اسفند امسال هم کنفرانس safty environment helth ( سلامت شغلی، ایمنی و محیط زیست ) با همت اساتید و روسای دانشکده نفت دانشگاه صنعتی شریف، متخصصان نفت، محیط زیست و برگزار می شود کنفرانسی که برای کمک به بالا بردن ایمنی و حافظت محیط زیست در صنعت نفت و گاز است

زهرا تالانی:دراین همایش که د این هفته در حال برگزاری است ،با ارائه سخنرانیها و مقاله هایی که توسط سخنرانان و وتخصصان ارائه می شود راهکاری برای ایمنی، سلامت شغلی و محیط زیست ارائه شود.درهمین زمینه با داود رشت چیان دبیر کنفرانس گفت وگویی انجام داده ایم.


آقای دکتر دلیل برگزاری این کنفرانس، آن هم توسط دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف چیست؟
ایمنی، سلامت شغلی و محیط زیست مقولاتی جدا از هم نیستند. صنایع نفت، گاز و پتروشیمی به دلیل پراکندن تشعشعات، گازهای سمی و پخش مواد شیمیایی در آب، خاک و هوا می توانند بسیار آلاینده باشند. دانشکده مهندسی نفت دانشگاه صنعتی شریف با توجه به زمینه مطالعاتی اش تصمیم گرفت اولین کنفرانس helth safty environment را در اسفند 1384 برگزار کند که خوشبختانه این کنفرانس به صورت دوسالانه برگزار شد.


کنفرانس امسال چه تفاوت یا بهتر بگویم ویژگی نسبت به کنفرانسهایس سالهای قبل دارد؟
امسال سعی کردیم از 10 سخنران متخصص و دانشگاهی دعوت کنیم تا در زمینه ایمنی مانند ایمنی در نانو تکنولوژی سخنرانی کنند که این موضوع کاملا جدید است چون ما به دنبال عملیاتی کردن نتایج تحقیقات و مقاله ها در صنعت و محیط زیست هستیم.اما امسال شرکتهای خارجی به دلیل تحریم ها نتوانستند در کنفرانس شرکت کنند و همچنین شرکتهای بزرگ نفتی و پتروشیمی از این کنفرانس حمایت خوبی نکردند.متاسفانه در دوسال اخیر اتفاقات ناگواری در صنایع فرایندی افتاد.همچنین تغییر مدریرتها تاثیر بدی بر HSE گذاشت چون حوزه ایمنی،بهداشت و حفاظت نیاز به تصمیم گذاریهای کلان دارد.


شاید اگر کنفرانس هر سال برگزار شود اثر گذاری بیشتری داشته باشد؟
با توجه به بضاعت علمی و تخصصی این امکان پذیر نیست چون برای کنفرانس کیفیت بسیار مهم است.


این کنفرانس تنها مختص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است یا صنایع دیگر هم می توانند در آن شرکت کنند؟
این کنفراس تنها مختص صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است. چون ما فکر می کنیم در راستای تخصص خود و دانشکده مهندسی نفت پیش برویم.


استقبال از کنفرانس چه میزان بوده است؟
استقبال مدیران، متخصصان صنعت نفت و دانشجویان بسیار خوب است.امسال 550 نفر ثبت نام کردند و ما ظرفیت پذیرش 80 دانشجو را داشتیم که به دلیل استقبال به 120 نفر افزایش دادیم.


از میزان و کیفیت علمی مقالات ارسالی رضایت دارید؟
تا امروز 300 مقاله به دفتر کنفرانس ارسال شده که بی سابقه است. دبیر خانه همایش هم بلافاصله با تشکیل سه تیم داوری مقالات را ارزیابی و به دو بخش ارائه شفایی و حضور در پوستر تقسیم کرد که حدود 180 مقاله در این دو گروه عرضه خواهد شد.


با نوجه به این استقبال نتایج کنفرانس را چگونه ارزیابی می کنید؟
همان طور که گفتم استقبال از کارگاه های آموزشی کنفرانس بی نظیر بود که نشان دهنده موفقیت کنفرانس است. علاوه بر این در مطالعه ای که صورت گرفته مشخص شد تعداد پروژه های مهندسی ایمنی افزایش یافته و تعداد حوادث در پالایشگاه ها و ... کاهش یافته است.


اهداف کنفرانس چیست؟
معرفی و بحث بر روی مفاهیم پایه ایمنی و مدیریت HSE در صنایع، فراهم کردن بسترهای مناسب همکاری میان متخصصین و محققین دانشگاهی و کارشناسان HSE در صنعت ،دعوت از متخصصان HSE در سطح ملی و بین اللملی برای بحث و بررسی جدیدترین فناوریها و روشهای جاری ایمنی در صنعت ،شناسایی موضوعات و عناوین پروژه های تحقیق و توسعۀ HSE در صنایع ،تشویق مراکز دانشگاهی و صنعتی جهت ایجاد برنامه های مؤثر و کارامد تحقیق و توسعه در زمینه های مختلف ایمنی و مدیریت HSE وشناسایی و بررسی توان بالقوه سیستم مدیریت HSE در حفاظت محیط زیست ملی و جهانی و دستیابی به اهداف توسعه پایدار تعریف شده برای صنایع مختلف و در سطح ملی و بین اللملی.
45232
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 202582

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =