۰ نفر
۳ فروردین ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۱

مطالعات محققین نشان می‌دهد که حتی یک دقیقه تمرین بدنی سخت که باعث خستگی و نفس کم آوردن بشود، روی توجه ماموران پلیس به جزییات صحنه جرم و مظنونین تاثیر می‌گذارد و یادآوری را مشکل می‌سازد.

بهنوش خرم‌روز:‌ معمولا شاهدان عینی به عنوان بهترین مدرک برای اثبات جرم یا تعریف جزییات شناخته می‌شوند. اما مطالعات محققین نشان می‌دهد که اگر شاهد هنگامی که ناظر وقوع جرم بوده از نظر جسمانی خسته باشد، جزییات کم‌تر و البته غیردقیق‌تری را در مورد جزییات به خاطر خواهد آورد. این امر در مورد مامورین پلیس هم صدق می‌کند.
به گزارش نیوساینتیست، لورین هوپ از دانشگاه پورتزماوث انگلستان در مطالعه‌ای که به اتفاق همکارانش انجام داده، به همه شرکت‌کنندگان که 52 مامور پلیس بودند، گزارش مختصری در مورد اقدام به دزدی داد. سپس نیمی از شرکت‌کنندگان به مدت یک دقیقه تمرین ورزشی انجام دادند تا احساس خستگی کردند. یک دقیقه بعد، همه شرکت‌کنندگان به خانه‌ای برده شدند که در آن‌جا با یک مظنون به دزدی روبرو شدند. بر اساس نتایج مطالعه، تنها 27 درصد از مامورانی که تمرین ورزشی را انجام داده بودند، ‌بعدا موفق شدند چهره مظنون را به درستی شناسایی کنند. در حالی که 54 درصد گروه دوم از عهده این کار برآمدند. همچنین کسانی که تمرین ورزشی را انجام داده بودند فقط 56 درصد از جزییات مورد نیاز در مورد مظنون را به خاطر داشتند. این در حالی است که این رقم در گروهی که تمرین ورزشی نداشتند، ‌84 درصد بود.
گروه محققین بر این باورند که خستگی جسمانی، منابع توجه فرد را تغییر می‌دهد و فرد را مجبور می‌کند بیشتر روی مواردی تمرکز کند که برای بقای زندگی لازم است. بنابراین معمولا توجه به جزییاتی که برای شهادت دادن در دادگاه لازم هستند بازداری می‌شود و این جزییات فراموش می‌شوند.
به نظر این نتیجه خیلی مهم است،‌ چون شهادت مامورینی را که در صحنه جرم حاضر بوده‌اند اما از نظر جسمانی در شرایط خوبی به سر نمی‌برده‌اند، تا حدود زیادی زیر سوال می‌برد. اما به گفته هوپ، به نظر نمی‌رسد که سیستم‌های قانونی هیچ توجهی به این نتایج نشان داده باشند.

 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 204670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۱
    0 0
    خارجی ها هم میگن شهادت؟