کلود میلر که بیش از 50 سال در دنیای سینما فعال بود و 16 فیلم بلند سینمایی در کارنامه داشت، روز چهارشنبه از دنیا رفت.

به گزارش خبرآنلاین، این کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فرانسوی که سازنده فیلم‌هایی چون «حفاظ دید»، «مدار مرگبار»، «دختر بی‌حیا» و «دخترک دزد» بود، روز چهارشنبه پس از یک بیماری طولانی در پاریس درگذشت. کلود میلر 70 ساله بود.
 

میلر متولد 20 فوریه 1942 در پاریس بود. او از 1962 تا 1963 در مدرسه ایدک پاریس تحصیل و از 1965 تا 1974 به عنوان دستیار و مشاور با بسیاری از فیلمسازان برجسته موج نو سینمای فرانسه مانند ژاک دمی، فرانسوا تروفو و ژان-لوک گدار کار کرد.
 

معلم اصلی او تروفو بود که میلر تحت نظارت او سه فیلم کوتاه و اولین فیلم بلند خود با عنوان «بهترین راه برای قدم زدن» (1976) را ساخت که نامزد شش جایزه سزار شد و جایزه بهترین فیلمبرداری را برد.

فیلمی که میلر را در سطح بین‌المللی به شهرت رساند تریلر «حفاظ دید» با بازی لینو ونتورا، میشل سرو و رومی اشنایدر بود که سال 1981 با اقتباس از «شستشوی مغزی» جان وین‌رایت ساخته شد. این فیلم سال 2000 با عنوان «مورد سوء‌ظن» با بازی مورگان فریمن و جین هکمن در آمریکا بازسازی شد.
 

میلر سال 1998 با درام معمایی «سفر گروهی» جایزه داوران جشنواره فیلم کن را گرفت.
 

آلن ترزن رئیس آکادمی فیلم فرانسه گفت: «میلر فیلمسازی بسیار بزرگ بود که 30 سال سینمای فرانسه را تعریف کرد.»
 

میلر به تازگی فیلمبرداری درام «ترز د» با بازی ژیل للوش و اودری تاتو را به پایان رسانده بود که بر مبنای رمان «ترز دکی‌رو» نوشته فرانسوا موریاک ساخته شده است. این فیلم 21 نوامبر در فرانسه اکران می‌شود.
 

ورایتی / 5 آوریل / ترجمه: علی افتخاری

5858

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =