نویسندگان، شاعران و مترجمان پیشنهادهایی را برای کتاب‌خوانی در نوروز مطرح کردند چرا که روز‌های عید و تعطیلاتش می‌تواند زمان خوبی باشد که بی‌هیچ دغدغه‌ای کتاب بخوانیم.

محمود دولت‌آبادی در پاسخ به این پرسش  ایسنا که خواندن چه کتابی را در عید پیشنهاد می‌دهد، گفت: به نظر من، اگر کتاب‌های عزیز نسین را پیدا کردید، بخوانید. این کتاب‌ها بهترین کتاب‌ها برای عید است.

 

محمود حسینی‌زاد با اشاره کتاب‌های ایرانی گفت: در جایزه‌ی «داستان» که رمان‌های دهه‌ی 80 در آن بررسی شد، من این کارها را انتخاب کردم: «عقرب روی پله‌های راه‌آهن اندیمشک» از حسین مرتضائیان آبکنار، «احتمالا گم شده‌ام» از سارا سالار، «اسمت را عوض نکن» از مجید قیصری، «پرسه زیر درختان تاغ» نوشته‌ی علی چنگیزی،‌ «چهاردرد» از منیرالدین بیروتی، «امشب نه شهرزاد» از حسین یعقوبی و «لکه‌های ته فنجان قهوه» از رضا ارژنگ، که به نظرم کارهای خوبی بودند. البته به نظرم از کارهای فارسی هرچه دست‌تان می‌آید، بخوانید. برای حمایت از ادبیات هم که شده، باید همه‌ی آثار را خواند.

 

بلقیس سلیمانی هم گفت: من به تازگی دو کتاب خوانده‌ام؛ یکی رمان «حرامیان» از ویلیام فاکنر و دیگر رمانی از یک نویسنده‌ی ویتنامی با نام بائو نینه با عنوان «اندوه جنگ» که مسعود امیرخانی آن را ترجمه کرده و به نظرم کار خیلی قشنگی است. البته شاید برای این‌که خوانندگان آن را در عید بخوانند، مناسب نباشد؛ چون کار بسیار تلخی است.

 

جمال میرصادقی هم بیش از همه بر خواندن کتاب «هزار و یک شب» تأکید کرد و گفت: در درجه‌ اول، کتابی که روی من تأثیر گذاشت، کتاب جاویدان و ماندگار «هزار و یک شب» بود. این کتاب، کتابی است که سالیان دراز باقی مانده و نویسندگان خارجی از آن خوب استفاده کرده‌اند. بورخس در داستان‌هایش به آن نظر دارد. کتابی مستطاب است و مهر دائمی بر خود دارد. او ادامه داد: «پاییز پدرسالار» و «صد سال تنهایی» گابریل گارسیا مارکز هم کتاب‌هایی هستند که من پیشنهاد می‌دهم از میان کتاب‌های مارکز، حتما این دو را بخوانید. رمان «بیابان تاتارها» نوشته‌ی دینو بوتزاتی هم کتابی است که روی من اثر گذاشته است و خواندن آن را پیشنهاد می‌دهم.

 

رضا امیرخانی هم برای کسانی که زیاد به میهمانی نمی‌روند و به خواندن علاقه دارند، خواندن این رمان‌ها را توصیه کرد: «مردگان باغ سبز» نوشته‌ محمدرضا بایرامی، «کتاب بی‌نام بی‌اعترافات» نوشته‌ داوود غفارزادگان و «آونگ فوکو» نوشته‌ی اومبرتو اکو. او در ادامه گفت: در زمینه‌ داستان کوتاه نیز داستان «اندوه جنگ» بائو نینه نوشته‌ مسعود امیرخانی را پیشنهاد می‌دهم. برای کسانی هم که می‌خواهند به مهمانی بروند و زیاد وقت کتاب خواندن ندارند، این مجموعه داستان‌ها را پیشنهاد می‌دهم: «خواب با چشمان باز» نوشته‌ی ندا کاووسی‌فر، «سه دختر گل‌فروش» نوشته‌ی مجید قیصری و «دیوان سومنات» ابوتراب خسروی.

 

 

 

اما مجید قیصری خواندن مجموعه‌ داستان «یک درخت،‌ یک صخره، یک ابر» (برجسته‌ترین داستان‌های کوتاه دو قرن اخیر) ترجمه‌ حسن افشار را پیشنهاد داد.

 

همچنین فتح‌الله بی‌نیاز در پاسخ به این سؤال که چه کتاب‌هایی را برای مطالعه در عید پیشنهاد می‌دهد، لیستی از کتاب‌هایی را که در سال 1390 خوانده و پسندیده است، در اختیار ایسنا قرار داد، به این شرح: رمان‌های «خروج» نوشته‌ی علیرضا سیف‌الدینی، «دختری از پرو» نوشته‌ی ماریو بارگاس یوسا، «محله‌ی گم‌شده» نوشته‌ی پاتریک مودیانو، «باد سهمگین» نوشته‌ی میگل آنجلو آستریاس، «ظرافت جوجه‌تیغی» نوشته‌ی موریل باربری، «مرگ مورگان» نوشته‌ی آن تایلر، «خاطرات تن» نوشته‌ی احلام مستغانمی، «دسامبر رئیس‌جمهور» نوشته‌ی سال بلو، «ناشناخته‌ماندگان» نوشته‌ی پاتریک مودیانو، «آب سوخته» نوشته‌ی کارلوس فوئنتس، «تابستان در بادن بادن» نوشته‌ی لئونید تسیپکین، «خودخواهان» نوشته‌ی فدریکو توتزی، «شطرنج‌باز» نوشته‌ی برتینا هنریش، «میراث استر» نوشته‌ی شاندور مارای، «نادیا» نوشته‌ی آندره برتون، «شطرج در برابر آینه» نوشته‌ی ماسیمو بونتمپلی، «خاطرات پزشک جوان» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، «احضار روح» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، «دست‌نوشته‌های یک مرده» نوشته‌ی میخائیل بولگاکف، مجموعه‌ی داستان‌های «فرجام نیچه» نوشته‌ی هارتموت لانگه، «خواهران مرده و دو داستان دیگر» نوشته‌ی ولادیمیر ناباکوف، «خاطره‌هایی از کریسمس» نوشته‌ی ترومن کاپوتی و «سگ یک میلیون شپشی» نوشته‌ی نویسندگان مختلف.

 

 

 

احمد شاکری هم در پاسخ به این پرسش که مطالعه‌ی چه کتاب‌هایی را برای تعطیلات نوروز مناسب می‌داند، گفت: در حوزه‌ی خاطره، «کوچه‌ی نقاش‌ها»، خاطرات سیدابوالفضل کاظمی به کوشش راحله صبوری، کتاب خوبی است که هم نوجوانان و هم بزرگسالان می‌توانند آن را مطالعه کنند. همچنین خواندن کتاب «سرد سفید» نوشته کاوه بهمن و «نامیرا» نوشته‌ی صادق کرمیار را پیشنهاد می‌کنم. رمان «جاده‌ی جنگ» نوشته‌ی منصور انوری را هم پیشنهاد می‌کنم که روایت یک دوره‌ی تاریخی است؛ اما خب برای مخاطبان جدی‌تر مناسب است.

 

احمد بیگدلی نیز برای پیشنهاد‌ کتاب‌های خوب برای عید گفت: من از میان کارهای اخیر، خواندن رمان «آتش به اختیار» نوشته‌ی محمدرضا بایرامی، «سایه‌اش دیگر زمین را سیاه نخواهد کرد» نوشته‌ی حسین نوش‌آذر، مجموعه‌ی داستان «ایستادن زیر دکل برق فشار قوی» نوشته‌ی داوود غفارزادگان و «من، ایاز، ماهو» نوشته‌ی لیلا بابایی فلاح را پیشنهاد می‌کنم.

6060 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204322

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =