طرح و لایحه هم خبر داد، یکی از آنها هم قانون مجازات اسلامی بود.

امید کریمی: قانون مجازات اسلامی پس از چند سال بحث و بررسی در مجلس هشتم، نهایتا بهار امسال به شورای نگهبان رفت و میانه های پاییز هم با ایراداتی به مجلس برگردانده شد. پایان دی ماه هم از تایید آن در شورای نگهبان خبر رسید. اما این قانون، چند تغییر عمده نسبت قانون قبلی داشته است. سکوت درباره حکم سنگسار و قتل انسان مهدورالدم، یکی از مهمترین اتفاقاتی است که در این قانون افتاده است.

همچنین حذف مجازات اعدام برای مجرمان زیر 18 سال، الزام دولت به پرداخت مابه التفاوت دیه زن و مرد در مجازات اعدام مرد، سخت گیری های بیشتر برای مجازات متحاوزین، پذیرش توبه به عنوان عامل سقوط مجازات، روشن تر شدن بسیاری از احکام و مجازات برای کاهش زمان دادرسی و وحدت رویه در صدور حکم، تعیین روشی شفاف تر برای محاسبه دیه و موارد بسیار دیگر، از تغییرات این قانون است که البته موجب شده قانون جدید، 200 ماده بیش از قانون قبلی داشته باشد.

اما یکی از مهمترین تغییرات قانون، حذف و یا حداقل سکوت  درباره مجازات سنگسار است. هرچند که در چند سال گذشته، عملا این مجازات اجرا نشده است و دستگاه قضا تلاش کرده، مجازات جایگزین را انتخاب کند.

با این حال در قانون مجازات اسلامی جدید که به زودی و به صورت آزمایشی اجرا می شود، در بخش حدود و دیات، بخش زنا، هیچ اشاره ای به رجم و یا سنگسار نشده است؛ 

 

همچنین در مواد دیگر آمده است:

 

برای مجازات لواط که پیش از این حکم سنگسار وجود داشت، مجازات اعدام پیش بینی شده است؛

 

مجازات کودکان

حذف اعدام اعدام کودکان که معمولا تا 18 سال سن شرعی را شامل می شود، یکی از مهمترین تغییرات قانون مجازات اسلامی است. درواقع مجلس فصلی را برای مجازات اطفال و نوجوانان پیش بینی کرده است. با این ماده قانونی صدور حکم اعدام برای افراد زیر 18 سال محدود می شود؛ قاضی اگر تشخیص بدهد مجرم به کمال عقل نرسیده و یا در حرمت کاری که کرده آگاه نبوده می تواند از مجازات های این بخش استفاده کند.

در ماده 90 قانون آمده است:

 

تکرار جرم

اما در بخشی از این قانون، به تکرار جرم اشاره شده است؛

 

این ماده اما یک استثنا به سود رسانه ها و کودکان دارد؛

 

متن قانون مصوب کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس که به شورای نگهبان ارسال شده و همچنین آخرین اصلاحات شورای نگهبان بر آن  را در پایگاه اطلاع رسانی مرکز پژوهش های مجلس می توانید مشاهده کنید.

4747

28 دیدگاه
  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 12:03:45
    پاسخ
    84 7

    خوب خدا رو شكر . بالاخره تو اين روزا يه خبر خوب شنيديم!

  • هانی
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 12:13:34
    پاسخ
    35 7

    18 سال شمسی یا قمری؟!

    • بدون نام
      یکشنبه 23 بهمن 1390 - 18:28:01
      3 3

      شمسی که همون خورشیدی هست

    • گروه جامعه
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:32:57
      4 0

      ۱۸ سال قمری

  • پیمان
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 13:00:53
    پاسخ
    54 1

    یه فرهنگ لغت هم باید بذارید...!

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 13:13:14
    پاسخ
    18 3

    خبر خوبی بود که من به آن دقت نکرده بودم.

    • بدون نام
      یکشنبه 23 بهمن 1390 - 14:36:10
      9 41

      بدترین خبر بود, مسخره است دیگه, الانه یه جوون زیر 18 سال کاملا عاقل و بالغه و همه چیزو میفهمه, احمق که نیست, وقتی جرمی مرتکب شد یعنی عمدی بوده پس باید شدیدا مجازات بشه

    • بدون نام
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:39:58
      13 4

      حوون ۱۸ ساله، هرچقدرم که نسبت به جوون های نسل قبل بیشتر بفهمه، اونقدر تفکرش و عقلش گسترده نشده که بخواد ذره ای به عاقبت کاری که می کنه آگاه باشه، نم،نش قاتل مرحوم داداشی که حتی پای چوبه دار هم نفهمید چرا قوی ترین مرد ایران رو کشت. جوون ۱۵-۱۶ ساله اونقدر هیجانی هست که عاقلانه تصمیم نگیره.

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 13:37:28
    پاسخ
    23 1

    پس بقیه قانون چی؟ بررسی نمی کنید؟

    • گروه جامعه
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:34:33
      2 1

      به زودی متن میزگرد خبرآنلاین درباره قانون جدید مجازات اسلامی منتشر می شود

  • !
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 13:46:48
    پاسخ
    13 2

    !

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 14:28:03
    پاسخ
    11 28

    پس ما هم هر وقت خواستیم کسی رو بکشیم یه آدم زیر 18 سال اجیر میکنیم !!!آخه این چه قانونیه, قاتل قاتله و باید اعدعم بشه, الان پسر زیر 18 سال میره تجاوز میکنه و هر غلطی دلش بخواد میکنه, این چه مسخره بازیه, مگه آدم 18 ساله بالغ و عاقل نیست پس باید اعدام بشه, با این کار جرم تو ایران که فوق العاده زیاده زیادتر هم میشه, دست نماینده ها درد نکنه که اینقدر قوانین بازدارنده وضع میکنن!!!!!!!!!!!

    • حسین
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:55:07
      14 1

      یعنی قصد کشتن کسی رو هم داری.؟؟!!

    • بدون نام
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 12:28:02
      17 4

      آخه ادم بی سواد اگه تو یه زیر 18سال اجیر کنی تو رو باید اعدام کنن

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 14:38:25
    پاسخ
    8 27

    برید از عربستان یاد بگیرید که بخاطر یک گرم مواد مخدر طرف رو اعدام میکنه, به این میگن مجازات بازدارنده, اگه دزدی کنن دستشو قطع میکنن, یاد بگیرید, حالا اومدنه این قانون رو گذاشتن, واقعا با این کار انواع جرم گسترش پیدا میکنه

    • یاسر
      جمعه 9 خرداد 1393 - 22:25:43
      1 1

      عزیزم اگه تو قانون گذار بودی به نظرم کسی رو زنده نمی گذاشتی یعنی واقعا باید قانونامونو مثه عربستان وضع کنیم گل پسر؟

  • رضا
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 14:54:08
    پاسخ
    10 1

    مشخص نشده كسي كه زير سن 18 سالگي مرتكب قتل شود بعد از گذشتن از سن 18 اعدام خواهد شد يا نه؟

    • گروه جامعه
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 04:28:09
      5 0

      کاربر گرامی؛ وقتی مجرم زیر ۱۸ سال به اعدام محکوم نشود، طبیعتا پس از ۱۸ سالگی هم همان مجازات قبلی را ادامه می دهد. اگر به متن قانون توجه کنید، می بینید که نوشته قاضی با توجه به شرایطی، به جای اعدام مجازات جایگزین برای مجرم زیر ۱۸ سال انتخاب می کند.

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 15:04:29
    پاسخ
    12 0

    این که فهمیدیم بعضی جاهای قوانین اسلامی ما باید به روز و مناسب شرایط کنونی جهان باشه جای بسی خنوشحالی داره امیدوارم که این پیشرفت و ایجاد شعور اجتماعی تاهمین سطح باقی نمونه

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 15:05:02
    پاسخ
    4 0

    منظور تبصره يك همان رجم است . به متن تبصره دقت كنيد .

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 15:11:20
    پاسخ
    3 0

    چه عادلانه!

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 15:38:17
    پاسخ
    14 2

    منشا مجازاتهای اسلامی چیست؟ تا جایی که بنده میدانم و دوره مربوطه را (بنا به ضرورتی) گذرانده ام اصلی ترین منابع آن، قرآن و سنت پیامبر (ص) است. اما بنده متوجه نشدم جرم سیاسی که در ماده 137 آمده در کدام آیه قرآن یا کدام حدیث آمده است. همچنین جرم مطبوعاتی.

    • بدون نام
      دوشنبه 24 بهمن 1390 - 07:19:53
      17 6

      منشا آن مصداق مفسد فی الارض بودن است. والفتنة اشد من القتل (سوره بقرة).

  • بدون نام
    یکشنبه 23 بهمن 1390 - 18:41:57
    پاسخ
    12 0

    به امید روزی که قوانین کشور همگام با مقتضیات زمانی جریانی پویا داشته باشه...

  • بدون نام
    شنبه 6 اسفند 1390 - 17:13:11
    پاسخ
    5 0

    بهترین خبر بود چون زیر 18 سال واقعا هنوز درک درستی از زندگی نداره

  • احمد دریکوند
    چهارشنبه 16 فروردین 1391 - 02:46:19
    پاسخ
    2 0

    سلام علیکم. منبع حکم رجم (سنگسار) چیست؟ لطفا پاسخ دهید! اگر قرآن می باشد/ لطفا بگویید در کدام سوره و آیه آمده است؟ اگر منبع غیر قرآنی دارد/ جای تفکر و تامل دارد. اصلا و حقیقتا *حکم قضایی برای مجازات افراد مجرم و جلوگیری از تکرار آن است. در هر زمان و مکانی احکام قضایی باید در حد *فرهنگ فعال* و *قدرت تفکر و شعور آن جامعه* باشد. بنده صحبتهای زیادی در مورد برخی از مواد *قانون مجازات اسلامی* دارم/ که تا منبع اصلی این مواد *قانون مجازات اسلامی* را نشناسم و ندانم کدام است اظهار نظر نخواهم کرد. خدا نگه دار.

  • پریسا
    دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 - 22:35:11
    پاسخ
    1 1

    اگر کسی رو به زور شوهرش بدن این جرم نیست.

  • بدون نام
    چهارشنبه 26 مهر 1391 - 04:51:42
    پاسخ
    1 0

    اگه یه آدم بالغ یه جوان 16 ساله را زورگیری بکنه ..حکمش اعدامه .

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x